Jump to content
Annons

enkelt 1/2 kanal ljudkort som funkar till iPad och Windows?


laban1

Recommended Posts

Finns det något sådant, vad har ni?

Baskrav:

  • Direct Monitoring, Phantom, Hi-Z
  • funka till lightning-kontakt (iPad) och USB2 (eller USB3) till Windows (7/8/10)
  • Helst bra/hyfsade pre-amps
  • Ska kunna få strömmatning från enheten (men får gärna ha nät-sladd också)

Använder Cubasis på iPad Air 2 (RAM 2GB) iOS 8 troligen, och Cubase 8 (till Windows) om programmen har någon betydelse.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder Roland Duo Ex (eller nåt sånt namn). Jag använder den till Ipad, men den ska även funka till datorer. Ipad klarar inte att ge strömmatning för 48V fantommatning så den har ingång för trafo. Den har även batteridrift för portabilitet, och man behöver inte ha den kopplad till dator/Ipad för att använda den fristående som enkel mixer. Den har två 48V preamps, varav en har hi-z för gitarr. Den har även MIDI. Funkar bra för drygt tusenlappen (sist jag kollade priset). Direct Monitoring och icke direkt finns.

Jag har även en Apogee One som funkar till Ipad/Iphone och mac, men EJ till PC (den ska jag sälja nån gång för kanske 1300kr).

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså ursäkta att jag skriver här, jag är nykomling som ni kan se... Men var hittar jag menyn till att starta en ny tråd? Hittar inte..... Ser bara att jag kan svara på trådar och därav detta meddelande... Ngn som kan hjälpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså ursäkta att jag skriver här, jag är nykomling som ni kan se... Men var hittar jag menyn till att starta en ny tråd? Hittar inte..... Ser bara att jag kan svara på trådar och därav detta meddelande... Ngn som kan hjälpa?

Gå in på //forum.studio.se/ och scrolla ner till de olika avdelningarna. När du har gått in i avdelningen som behandlar det du vill diskutera, så kan du skapa en ny tråd där. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon! Vad har den för inkoppling är det lightning och hur kopplar man till Windows-dator?

Till Ipad behöver man en Camera Connection-sladd till lighning som kostar runt 300kr. En omkopplare till TAB på baksidan gör att den funkar med Ipad. Jag har aldrig behövt koppla in den till Windows då jag spelar in på Ipad och överför filerna istället.

Vill man komma billigare undan så finns Presonus motsvarighet iTwo (drygt tusenlappen) som funkar med den vanliga Ipad-laddsladden. Jag är dock osäker på om den fungerar felfritt med alla appar då jag (när den kom) tyckte det var skumt att den enbart testades med den medföljande appen. Kan tex vara så att Presonus app behövs. Testa den med stereoinspelning mot tex Auria och se att två separata spår kan spelas in.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på om man kan driva ljudkorten, t ex dina 2 exempel, med ström från från iPaden, så länge man inte använder phantom-matning på ljudkorten? Jag tänker mig då att man har Lightning to USB connection mellan enheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ett litet usb stereo in kort från kjell och kompany + en liten behringer mixer låter ju ungefär lika krångligt som att ha extra extern fantom ström med sig. Tror jag gav några hundra för mitt för några år sedan

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sedan testade jag mitt gamla Lexicon Omega (USB1) mot iPad:en. Funkade bra. Såna dyker upp på Blocket ibland.

Två preamps, 2 line-ingångar och en hiZ. Den drivs med extern kraft.

Läs exmpelvis på lexiconpro.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...