Jump to content
Annons

Studiostol påverka mix ?


Growingart

Recommended Posts

Jag fick en kommentar när jag lade upp en bild på min katt i hemmastudion. Det var att en hög stolsrygg (med typ nackkudde och minst huvudhöjd) kan ställa till det i mixen. Kan en vanlig stol påverka? Måste väl i så fall vara en reflekterande yta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du en bred hög fåtölj? Varför lägger du inte upp bilden om du vill ha synpunkter när du redan har en bild? Om du har något i  öronhöjd som går ut på sidorna verkar det inte omöjligt att det skulle kunna påverka lyssningen. Beror förstås på materialet också som du säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt påverkar förstås. En mjuk nackkudde absorberar ju alltid lite diskant - men eftersom nackkudden sitter bakom öronen, så har det mest sannolikt knappt ens en mikroskopisk påverkan på hur du mixar.

Hur ser akustikbehandlingen ut i rummet? Innan behandlingen är helt "perfekt" (vilket den sällan kan bli om inte rummet är konstruerat från scratch av akustikexperter), är det fullständigt meningslöst att börja fundera på stolens eventuella påverkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är säker på att min stol är inte problem (tyg och smal nackkudde som katterna klöser sönder), men jag blev nyfiken på om det är något som någon funderat på eller märkt av. Min egen fundering är som Claes beskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bekvämt. När jag vill lyssna avslappnat händer det att jag knäpper händerna bakom nacken och det påverkar ljudet. Nackstödet påverkar säkert lyssningen, men tror inte det spelar så stor roll. Prova att ta bort det eller byt stol. Blir det skillnad? Påverkar det ditt arbete?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...