Jump to content
Annons

Playback live


Minja

Recommended Posts

Hej!

Jag har bestämt mig för att spela live själv närmaste tiden, till jag hittar rätt musiker. Tidigare har jag spelat själv med sång och gitarr, varvat med att köra ihop med andra musiker.

Ska släppa nytt i vår och tänkte att jag skulle ta och köra en del av låtarna playback för mer variation. Vill inte köra allt playback utan sången och gitarren live.

Det jag tänker mig är att ta med datorn med Logic, koppla till ljudkortet, UAD Satellite och lägga på effekter i musikprogrammet från bl.a. UAD:s pluggar och koppla till PA:t. Problemet är att det blir en rejäl fördröjning på sången/gitarren, så det blir otajt med trummor/bas etc. Har en Mac & firewire. Ljudet blir så grymt mycket bättre på det här sättet än om jag enbart använder mig av PA:s effekter som finns ute på spelställena,

problemet är som sagt fördröjningen.

Nå´n här som har erfarenhet och tips här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi kör med backing tracks. Då exporterar vi låtarna som mp3:or, med musiken panorerad till vänster och klicket till höger. Sen kopplar kan en spela upp låtarna med vilken mp3-spelare som helst. Vi använder oftast trummisens telefon eftersom det är han som startar och stoppar.

Panoreringen gör att det går att få ut musiken och klicket för sig från hörlursuttaget på telefonen m h a en vanligt minitelestero-2xmonorcakabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ingen egen livemixer? Får man bara lite tid på sig att hitta det bästa i tex reverbväg ur sina egna grejer låter det bra även om det är lite enklare grejer än mjukvaran i datorn.

Jag gör backintrax av nästan allt jag spelar in, tar bara bort leadsång o leadgitarr o mixar ner det en tvåspårs master som jag sen för över till minidisc kopplad till mixer o PA. Får ingen fördröjning på nånting. Jag har en bra stereokompressor som jag kör på insert i mixerns ingångar, ena kanalen till sången, den andra till gitarren. Nåt klick behövs inte då jag oftast är ensam, trummorna ligger ju på backtracken. Är det mycket folk o trångt (nära mellan sångmicken o PA-topparna) brukar jag få dra ur sångkompressorn, det blir lättare rundgång med komprimering. Men kan jag bara ha ett hyfsat avstånd till PAt låter det enromt mkt bättre o mer studio med kompressor.

Lyssnar gör i alltid i slutna lurar, HD280 Pro, då hör jag exakt samma sak som går ut i PAt, o kan sjunga utan att gallskrika som det brukar vara när man spelar i rockband. Förr var jag lite betänklig över hur det ser ut med stora lurar på skallen, men det är aldrig nån som kommenterar det. O det är lätt att dra ner dom om nån vill snacka mellan låtarna. Mkt lättare än med inear, och mina hörselgångar är så smala att det inte finns några inear som funkar. Jag tror även att inear är mkt farligare för hörseln än lurar. HD 280 pro dämpar yttre ljuden så bra att man kan ha lyssningsvolymen väldigt lågt, de är helt överlägsna allt annat jag provat live.

Kan du inte göra backtrax som du för över till en MP3-spelare? Så har väl de flesta enmansband, minidisc som jag har än är jag typ den sista i världen att använda. Men det verkar funka tom driftsäkrare än MP3-spelare som tydligen pajar rätt som det är. Många av mina kroglåtar har jag på samma minidiscar som för 25 år sen...

Att inte ha en vanlig mixer bredvid sig när man kör enmansband verkar lite svårt, jag justerar enkelt nivån på backtracken samtidigt som jag spelar, o tar lite mer reverb på balladerna, o rockabillyeko på såna låtar. Jag har en TC M300 multieffekt till reverb o delay. I hemstudion har jag ett Lexicom MPX1, jämför jag de två hemma i studion med Neumannmick osv hör jag ganska stor skillnad men absolut inte live.

Har man spelat live mycket blir man förvånad över hur nästan alla totalt skiter i om man har bra eller värdelöst ljud... Jag får skitbra ljud med de livegrejer jag har och det är ju kul.

