Jump to content
Annons

Referenslåtar?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Förslag på nyare inspelningar med riktigt bra ljud att ha som referens vid studiomixande? Jag tänker på band som spelar traditionellt med gitarr bas o trummor typ.

Mixar som inte är komprimerade hårt, men ändå har ganska mycket bas o lågbas o även en hel del topp så man hör cymbalerna. Rocknroll, country eller vad som helst bara ljudet är riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En liten följdfråga; om man nu som jag gillar att boosta baskaggen lite vid ungf 100 hz och elbasen vid ca 60, 70 hz, var är det smart att sätta master hipass filter? Jag har en mkt bra APEX master-eq med lowcuttar på som jag brukar ställa på 30 hz. (någon DAW o såna finesser har jag inte alls i min lilla värld, det visste ni nog redan) Kanske vore det smartare att lowcutta högre, vid säg 40 eller 45 hz för att få mindre problem med rumble?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten följdfråga; om man nu som jag gillar att boosta baskaggen lite vid ungf 100 hz och elbasen vid ca 60, 70 hz, var är det smart att sätta master hipass filter? Jag har en mkt bra APEX master-eq med lowcuttar på som jag brukar ställa på 30 hz. (någon DAW o såna finesser har jag inte alls i min lilla värld, det visste ni nog redan) Kanske vore det smartare att lowcutta högre, vid säg 40 eller 45 hz för att få mindre problem med rumble?

30Hz räcker gott och väl, om du ens behöver low-cutta. Jag gör sällan det längre, på mina egna låtar alltså.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Daft Punk's senaste platta "Random Access Memories" låter väldigt bra. Speciellt om du gillar stora basljud. Jag tror du kan gilla den, även fast den är lite utanför det du vanligtvis lyssnar på.

Fetaste jag hört idag, har fått en massa tips på FB oxå. Är det en samlingsskiva på nåt vis? Utan fet bas blir all musik tråkig tycker jag. Det där middiga 60-talsidealet kan hoppa o skita. Nu är det modern times. 🙂 Bra fläskljudsalbum det här.

BTW, du vet inte vad jag brukar lyssna på. Oftast blir det musik som inte låter ett dugg som det jag spelar själv. O att själv spela lika som mina favoriter har jag aldrig försökt, fattar inte vitsen med det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...