Jump to content
Annons

Jordning av vinylspelare


Axh3ll

Recommended Posts

Hej!

För ett tag sedan fick jag min pappas gamla vinylspelare, de senaste dagarna har jag jobbat med att fixa en anordning så att jag kan spela upp vinyl via mitt ljudsystem. Vinylspelaren (Technics SL-BD2) skickar ljudet via RCA till ett RIAA-steg (TCC TC-750) som sedan förs vidare via RCA till min förstärkare.

På baksidan av spelaren så finns en separat jordkabel och på baksidan av RIAA-steget finns en skruv för fastklämming av en jord. Det känns då naturligt att fästa sladden i skruven. När jag gör detta så byggs det upp statisk elektricitet i RIAA:an och man får en stöt när man rör den. Detta gör mig skeptisk till att göra på denna sätt. Varken spelare eller RIAA är väl då inte ansluten till en jord eftersom RCA:n till förstärkaren inte har en separat jordkabel?

Jag läste att man helst ska jorda alla komponenter till samma jord, det vill säga i detta fall förstärkaren. Ska jag jorda både RIAA och spelare till mitt vattenelement, ska alla delar jordas via förstärkare eller hade jag gjort rätt redan från början? Om någon har kunskap om detta får ni gärna dela med er av den!

Tack på förhand 🙂

post-36171-0-22259500-1459542210_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

inget!

om skivspelaren inte jordas bruker det brumma. man brukade jorda den mot förstärkarens jord-kontakt(en skruv där man virar sladden och drar åt) om du jordat till nåt annat så behövs den ju inte.

(hoppas jag fattat dej rätt nu)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...