Jump to content
Annons

Datorgnissel i högtalarna


rockdemon

Recommended Posts

Har ett e-mu usb 0404 ljudkort kopplat till min stationära dator via usb. ljudkortet har tyvärr inte balancerade utgångar så jag kör på "tele"kablar mellan ljudkort-monitorer.

När windows startas så sätter ljudet igång. det är som att man hör datorn arbeta ut i monitorerna som ett high pitch gnissel. Det hörs inte i hörlurarna. När man ska stänga av datorn så försvinner ljudet igen när windows avslutats, Det kommer alltså inte av att bara datorn är på, jag antar att det kommer när drivrutinen aktiveras eller vad det kallas. 

Hur kan jag bli av med detta? Finns nån slags slags isolatorer man kan använda men vet inte om det hjälper eller om felet är nåt annat 

https://www.conrad.se/Omnitronic-LH-080-stereo-isolator-TRS-Omnitronic-10355080-1-st.htm?websale8=conrad-swe&pi=313078&ci=SHOP_AREA_17124_1406010

Kan det vara att jag inte kan använda xlr kablar som är problemet? ljudet kommer ju som sagt inte i hörlurarna utan bara via monitorerna.

har testat att koppla ljudkortet via alla usb ingångar jag har

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fanns det inte nån jordbrytare på undersidan på de där korten man kunde switcha om man hade störningsproblem ?

När jag läste detta så letade jag upp manualen och alldeles riktigt finns det en jordloopswitch på undersidan, Jag undersökte detta direkt när jag kom hem, blev sen halvt förkrossad när detta inte löste problemet alls. det är nåt annat fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur strömförsörjs kortet - via USB eller vägguttag? Om vägguttag, är det jordad kontakt?

Det försörjs via ac adapter, Det ser ut som jordade uttag ilgh iaf. vet inte. Men jag hör inte missljudet när jag lyssnar i hörlurar. I köket är det nåt fel med jordningen så där är det ett konstant jordbrum i de högtalarna jag har där men detta är inte ett vägguttagsbrum utan dator/psi(vad de nu heter) gnissel som hörs ut i högtalarna. Så ev är det fel med jordningen i datorn, nån läcka nånstans

USB är ju ökänt för att bära med sig ljud via jord eller chassi om man har otur.

Att isolera på rätt ställe kan hjälpa så det är värt att testa tänkte jag.

Jo jag har funderat på att felet kan vara nåt sådant. Kan dock inget om såna grejjer. Ska testa andra telekablar mellan ljudkortet och högtalarna då ljudet inte hörs i hörlurar

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Testa att göra en liten loop på USB-kabeln vid kontakten in i datorn. Vet inte varför det skulle funka, men har sätt att de stora pojkarna gör så när de jobbar med USB.

Du kan ha råkat ut för en strömspik som skadat monitorerna med. En regel är att man startar ljudkortet innan man startar högtalarna just för att man ska slippa en strömspik när högtalarna är igång. Det bästa brukar vara att starta allting i den ordningen som man kopplat in saker och ting i signalkedjar. Så man börjar med de apparater man har för att spela in och slutar med de apparater man har för att lyssna. Brukar inte vara något problem med nyare och/eller modernare saker, men med äldre och/eller mera utslitna prylar så kan det vara bra att starta allt i rätt ordning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

En långboll: Använder du "balanserade" telekablar, dvs TRS-kablar? Om du inte gör det utan använder vanliga instrumentkablar (obalanserade telekablar, som också passar i ljudkortet och monitorerna) blir vägen mellan ljudkort och monitor mer störningskänslig. Utgångarna på ljudkortet är balanserade trots att det inte är XLR, men man måste se upp med vilken typ av kabel man använder. 🙂

Du har säkert rätt sort, vill bara dubbelkolla...

Link to comment
Dela på andra sajter

En långboll: Använder du "balanserade" telekablar, dvs TRS-kablar? Om du inte gör det utan använder vanliga instrumentkablar (obalanserade telekablar, som också passar i ljudkortet och monitorerna) blir vägen mellan ljudkort och monitor mer störningskänslig. Utgångarna på ljudkortet är balanserade trots att det inte är XLR, men man måste se upp med vilken typ av kabel man använder. 🙂

Du har säkert rätt sort, vill bara dubbelkolla...

