Jump to content
Annons

Vilken kompressor ska man välja från UAD?


Greenlight

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Du har skaffat ett uad kort och du frågar vilken som låter bäst? Trodde att skaffade man sig ett sånt kort så har man lite mera koll på saker. Hur som helst, den du gillar bäst. Du har väl demat dem eller ska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har demat. Tycker Teletronix låter bra på vissa röster, men är svårt att använda på andra saker.

Det jag vill veta är vad folk som är erfarna har för preferenser i fråga om användbarhet på olika instrument, stilar och situationer.

Det är rätt komplext att testa alla pluggar på alla typer av musik och mixar.

Jag har inte ens så mycket material att jämföra på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men la-2 funkar bra även på annat såsom sång, rummickar. Allt handlar ju om att testa på allt möjligt. Finns bara en gräns och det är ens begränsande tänk.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

En 1176 (eller diverse emuleringar) som redan nämnts är ju en vanlig arbetshäst. Jag själv använder en liknande emulering till just sång och mycket grundkompression... om man säger så.

Men det är ofta svårt (speciellt från samma tillverkare) att säga vad som är bäst. Det är helt enkelt vad du själv behöver. Googla och Youtube'a på de olika sorterna så ser du vad de främst används till. Vissa är bra på sång, andra trummor, vissa gör grovjobbet medans andra gör finliret. Det är som sagt helt och hållet vad du själv behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men la-2 funkar bra även på annat såsom sång, rummickar. Allt handlar ju om att testa på allt möjligt. Finns bara en gräns och det är ens begränsande tänk.

Precis! Om det låter rätt då är det rätt oavsett om du använder en chipspåse som kompressor eller inte. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Beror lite på vad man använder för annan mjuk och hårdvara med. Själv skulle jag välja Neve paketet för att den skulle komplettera min hårdvara bäst. Vore kul att ha Neve ljudet att tillgå utöver de rörljud jag kan ratta in som det är nu. Så kolla igenom dina övriga pluggar och hårdvara och tänk efter vilken som passar just dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har gått på säljtricket att välja två för €299. Nu måste jag det innan september. Ångrar mig redan.

Först tänkte jag att jag behöver en bra kompressor och ett bra reverb, och Lexicon kostar €349 och LA-2A €149, så det är väl en bra deal tänkte jag. Spar €200

Men Valhalla Vintage reverb är lika bra sägs det, och kostar bara €50. Så i praktiken förlorar jag 1000 kr. jämfört med att köpa LA-2A och Valhalla separat.

Kanske deras Ocean Way reverb är ett bättre alternativ. Det är väl inga andra som gör den likvärdig?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Precis! Om det låter rätt då är det rätt oavsett om du använder en chipspåse som kompressor eller inte. 🙂

Jo men då är frågan om olw eller estrella är bäst. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig väldigt mycket av både 1176 och La-2a paketen. Om jag bara fick välja en skulle det bli 1176 men det skulle vara tråkigt utan mina La-2a. Det är oftast 1176 jag går till och den fungerar på det mesta, de är väldigt snabba och de orkar komprimera rejält utan att det pumpar. Komprimera en rumsmikrofon på ett trumset rejält med en 1176 så har du jämna cymbaler och limmet fixat.

La-2a grey gör ljudet lite biffigare även om den inte komprimerar någonting. Använder den ibland på bas och trummor bara för att få lite mer "analog" känsla i botten.

På sång som är väldigt ojämn brukar jag lägga en supersnabb 1176 som bara tar ner topparna, sedan komprimerar jag ganska hårt med en La-2a för att jämna ut hela spåret.

Om jag var du skulle jag använda "välj 2" dealen till lite dyrare pluggar och köpa både 1176 och La-2a separat. Det blir givetvis lite dyrare men du får fler pluggar och mer bang for the buck. Jag har OceanWay och den gör under ibland men den kommer inte alltid upp så andra pluggar bör ligga föra den i turordningen. Kolla då istället in EMT-250 reverbet. Det är underbart på sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig väldigt mycket av både 1176 och La-2a paketen. Om jag bara fick välja en skulle det bli 1176 men det skulle vara tråkigt utan mina La-2a. Det är oftast 1176 jag går till och den fungerar på det mesta, de är väldigt snabba och de orkar komprimera rejält utan att det pumpar. Komprimera en rumsmikrofon på ett trumset rejält med en 1176 så har du jämna cymbaler och limmet fixat.

La-2a grey gör ljudet lite biffigare även om den inte komprimerar någonting. Använder den ibland på bas och trummor bara för att få lite mer "analog" känsla i botten.

