Jump to content
Annons

Synt/keyboard till barn, ej leksak, gärna vintage


Grimberg

Recommended Posts

Jag tänkte skaffa en rolig keyboard/synt till 5-årige sonen i julklapp som inkörsport till musikskapandet och spelandets undebara värld.

Hittar inget nytt som känns inbjudande och lekfullt utan att vara barnsligt. Minns själv min glädje över t ex Casio SK-1 när det begav sig, att sampla var tokroligt och sen lite rytmer och enkla syntljud på det.

Har någon här några tips? Gammalt som nytt kvittar egentligen, bara det är riktigt enkelt att komma igång, möjlighet till batteridrift, inbyggda högtalare.

Redigerat av Grimberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte var gränsen för leksak går för dig, eller vilken budget du har, men Casio har många keyboardmodeller. Casio CTK-3200 har det mesta som ett keyboard brukar ha, men även en samplingsfunktion och någon slags inbyggda musiklektioner. Jag vet inte hur dessa funkar, men man har ju alltid Youtube. Jag vet heller inte om kan editera ljuden eller om man måste köpa en dyrare modell för detta. En CTK-3200 kan man få för en bit under 2 000:-.

http://www.casio-music.com/euro/instruments/keyboards/standard/ctk-3200/

Casio har också en liknande serie keyboards, men där tangenterna dessutom lyser upp när man kör musiklektionerna. Det kanske är roligt för en femåring.

http://www.casio-music.com/euro/instruments/keyboards/lighted-keys/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte ungefär likadant till mina barn - dvs jag ville köpa något annat än en meningslös leksakskeyboard när de var ungefär 5 år.

Det slutade med att jag köpte en fullstor 61-tangenters keyboard från förr på Blocket, och det var en riktig hit! Jag tror jag gav 5-600 kr inklusive ett stativ. Ingen sampler, men hur många knappar som helst för barnen att undersöka, skumma ljud, inbyggda rytmer, någon oerhört sönderspelad demolåt (...) + att den var tillräckligt billig för att det skulle vara ok om den råkade gå sönder.

Har använts till det mesta, inklusive (senare) som backup för pianoläxa från Kulturskolan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...