Jump to content
Annons

Spela in gitarr utan att micka upp den?Tj


MrRomero

Recommended Posts

Tjena!

Kanske dum fråga, men jag är en nattuggla och gillar spela gitarr då, men kan inte spela in med uppmickad förstärkare på natten då jag stör grannarna

nu är min fråga om det går att spela in direkt på ljudkortet på nåt sätt med min marshallförstärkare utan behöva micka upp den? aldrig fattat vad en pre-amp är eller om det ens hjälper..

jag kan koppla in gitarren direkt i ljudkortet men det låter torrt och skit

Eller är det enda alternativet att använda någon plug-in på mitt inspelingsprogram (i mitt fall ableton live) för jag gillar verkligen soundet på min förstärkare och har inte hittat nåt som liknar marshall...

mvh

Redigerat av MrRomero
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Preamp är försteget i din förstärkare. Det är där det mesta av ljudet i förstärkaren formas. Signalen går sen vidare till slutsteget som driver högtalarna. Ljudet kan färgas där med, men i mycket mindre grad. 

Du kan koppla "line out" till ljudkortet. Jag har använt "preamp out" också, men nu blir jag osäker på om det alltid går. Nån annan kanske vet bättre.

Tänk på att du fortfarande måste ha högtalarlåda eller attenuator inkopplad om det är en topp, annars kan förstärkaren brinna upp. 

Sen behöver du ett program för högtalar-simulering, annars kommer det att låta skit. Jag använder Kazrog Recabinet, men du kan använda allt möjligt. Har du nåt förstärkarsimulerings-program kan du testa att stänga av själva förstärkaren i programmet men låta högtalarsimuleringen vara kvar. Jag rekommenderar dock Recabinet eftersom du kan ladda ner IR-impulser till det och få ut en massa olika ljud ur det. Man kan säga att IR-impulser är olika mickade högtalarlådor. Du kan t.ex. använda en impuls för en Marshall 1960A mickad med en SM57. 

LeCab2 är ett annat (gratis) alternativ. IR-impulser kan du nog också hitta gratis om du googlar.

Sök på "cab impulses", "cab ir" eller "cab impulse responses".

Slutligen, om du har tillgång till ett bra convolution reverb, använd det. Det är det sista steget för att få det att verkligen låta som en mickad förstärkare i ett rum.

Fördelen med den här metoden är, förutom att du kan spela på låg volym, att du kan använda alla möjliga vst-effekter och eq. 

Redigerat av Mal Asno
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en väldigt enkel lösning på ditt problem. Du behöver bara spela in med line-signal på natten – via DI-box – och sedan spela in förstärkaren en annan tidpunkt då grannarna inte blir arga. Det hela kallas för reamping. En bra apparat för detta ändamål är IBP från Little Labs – http://www.littlelabs.com/ibp.html

För mer känsla i spelet kan du ju använda en stärkarplugg som låter snarlik. Det viktigaste är dock att du inte spelar in själva pluggen utan att du spelar in den rena line-signalen.

Googla reamping för massa mer info 🙂

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...