På sång som är väldigt ojämn brukar jag lägga en supersnabb 1176 som bara tar ner topparna, sedan komprimerar jag ganska hårt med en La-2a för att jämna ut hela spåret.

Om jag var du skulle jag använda "välj 2" dealen till lite dyrare pluggar och köpa både 1176 och La-2a separat. Det blir givetvis lite dyrare men du får fler pluggar och mer bang for the buck. Jag har OceanWay och den gör under ibland men den kommer inte alltid upp så andra pluggar bör ligga föra den i turordningen. Kolla då istället in EMT-250 reverbet. Det är underbart på sång.

Tack för ett bra svar.

Vilka två pluggar tycker du man bör välja?

Den enda jag har är sen tidigare är Neve 73 preampen.

Det intryck jag får av kompressorerna är att LA-2A och 1176 är en bra kombination, som du säger. 1176 verkar ju vara en arbetshäst för många. LA-2A låter bra på vissa saker som varierar mycket i nivå, som sång och bas, pga av den optiska tekniken så ger den olika releasetider på samma ljud, tex den släpper 50% vid 10ms och resten vid 40-50ms.

Jag hade hoppats att Fairchild skulle vara en kombination av både 1176 och La-2a. Både lent och ändå snabb ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett bra svar.

Vilka två pluggar tycker du man bör välja?

Den enda jag har är sen tidigare är Neve 73 preampen.

Det intryck jag får av kompressorerna är att LA-2A och 1176 är en bra kombination, som du säger. 1176 verkar ju vara en arbetshäst för många. LA-2A låter bra på vissa saker som varierar mycket i nivå, som sång och bas, pga av den optiska tekniken så ger den olika releasetider på samma ljud, tex den släpper 50% vid 10ms och resten vid 40-50ms.

Jag hade hoppats att Fairchild skulle vara en kombination av både 1176 och La-2a. Både lent och ändå snabb ibland.

Det beror på vad du gör mest. Om du mastrar så tycker jag du ska kolla in Manley Massive Passive EQ. Den är väldigt resurskrävande, såpass att den inte är lämplig vid mix (jag har 10 UAD processorer) men den låter fantastiskt bra.

Om du är ute efter olika typer av kompressorer så är även Fatso en trevlig plugg, dessutom en bandsimulering.

Om du är ute efter reverb så är Lexicon 224 ett fantastiskt reverb, framför allt om du vill ha långa svansar som låter levande. Det är dock inte alltid det passar. Som sagt så är EMT 250 grymt för sång. Jag gillar den kortaste inställningen med lite pre-delay som gör att sången låter större, levande och närvarande även om man inte tänker på att det är reverb på. Man märker när man stänger av pluggen.

En bra dist kan göra otroligt mycket för en mix så Culture Vulture är intressant. Den har jag dock inte själv så jag kan inte prata från egna erfarenheter! Jag använder Decapitator från soundtoys.

Vad har du för behov?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det beror på vad du gör mest. Om du mastrar så tycker jag du ska kolla in Manley Massive Passive EQ. Den är väldigt resurskrävande, såpass att den inte är lämplig vid mix (jag har 10 UAD processorer) men den låter fantastiskt bra.

Om du är ute efter olika typer av kompressorer så är även Fatso en trevlig plugg, dessutom en bandsimulering.

Om du är ute efter reverb så är Lexicon 224 ett fantastiskt reverb, framför allt om du vill ha långa svansar som låter levande. Det är dock inte alltid det passar. Som sagt så är EMT 250 grymt för sång. Jag gillar den kortaste inställningen med lite pre-delay som gör att sången låter större, levande och närvarande även om man inte tänker på att det är reverb på. Man märker när man stänger av pluggen.

En bra dist kan göra otroligt mycket för en mix så Culture Vulture är intressant. Den har jag dock inte själv så jag kan inte prata från egna erfarenheter! Jag använder Decapitator från soundtoys.

Vad har du för behov?

Det jag mest behöver är en bra signalkedja för inspelning och mix. Sång, ak.gitarr, elgitarr.

Första tanken var att skaffa en bra preamp+kompressor+eq+ett bra reverb

Tex Neve 1073>LA-2A>Lexicon 224.

Men snålvattnet rinner ju till och man vill ju kräma ut så mkt som möjligt ur "2-valfria" och ta de dyraste pluggarna 😳

Och flera skriver att Valhalla vintage reverb är lika bra som 224. Valhalla kostar bara €50

Så då spack planen med 224.

 

Vad göra?

Känns ju onödigt att lägga pengar på sånt som andra billigare pluggar kan göra lika bra. Vill ha det som är unikt för UAD.

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...