Jump to content
Annons

Ny dator till studion, i7-5820K vs i7-6700K... 4 eller 6 kärnor i Cubase?


Bullerbyn

Recommended Posts

Annons

Blev en i7-5820K med ett Asus X99-A samt 32Gb ram. Sjukt nöjd med prestandan. Dragit igång flera tunga projekt där förra datorn gick på knäna. Den nya burken tycks bara tugga i sig utan att grymta!!!

Hade definitivt inte tid till att vänta in releaser på nya proppar. Är nöjd! Drog igång en mix med 50-60 spår med mängder av automationer samt pluggar, datorn går som tåget.

Link to comment
Dela på andra sajter

..däremot lät jag HT vara kvar och det funkar ju förträffligt. Blir det ännu bättre om jag stänger av HT?!?

HT verkar kunna köras i de flesta fall, när man aktiverat ASIO-guard (C7 och senare)

annars kan det bli spikar vid låg latency inställnig på ljudkortet, se artikel nedan

Jag antar att du kan testa och se om du får spikar eller dropouts i audio.

https://www.steinber...asio-guard.html

Hyper-Threading has been introduced back in 2002 with Intel's Xeon and Pentium 4 processors. Many of today's Intel-based systems on both Windows and Mac OS X utilize Hyper-Threading to increase performance by a more efficient usage of CPU resources. Details on Hyper-Threading can be found in this Wikipedia article.

However, in the past we have found that having Hyper-Threading (Hyper-Threading) enabled can lead to performance issues and spikes in the VST performance meter. At very low latencies, even audio dropouts may occur. The reason for this is that other Hyper-Threading processes on the same physical CPU might interfere with real-time audio threads on which our software, unlike many other applications, is highly dependant.

We usually recommended to turn off Hyper-Threading whenever performance issues occur. If applicable, this recommendation is still valid for sequencer versions older than Cubase 7 or Nuendo 6 (most Windows systems offer this option in the BIOS or UEFI setup, whereas Hyper-Threading cannot be disabled under Mac OS X).

With Cubase 7 and Nuendo 6 we've introduced ASIO Guard. Depending on the project setup, this feature reduces the real-time audio processing load significantly and thus reduces the risk of audio dropouts caused by Hyper-Threading. For details on ASIO Guard, please refer to this article.

Enabling Hyper-Threading while ASIO Guard is active usually has a positive effect on the overall system performance and is the recommended combination. Only in rare cases - e.g. with projects using many "live" tracks - Hyper-Threading can still lead to performance issues. Again, please refer to the dedicated ASIO Guard article for details.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du råd så är utan tvivel en processor med flera kärnor bättre, så VSTs körs i separata trådar. Jag skulle inte pilla med några inställningar om allt fungerar som det ska. Speciellt inte om du ligger långt under datorns maxkapacitet. (Då musikprogram tenderar att fungera sämre när man pressar dem.)

Om belastningen ökar, kommer operativet att flytta runt processerna för att försöka fördela lasten jämnt och användningen av HT kommer öka. HT är egentligen bara ett smartare sätt att fördela lasten jämnt över de fysiska kärnorna, s.k. scheduling.

Så normalt sett har jag svårt att se någon anledning att stänga av HT, då operativet (både Windows och Mac OS) är medveten om vilka kärnor som är fysiska och virtuella. Det gör att de virtuella kärnorna kommer användas mycket mindre än de fysiska. (Vilket oxå går att se i cpu-användningen på både Windows och Mac OS under hög belastning.)

För att göra en kort historia lång, rör inget om allt fungerar. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Om några år kommer ändå 16 kärnor 🙂

Du kan köpa E5-2699V4 idag, du får då 22 core's med HT så du kan köra 44 trådar. Du kan dessutom sätta två sånna på samma moderkort och få det dubbla. Enda nackdelen är att de kostar 50 tusen per cpu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte också precis en ny I7 5820 x99 efter min dator stendog...

Sjuk prestanda dock blev jag besviken på PT12 optimering. Jag ligger på 80-90% CPU load i PT på stora projekt, dock när jag kollar i windows manager så ligger jag på 25-28% CPU. Så det spelar nog ingen roll om man har 64 kärnor så länge program utvecklarna inte kan koda ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...