Framförallt är det kul att spela o sjunga när man har så enormt bra lyssning som jag får, man kan använda samma mickteknik som i studion, jag ställer gain på Milabmicken så det är lagom att vara två dm ifrån när jag tar i som värst, och helt nära om jag vill "visksjunga". Jag tror all livespelning med enmansbandet gjort att jag blivit mkt bättre på att sjunga än förr, då var det ofta lite väl surt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Som du beskriver det skulle du kunna använda en liten men bra livemixer, köra backrax från en mp3 spelare på en stereokanal och sång o gitarr på en varsin mono. Lyssningen får du med studiolurana i mixerns luruttag.

http://www.thomann.d..._mixer_246916_2

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svar! Intressant att höra hur ni gör och tack för väldigt tydligt svar Guitar Nilsson. Låter intressant med livemixern, får spara ihop till den..! Mp3 är jag lite allergisk mot tycker ljudkvaliten känns viktig, så det är därför jag försöker komma på en bra lösning för bättre ljud. Studiolurar "live" är säkert praktiskt, men funkar inte för mig eftersom jag tycker det är viktigt med publikkontakten.. Har tidigare haft en ljudtekniker från spelstället som kopplat upp till PA:t, har då ofta fått höra efter, synd att ljudet var så dåligt.. Vill inte höra det igen..!

Kom gärna med fler ideer och erfarenheter! 🙂

Redigerat av Minja
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att höra skillnad på 320 kps mp3 och CD redan i en kontrollerad lyssningsmiljö med bra monitorer. Att någon skulle höra skillnad i en PA-anläggning på en pub eller liknande är väldigt osannolikt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar NIllson: vill bara dubbelkolla. Du kör med stora lurar live således? Har du nån bild?

Minja: ingen kommer att höra om du kör mp3 eller inte live. Inte en kotte.

Ja för det mesta HD 280 pro, har köpt nya nyligt. Med inears är det skitkrångligt att försöka prata med folk mellan låtarna. När jag är säker på att ljudet är bra i lurarna kan jag ta av dom o köra på utan nån scenlyssning. Yamahatopparna låter riktigt bra åt sidorna med, jmf med andra grejer jag haft.

Enda nackdelen med studiolurar är att det inte går att ha cowboyhatt.

Många trummisar kör ju med stora lurar live, det är helt perfekt, det blir så mkt roligare att sjunga o spela när man hör exakt hur det låter ut.

Spelar man med band på mindre ställen funkar det mkt sämre, för då har man så pass lite av trummorna genom mixern, direktljudet från trummorna går ju ut ändå, så ställer jag alla volymer efterlurarna blir det för mycket trummor i lokalen. Men med en tvåspårs backtrack blir det kalas. Sen kör jag sång o elgitarr på en varsin kanal på det. Tillräckligt krångligt det, jag får justera ljudet hela tiden då alla backtrax låter lite olika. Plus att jag vill ha olika reverb och/eller delay på sång o gitarr. Allt hörs kanonbra i lurarna.Desutom, jag kan spela så lågt i PAt att det hörs om nån fiser i baren o ändå ha fullt tryck i lurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Nilsson skriver så bör du ha en egen liten mixer, för att slippa den latency som blir med ljudkort och dator. Backtracken kan du ju spela upp från datorn.

Till mixern bör du ju sen också ha någon bra effektburk.

Tyvärr kommer detta inte att hjälpa om PA:t är dåligt på det stället du spelar. Jag tror faktiskt inte att det var dom dåliga effekterna på spelstället som gjorde att det lät illa. Utan mer troligt är att det var balansen i mixen som var dålig, eller att PA:t helt enkelt låter dåligt 😕

Men med en egen mixer kommer du åtminstone att ha koll på din egen mix. Och för att höra mixen behöver du ju någon form av lyssning. På små ställen kommer det kanske att fungera med att ha PA:t bakom dig. Men du kanske behöver en monitor eller lurar på större ställen, eller om PA:t sitter så att du inte hör det.

Risken med att mixa själv är att den egna rösten kan komma att mixas för stark, (eller svag). Men prova hemma först, och spela in din mix, så kan du ju lyssna på den i efterhand och höra hur balansen blev.

På större ställen använder man publikmickar för att höra publiken trotts täta inearlurar. Kan vara ett alternativ om man vill ha lurar och publikkontakt. Då måste man ju givetvis ha en separat mix för lyssning och PA 😉 Vilket också kan vara nödvändigt om du vill ha mer av din egen röst än vad som är lagom i PA mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag tror du ska börja med att mäta och korrigera roundtrippen mellan datorn och ljudkortet, det finns en länk här nånstans hur man gör annars gogla på det. Får du ner fördröjningen och inte råkar ut för några fasfel så kanske du kan köra som du tänkt.

