Jump to content
Annons

Bygge av sångbås


soundbox

Recommended Posts

Hej, hade tänkt bygga ett mindre och inte allt för påkostat sångbås. Tanken är en ram med 45x45 med ett lager stenull, enkelgips på utsidan och dubbelt på insidan. Tycker själv det är roligt att kolla igenom bildtrådarna, så tanken är att jag också lägger upp bilder under byggets gång.

Det jag undrar över är bl.a om det är värt att lägga pengar på sk akustiklim att ha mellan dom dubbla gipsskivorna?

Tack på förhand

Soundbox

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Hur ser rummet ut i övrigt? Alltså utan sångbås? Jag har nämligen byggt ett sångbås, ungefär så som du beskriver, men rev det rät nyligen och insåg att kvaliteten av mina inspelningar inte skiljer speciellt mycket, det är nästan bättre nu utan sångbåset. Inspelningarna jag gjorde i sångbåset blev helt döda, det fanns inget liv över huvudtaget, och då menar jag inte att jag har massa rumsklang utan båset, men det blev för dött för min smak så att säga! Så mitt tips är att (om rummet i övrigt är ok) behandla hela rummet, och skippa sångbåset!

/Cvrlberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Rummet är ca 5x3,5m. Men det är även mitt sovrum så att ge sig på hela rummet är tyvärr inte aktuellt. Har kommit så långt i byggandet att det får bli som det blir helt enkelt. Vad hade du för mått på ditt och hur byggde du väggarna? Och hade du någon akustikbehandling i rummet?

Mvh

Soundbox

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår.. Jag har ungefär samma size på mitt rum som du har på ditt, minns inte exakt hur stort sångbåset var, men skulle tippa på typ 2,5x1,5m.. Jag hade bara enkelgips på utsidan och sen takisoleringsplattor + absorbenter på insidan, det räckte gott och väl för mig. Dock som jag skrev tidigare, ljudet blev väldigt dött

/Cvrlberg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Nu börjar själva grunden ta form, och jag har börjat fundera lite mera på akustiken. Jag är medveten om att rummet är i minsta laget, men får försöka göra det bästa av vad jag har. Att bara bygga ett sånghörn hade inte vart aktuellt då jag har en stor väg utanför lägenheten, med dåligt isolerad yttervägg.

Det första jag funderar på är hur jag ska stå i rummet. Jag har hela tiden tänkt att stå med ryggen mot ena hörnet (bild1). Men undrar om det är sämre på något sett i ett litet rum? vore det kanske bättre att stå med ryggen mot väggen (bild2)

http://www.ladda-upp...eyecyfhfjgcvyo/

http://www.ladda-upp...l/zmwbquuaukntd

Har även börjat fundera på om basfällor är det bästa alternativet i ett så litet rum. Kanske det tillochmed räcker att ha en basfälla bakom ryggen samt använda pyramidskummet till första reflektioner.

Är jätte tacksam för alla tips och funderingar ni kan komma med!

Inte riktigt förstått hur man lägger in bilderna på rätt sätt, så jag hoppas ni har lite överseende.

Redigerat av soundbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu skulle man väl kunna säga att stommen är klar. Laddar upp lite bilder nu då en polare var över med lite bättre kamera.

Översiktsbild1

post-41303-0-52518300-1466581630_thumb.jpg

Översiktsbild 2

post-41303-0-06223700-1466581644_thumb.jpg

Översiktsbild 3

post-41303-0-56287500-1466581651_thumb.jpg

Fönster som ska sättas in. Samt wallplate i bakgrunden som jag gjort av kontakter från aliexpress. 2x Xlr samt 2x Hörlur.

post-41303-0-50293300-1466581661_thumb.jpg

Förra inlägget är fortfarande aktuellt så om ni har några tips, åsikter eller bara en kommentar, tveka inte att skriva!

Tack på förhand

Soundbox

Redigerat av soundbox
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Planera in ventilation annars kommer du att ångra dig. Bygg en trumma där ljudet och måste passera en massa fällor bara. Eller kanske en ventil som du kan öppna mellan sångpassen med.

Tänk dig en luftkanal med en massa väggar som gör att luften måste gå sicksack mellan väggar som bara lämnar en liten glugg här och där för att släppa igenom luft men som samtidigt fungerar som ljudfällor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...