Jump to content
Annons

Kan man kombinera olika märken mellan toppar och basar?


Paul

Recommended Posts

Svaret är JA såklart, men är det rekommenderat? Jag sitter på dessa på EV EKX-12 toppar. Motsvarande basar skulle då vara EV EKX-18SP.

Vari skulle skillnaden ligga om jag tog en annan 18 tums sere från EV, eller vara lite crazy och kombinera med ett helt annat märke?

Är det enbart en nörd och skönhetsfråga eller är det verklgen så att samma serier och märken jobbar batter ihop?

P

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan det vara så att olika märken/modeller har olika frekvens-områden?

Så väljer man i samma serie matchar de varandra, dvs. den ena tar vid då den andra slutar?

Om så är fallet, och man väljer olika modeller, kan det kanske bli så att de antingen överlappar eller har ett frekvensmässigt glapp?

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att olika märken/modeller har olika frekvens-områden?

Så väljer man i samma serie matchar de varandra, dvs. den ena tar vid då den andra slutar?

Om så är fallet, och man väljer olika modeller, kan det kanske bli så att de antingen överlappar eller har ett frekvensmässigt glapp?

Eller?

Det är det man använder delningsfilter till.

Link to comment
Dela på andra sajter

I aktiva system sitter ju typ alltid delningen i baslådan, man kan välja på kanske 90 eller 120 hz. Så då spelar det ingen större roll om man har en Mackiebas o en JBL topplåda. Jag har Yamaha toppar o dB Electronics basar. Skulle jag utöka systemet skulle jag nog skaffa samma grejer igen. dB SUB 15 är de basar som är lättast i förhållande till storleken, går bra att hantera ensam om det kniper, o ger 132 db om jag kommer ihåg rätt. Yamhas basar blir både otympligare o tyngre så de går bort fast jag gillar topparna så skarp.

Hur många watt en högtalare är på, är egentligen ointressant, det är verkningsgraden, hur många db de presterar som är intressant.

Nåt att tänka på med subbar är att det inte alls är säkert att en 18" låda låter bättre, fläskigare o starkare än vad en 15" låda gör. Ska man hantera ett mindre PA ensam, då kan det absolut vara bättre med 15" basar än med 18". På festivaler finns det PA som har bara 10" element till basarna, o ändå ger de fruktansvärt med tryck och lågbas. Tittar man på data på hur många db en högtalare ger, och hur lågt i basfrekvensen den går så kan man få fram ganska mycket om hur det kommer att låta. O det är en väldig skillnad på hur mycket ljud olika basar o toppar kan leverera. Behringers 18" aktiva subbar är visserligen billiga o bra till en mindre scen, men de är väldigt tunga och ger inte mycket krut i en lite större lokal. Med två topplådor som ger ca 132 db o basar med ungf samma tryck kan man klara sig i ganska stora lokaler.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...