Jump to content
Annons

Det ultimata sättet att mixa!?


magnus83

Recommended Posts

Är inte det ultimata sättet att mixa så som vi gör här på detta forum?

Att man kommer med en idé, så här har jag gjort bla bla bla... Hur tycker ni det låter med era öron, eran erfarenhet och eran lyssning?

Sedan får man oftast och förhoppningsvis handfasta tips som man applicerar på sin mix. Då får man ju en mix som gått genom

flera högtalare i olika rum och med olika öron som referenser. Kan det bli bättre?

Man måste ju naturligtvis vara selektiv när man använder sig av råden man får. Men jag tror verkligen på detta 🙂

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mixaren utgår främst från en egen vision om hur vederbörande vill att det ska låta i slutändan. Eller, som Roey Izhaki påtalar i kap. 3 i sin "Mixing  Audio" (som alla förmodligen har läst minst tre gånger), "the three steps of creative mixing", i.e. vision, action, evaluation. Därefter omvärdering.

Får du input från femtielva andra får du även deras idealbild av mixen inbakad - även om påståenden som att kicken måste skäras med 4-6 dB runt 350 Hz - kan vara behjälpliga. Man måste börja med sig själv och veta vad man är ute efter Jag tycker att referensmixar (A/B) i så fall är bättre. Sample Magics plug är f.ö. svinbra i det avseendet.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tycker att det är smart att använda detta forum för att få input från andra med samma intressen. Gillar hela idén med att låta andra komma med kommentarer och förslag då det leder till att man får nya idéer och tips på nya tekniker. Men det leder även till att de som gärna lyssnar få tänka till lite vilket även de lär sig av. 

Tycker detta forum borde har fler användare med tanke på hur brett det är då det förutom studio delen även tar upp saker som låtskrivande och textförfattande i viss mån. 

Är inte detta forum mera ett musiker forum än ett studioforum nu mera? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller man på att lära sig så är det ju kanon att få input från andra. Jag känner själv aTT jag kommit till den gränsen att jag oftast blir nöjd och känner inte att jag behöver någon extern input förutom från banden jag jobbar med. I alla fall när det är vår studio som proddat från grunden. Har andra spelat in så blir det oftast kompromisser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Mixaren utgår främst från en egen vision om hur vederbörande vill att det ska låta i slutändan.

Det är där de allra flesta brister. Men kan inte klandra då det inte är något får lära sig. Istället kommer itutandet att här, köp våra pluggar så får du en proffsig mix. Jo man ramla själv ner i den fällan när man var grön och trodde det bara handlade om att mixa tekniskt när det handlar om att mixa med känsla för låten. Det är som med sex. Är det bara mekansiskt så blir det inget vidare sex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tycker att det är smart att använda detta forum för att få input från andra med samma intressen. Gillar hela idén med att låta andra komma med kommentarer och förslag då det leder till att man får nya idéer och tips på nya tekniker. Men det leder även till att de som gärna lyssnar få tänka till lite vilket även de lär sig av. 

Tycker detta forum borde har fler användare med tanke på hur brett det är då det förutom studio delen även tar upp saker som låtskrivande och textförfattande i viss mån. 

Är inte detta forum mera ett musiker forum än ett studioforum nu mera? 

I om att blaskan försvann så dog forumet ut rejält. Att många av de fjuniga tonåringarna försvann är dock inget man saknar. De som ställde samma fråga flera gånger varje vecka om vilket ljudkort de skulle köpa när det fanns hur många som helst trådar om det. De som frågade om saker som stod i manualen men tyckte det var i stort sett en förolämning att förvänta sig att de skulle orka plöja igenom den, hur liten den är var. Nä de skulle få allt serverat precis som de blivit av sina morsor och farsor. Sen var det flera som var riktigt duktiga och kunniga som försvann med deras kunskap. Det var lite synd att de drog. Men forumdöden har ju drabbat alla sorters forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tror att den hårda tonen mot dem som ställde samma fråga som redan besvarats gjorde att folk slutade skriva här. Vore ju bättre att de fick ställa samma frågor så att dem som reda ställt dessa frågor kunde svara själva på dem. Att skrämma bort alla glada amatörer gjorde ju att det blev en sämre stämning och att nybörjare inte vågade skriva så mycket. 