Upptäckte detta fel igår efter tips från jjrockford. När jag köpte ljudkortet så tipsade personalen mig om lämpliga sladdar, de är mono sladdar/obalanserade. Ska fixa balanserade kablar o se om det funkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att göra en liten loop på USB-kabeln vid kontakten in i datorn. Vet inte varför det skulle funka, men har sätt att de stora pojkarna gör så när de jobbar med USB.

Du kan ha råkat ut för en strömspik som skadat monitorerna med. En regel är att man startar ljudkortet innan man startar högtalarna just för att man ska slippa en strömspik när högtalarna är igång. Det bästa brukar vara att starta allting i den ordningen som man kopplat in saker och ting i signalkedjar. Så man börjar med de apparater man har för att spela in och slutar med de apparater man har för att lyssna. Brukar inte vara något problem med nyare och/eller modernare saker, men med äldre och/eller mera utslitna prylar så kan det vara bra att starta allt i rätt ordning. 

Har samma missljud i mina andra monitorer så jag hoppas och tror att de inte är skadade. Ljudet var där första gången jag testade dom... Loop på usb kabeln?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Har samma missljud i mina andra monitorer så jag hoppas och tror att de inte är skadade. Ljudet var där första gången jag testade dom... Loop på usb kabeln?

Ja man gör som en liten ring på kabeln har jag sett. Finns någon lite plastpryl som hjälper en att få till en loop. Men jag har ingen aning om varför man gör så eller hur det skulle hjälpa. Glöm det förslaget. 

Starta ljudkortet innan monitorerna så ska de inte föra oljud ifrån sig när du slår av och på ljudkortet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

En långboll: Använder du "balanserade" telekablar, dvs TRS-kablar? Om du inte gör det utan använder vanliga instrumentkablar (obalanserade telekablar, som också passar i ljudkortet och monitorerna) blir vägen mellan ljudkort och monitor mer störningskänslig. Utgångarna på ljudkortet är balanserade trots att det inte är XLR, men man måste se upp med vilken typ av kabel man använder. 🙂

Du har säkert rätt sort, vill bara dubbelkolla...

Ja man gör som en liten ring på kabeln har jag sett. Finns någon lite plastpryl som hjälper en att få till en loop. Men jag har ingen aning om varför man gör så eller hur det skulle hjälpa. Glöm det förslaget. 

Starta ljudkortet innan monitorerna så ska de inte föra oljud ifrån sig när du slår av och på ljudkortet. 

Nån slags jordlyft till monitorerna så kan du testa om det är det.

Problemet är löst! 

Lånade en balanserad tele - xlr sladd. Problemet var alltså att jag körde på sladdarna som 4sound rekomenderade då jag köpte kortet. Det var två stycken obalanserade tele. Jag har fortfarande lite lågt brus men det där datorgnisslet försvann direkt! Tack för all hjälp o alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är löst! 

Lånade en balanserad tele - xlr sladd. Problemet var alltså att jag körde på sladdarna som 4sound rekomenderade då jag köpte kortet. Det var två stycken obalanserade tele. Jag har fortfarande lite lågt brus men det där datorgnisslet försvann direkt! Tack för all hjälp o alla tips!

3 personer i rad på 4sound på Folkungagatan rekommenderade mig att köra med vanlig instrumentkabel mellan topp och låda 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har samma problem med att det läcker "gnissel" i monitorerna i studion. Samma sak när jag scrollar på skärmarna, då låter det oxå konstigt. Kör med balabnserade kablar till mina HS-80 monitorer. JAg kör med ett externt ljudkort från Focusrite som drivs & är kopplat med firewire / Mattias

Har själv hört det på datorer och det finns många engelska trådar om det, finns nog nån på sweclockers också har jag för mig. Ofta hittar de lösningen på det där att ex musen hörs i högtalarna, Har ni testat olika usb utångar till att börja med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...