Jag kör ungefär som du beskriver att vill göra när jag sänder live web tv och det funkar. Jag har logic och mac.

En liten snutt för att demonstrera, lurarna är på för att det inte ska läcka in för mycket av bakgrunden i och med att jag sände detta live på Youtube.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att man sjunger sämre om man ställer lyssningen så man får mer av sin egen röst i lyssningen än vad man vill ha i PAt eller på en cd-mix. Jag har väldigt svårt att fatta varför nån vill ha ett annorlunda ljud i inear eller lurar än den man skickar ut i PAt. Då tappar man fullständigt förmågan att sjunga rätt så det blir rätt även ut i PAt. Men antagligen vill somliga inte alls ha koll på hur det låter.

Att sjunga eller spela till backtrax handlar om att lyssna mer på backtracken än på sig själv, om man vill kunna spela tajt. Det är en sak som typ ingen som spelat med mig till mina backtrax förstått. Det blir att man helst lyssnar på sig själv och snart ligger man före i tempot utan att ens märka det. Och då låter det nåt helt förjävligt i PAt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt med så många ideer & erfarenher..! Flera här menar att MP3 inte gör någon skillnad på ljudet, jag har även hört det av andra att de menar att de inte hör nå´n skillnad. Jag vet inte vad jag har för elefantöron, men jag måste ändå hålla fast vid att jag hör en stor skillnad i a f när jag lyssnar på mixen/mastringen genom monitorerna, stereon och datahögtalarna. UAD-pluggarna som ger ett skönt skimmer osv. kommer inte fram på samma sätt. Jag spelar aldrig live på skräniga pubställen utan det är helt tyst där.

Burnin Sven: Intressant, ska kolla upp det, då finns det alltså hopp att göra som jag tänkt ..! 😎 Anledningen till att jag vill köra genom ljudkortet är att jag vill använda mig av UAD-pluggarna, de tillför verkligen en hel del till sången. LA3kompressorn & Oxford EQ är verkligen helt fantastisk tycker jag. Skulle va kul att få till det lika bra "live" också..! Främsta anledningen till att det blir en fördröjning misstänker jag framförallt är att ljudkortet och UAD Satellite är kopplade via en Hub till datorn. Datorn fixar inte att driva båda två.

G4 Becker & Guitar Nilsson: Det låter absolut som en bra ide och skaffa sig en mixer länge fram, så man kan ha kontrollen på ljudet själv. Just nu är det lite ebb i kassan bara, så det får bli lite längre fram.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Härligt med så många ideer & erfarenher..! Flera här menar att MP3 inte gör någon skillnad på ljudet, jag har även hört det av andra att de menar att de inte hör nå´n skillnad. Jag vet inte vad jag har för elefantöron, men jag måste ändå hålla fast vid att jag hör en stor skillnad i a f när jag lyssnar på mixen/mastringen genom monitorerna, stereon och datahögtalarna. UAD-pluggarna som ger ett skönt skimmer osv. kommer inte fram på samma sätt. Jag spelar aldrig live på skräniga pubställen utan det är helt tyst där.

Burnin Sven: Intressant, ska kolla upp det, då finns det alltså hopp att göra som jag tänkt ..! 😎 Anledningen till att jag vill köra genom ljudkortet är att jag vill använda mig av UAD-pluggarna, de tillför verkligen en hel del till sången. LA3kompressorn & Oxford EQ är verkligen helt fantastisk tycker jag. Skulle va kul att få till det lika bra "live" också..! Främsta anledningen till att det blir en fördröjning misstänker jag framförallt är att ljudkortet och UAD Satellite är kopplade via en Hub till datorn. Datorn fixar inte att driva båda två.

G4 Becker & Guitar Nilsson: Det låter absolut som en bra ide och skaffa sig en mixer länge fram, så man kan ha kontrollen på ljudet själv. Just nu är det lite ebb i kassan bara, så det får bli lite längre fram.. 😉

Kan vara värt att kolla. Jag kanske ska nämna att jag inte testat med usb grejor men många säger ju att usb är snabbt nu för tiden så det kanske funkar jättebra. Varför ska man släpa med en massa hårdvara om man kan få det ljud man vill via sin dator och mjukvara uppkopplat till ett PA du är helt rätt ute. Mainstage är väl annars programmet som mac användare brukar köra med live men har man redan Logic så måste det ju funka lika bra tycker man.