Men hade de varit kvar nu så hade de ju varit med och bidragit med svar till dem som frågar om enklare saker. Tycker att man bara kunnat strunta i att läsa och/eller besvara de frågor som redan varit uppe flera gånger istället för att jaga bort dem som inte ens alltid vet att de ställer samma frågor. 

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Håller man på att lära sig så är det ju kanon att få input från andra. Jag känner själv aTT jag kommit till den gränsen att jag oftast blir nöjd och känner inte att jag behöver någon extern input förutom från banden jag jobbar med. I alla fall när det är vår studio som proddat från grunden. Har andra spelat in så blir det oftast kompromisser.

Jo jag tycker att du gör ett grymt bra jobb, även om vi har olika ljudideal.

Har dock ett projekt där jag gärna skulle anlita dig om det sjösätts.  🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Lägger man upp något här i hopp om att få goda tips och råd så ligger mitt intresse i vilken sorts lyssning ni andra har! Många gånger tror jag det haltar beroende på en "undermålig" lyssning. 

Jo håller delvis med.

Men en bra mix ska ju låta bra i den vanliga utrustningen som man hittar hos de som inte sysslar med studio på samma sätt som vi gör. Så om det låter bra i en dålig lyssning så är det en bra mix.

Men om det bara låter bra i bra lyssning så kan det vara en mix som inte är lämplig för att spelas på alla vanliga uppspelningsenheter, tänker jag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo om nån tycker att min mix är basfattig så kan någon annan tycka tvärtom.

Hur ska jag då förhålla mig till det? 

Vist är det så till stor del med. Lyssnar lyssnaren i en lyssning som saknar bas, så blir det ju fel med. 

Men för att man ska ha en bra mix så tycker jag att det är viktigt att den funkar utan att man behöver en massa extra bas. Om många tycker att din mix saknar bas så kan det ju bero på att du har för mycket bas i din lyssning. Det gör ju så att du drar ner på basen i mixen, för att det låter som att du har för mycket bas, vilket gör att det sedan saknas bas om man spelar upp den i en neutral lyssning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag menade mer symboliskt alltså! Jo precis jag håller med dig K9! 

Håller med dig om att det är viktigt att de som har en dålig lyssning är medvetna om det innan de svarar. Samtidigt så är det bra med svar som som det står "lyssnar i min mobil" eller "lyssnar i högtalarna på min laptop" för även det kan vara intressant då man får en bild av hur mixen står sig i även dessa exempel. Men då är det viktigt att man blir upplyst om att lyssnaren inte alls har en optimal lyssning, såklart.

Vi håller med varandra, men jag vill vara lite övertydlig för dem som inte är så vana vid att lyssna och kommentera här på forat. Så om du tycker att jag är just övertydlig så är det inte menat till dig alls. Vet att du är så pass rutinerad att du redan vet det jag skriver. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju naturligtvis vara väldigt selektiv när man tar råd från "främlingar". Skriver någon att "Jo satan, detta lät bra. Men det är basfattigt."

Då bör man ju tänka att denna person kan ha rätt. Kolla mixen i så många uppspelningsmöjligheter man har. I bilen, i studion, i datorn, i telefonen. Och naturligtvis jämför med en referens-låt.

Då kan man antingen upptäcka att vederbörande hade rätt. Jepp, basen var för fattig. Eller att han talade i nattmössan.

Men när ett problem uppdagas av en utomstående så är det värt att kollas upp! 🙂

Men grejen är ju ändå att man får ett par helt opartiska öron som hör saker som man själv inte hör.

Antingen pga lyssningen man har eller för att man är "blind" för sin egen låt och sitt egna ljud.

Redigerat av magnus83
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Sedan så beror det ju lite på vilken musik den som kommenterar själv sysslar, till viss del. Många stilar av country har ju ett elbasljud som kan låta helt fel i en rock eller poplåt. Beroendes på vilken typ av rock/pop det handlar om. Är man väldigt inne på en särskild musikstil så kan det vara svårt att se att de ljuden man är van vid inte är det samma som de ljuden som är synonymt med den låt man kommenterar. 

Jag brukar försöka gradera mig med att tala om att jag inte är insatt i den genre jag kommenterar i de fall jag blir osäker på om det "ska" låta "fel" eller inte. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...