Jump to content
Annons

Mickteknik - sång


Philosofen

Recommended Posts

Jag håller på att spela in leadsång på en låt.

Jag jobbar på att få sången att låta "nära", lite mer intim.

Jag får versen, som är lite lugnare sjungen att låta väldigt bra. Däremot sjunger jag mycket starkare i refrängen vilket gör att om jag har samma position gentemot micken och inställning på pre ampen, clippar det ordentligt.

Jag vill få refrängen att låta lika intim som versen, men jag måste antingen backa en bra bit från micken, alternativt göra en ny tagning med traxking leveln på pre ampen nedskruvad. Tyvärr leder båda alternativen till att sången låter mer avlägsen och man kan höra att någonting ändras i sången. Jag får inte alls samma känsla i refräng som jag får i versen.

Har ni några generella tips hur jag kan tänka och gå tillväga?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill vara nära och ha det soundet så har du inte mycket val än att sänka din pre amp. Du kan ju även ha lätt kompression vid inspelningen som kan hjälpa till lite, men den gör ju inga underverk. Efter din beskrivning kan jag nog inte rekommendera annat än att spela in refrängen separat.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att kompressor generellt får sången att låta närmare. Om man komprimerar sången med en hyfsat snabb kompressor kan man få bort starka transienter ("toppar"/attacker) och då kan man ju dra upp sången högre utan att det klipper.

Jag tycker att en lätt "peak" i EQ vid kanske 200 Hz kan ge värme till ett sångparti som har för lite kropp i soundet. Risk att det blir muddigt, men kan funka ibland.

Jag känner annars igen problemet när jag har en vers där jag sjunger låga toner och nära micken, och en refräng i ett högre register. Speciellt då de flesta mickar ger en bas-boost (proximity/närhetseffekt) när man sjunger nära, blir det på något sätt dubbelt tunnare i refrängen med högre toner och längre avstånd till micken.

En helt annan lösning kan ju vara att se över arret, eller att lägga en understämma i refrängen. 🙂

Edit: Jag kan förresten hålla med Anders F om att det ändå kan vara idé att lägga refrängsången separat, eller att iallafall lägga vers och refräng på olika spår när man mixar.

Redigerat av Jayway
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...