Mitt exempel är ju kanske inte det bästa men du ska veta att jag har Logic 9 (med Adictive drums samt andra plugins igång), Camtwist och Flash Media Live Encoder. Ljudet kopplar jag från spdif eller vad det heter från mitt Saphire Pro 10 i/o FW ljudkort in i min kameramixer som sen skickar det via hdmi till capturekortet för videon. Allt detta på en gång live rakt ut i etern på en tre generationer gammal hackmac så har du bara en någorlunda snabb mac så borde det ju funka för dig också.

I och för sig så kör jag ju ingen extern hårdvara utom ljudkortet och som oftast bara med några pluggar igång i Logic.

Nåja kört hårt det är bara att testa sig fram men gör några riktigt seriösa tester innan du kör ett gig.

Lycka till.

Edit: hittade länken till filmen hur man mäter och korrigerar latensyn i systemet.

http://play.macprovideo.com/logic9207/18

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt med så många ideer & erfarenher..! Flera här menar att MP3 inte gör någon skillnad på ljudet, jag har även hört det av andra att de menar att de inte hör nå´n skillnad. Jag vet inte vad jag har för elefantöron, men jag måste ändå hålla fast vid att jag hör en stor skillnad i a f när jag lyssnar på mixen/mastringen genom monitorerna, stereon och datahögtalarna. UAD-pluggarna som ger ett skönt skimmer osv. kommer inte fram på samma sätt. Jag spelar aldrig live på skräniga pubställen utan det är helt tyst där.

Burnin Sven: Intressant, ska kolla upp det, då finns det alltså hopp att göra som jag tänkt ..! 😎 Anledningen till att jag vill köra genom ljudkortet är att jag vill använda mig av UAD-pluggarna, de tillför verkligen en hel del till sången. LA3kompressorn & Oxford EQ är verkligen helt fantastisk tycker jag. Skulle va kul att få till det lika bra "live" också..! Främsta anledningen till att det blir en fördröjning misstänker jag framförallt är att ljudkortet och UAD Satellite är kopplade via en Hub till datorn. Datorn fixar inte att driva båda två.

G4 Becker & Guitar Nilsson: Det låter absolut som en bra ide och skaffa sig en mixer länge fram, så man kan ha kontrollen på ljudet själv. Just nu är det lite ebb i kassan bara, så det får bli lite längre fram.. 😉

Exportera till något loselessformat istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

...Det jag tänker mig är att ta med datorn med Logic, koppla till ljudkortet, UAD Satellite och lägga på effekter i musikprogrammet från bl.a. UAD:s pluggar och koppla till PA:t. Problemet är att det blir en rejäl fördröjning på sången/gitarren, så det blir otajt med trummor/bas etc. Har en Mac & firewire. Ljudet blir så grymt mycket bättre på det här sättet än om jag enbart använder mig av PA:s effekter som finns ute på spelställena,

problemet är som sagt fördröjningen...

Måste du köra sång o gitarr genom Logic ?

Kan du inte köra sång o gitarr med "direct monitoring" genom UAD-kortets DSP-effekter ? Vissa effekter i Logic ger ju oundviklig latency, som t.ex. Space Designer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du utljudet själv, eller med tekniker?

När jag kör ljud åt artister/band med backing tracks så avskyr jag band som "mixar det själv" och att jag bara får ett stereospår av en komplex mix. Jag vill ha separata spår, åtminstone grupper/stems. Om inte grundljudet är tillräckligt bra (vilket ofta är fallet, speciellt med basmaterial) så vill jag kunna fixa det utan att sabba soundet i hela mixen, vilket ofta blir näst intill omöjligt när jag endast får stereospår. Det är samma resonemang som att det är bättre att mixa om än att försöka fixa problemfrekvenser i mastringen.

Om du kör själv; hur lågt kan du sätta latency på ingångssignalen? Mixa ner dina backingtracks med pluggarna på så du frigör processorkraft till dina livespår (sång/gitarr), och sätt latency så lågt det går.

Annars, håll ett öga på SOundcrafts nya MTK-mixerbord. Du för det som ett interface och kan använda pluggar som inserteffekter på mixerbordet, och det bör kompensera för fördröjningen mellan backingtracks och live. Ingen aning om det verkligen funkar dock, men på papper bör det vara en bra lösning för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att man sjunger sämre om man ställer lyssningen så man får mer av sin egen röst i lyssningen än vad man vill ha i PAt eller på en cd-mix. Jag har väldigt svårt att fatta varför nån vill ha ett annorlunda ljud i inear eller lurar än den man skickar ut i PAt. Då tappar man fullständigt förmågan att sjunga rätt så det blir rätt även ut i PAt. Men antagligen vill somliga inte alls ha koll på hur det låter.

Att sjunga eller spela till backtrax handlar om att lyssna mer på backtracken än på sig själv, om man vill kunna spela tajt. Det är en sak som typ ingen som spelat med mig till mina backtrax förstått. Det blir att man helst lyssnar på sig själv och snart ligger man före i tempot utan att ens märka det. Och då låter det nåt helt förjävligt i PAt.

Visst är det härligt att vi alla är olika 😉

Jag har mött artister som måste få någon "akustisk utsläckning" på sin egen röst när de använder lurar, vilket resulterar i att dom vill ha väldigt mycket av sin egen röst för att få balans. Andra artister upplever att dom hör sig själva väldigt bra när dom har lurarna i öronen. Ni vet att er egen röst förstärks i skallen om ni använder täta hörselskydd...

Så det som av artisten upplevs som en bra mix i deras huvud behöver inte alls vara en bra PA-mix ☺️

Och som Yulen skriver så är det ju helt hopplöst som tekniker om man får en färdig mix som inte låter bra. Många band / artister skickar till och med backtracksen på flera kanaler just för att teknikern ska kunna mixa. T.ex separerar man trummor, keyboards, körer etc.

Det är inte helt enkelt detta....

Redigerat av G4Becker
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven: Jag använder inte USB till ljudkortet utan Firewire och Logic Express 9.0 & Addictive Drums precis som du. Testade mig fram o tillbaka en del i helgen o jag slipper fördröjningen på sången och gitarren om jag packar allt i en stereokanal och laddar ner på datorns hårddisk. Verkar som att problemet kom av att jag använt mig av en extern USB hårddisk och UAD-pluggar på mastringskanalen i mixningsprojektet. Datorns hårddisk är fylld till bredden nu bara så det blir till att radera mera, så ska det väl funka.. ☺️ Intressant video du skickade med om fördröjning, värt att testa om det blir aktuellt Tack!

Yulen/G4Becker: Ja, det var det jag tänkte från början att köra alla spår i mixen live, men som jag skrev ovan, så har jag hitintills inte fått till det utan fördröjning..

Jakob P: Du menar genom UAD:s Control Panel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ok och bra att det verkar lösa sig lite undan för undan. USB hårddisk är nog bra och speciellt USB3 samt att nästa version ännu bättre men jag tror att det i den här typen av sammanhang ändå inte räcker till fullt ut. Vilket suger lite om man har en laptop eller en imac då man bara har FW eller Thunderbolt (som är snabbare men ändå inte lika snabbt som en internt monterad hårddisk) att tillgå som alternativ till extra hårddiskar. Jag vet inte heller hur det blir prismässigt för en sån lösning men det är säkert inte billigt.

Netonnet säljer externa usb "hårddiskdockor" om du behöver avlasta dina befintliga som funkar för både SSD och gamla versionen. Så sliper du kanske radera. Dom är usb3 och jämfört med en komplett "märkes" usb hårddisk så kan man själv bestämma hur snabba hårddiskar man vill ha utan att skruva isär nåt.

https://www.netonnet....2/207749.8961/

Angående att fixa till latencyn så är det nog att rekommendera faktiskt, jag menar man typ nollställer eftersläpningen så bra det går utifrån det system man har. I ett lite långsammare system så blir det ju extra viktigt. Det blir lättare att spela in då medhörningen bland annat svarar bättre/blir mera direkt så att säga.

Det är ju som du såg ganska lätt + att det går fort och det enda man behöver tänka på egentligen det är att se till att man inte skapar rundgång när man gör det. Men det är ju bara att stänga av monitorerna och eller hörlurar.

Får du bort alla flaskhalsar som då onödiga fördröjningar i systemet så kanske det rullar på som du tänkt.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven: Det är en extern hårddisk med USB3 jag har, men eftersom datorn är 5 år gammal fungerar den som ett "gammaldags USB". De hårddiskar med firewire som jag kollat upp går på ca 1700 kr ... Behöver ju rätt stort utrymme när man pysslar med musik.. Ja, det där med att gå in och justera latencyn, verkar absolut värt att testa, tack för tipset!

Jakob P: Visst, jag har kört genom den, men det är ju de dyra pluggarna som jag laddat ner i UAD2 som jag vill åt..! 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...