Jump to content
Annons

Mixa röst och orkestermusik


eligolf

Recommended Posts

Hej, jag har nyligen börjat göra lite musik med "sång" i och har lite problem med att veta hur man ska mixa in sången i musiken. Finns garanterat inte bara ett sätt att göra det på men skulle vara tacksam för lite generella tips på hur ni tänker när ni mixar in sång. T ex volym, fram eller bak i mixen, panning, reverb, delay.

Min senaste låt:

Några tips på hur mixen kan förbättras? Alla tips är välkomna!

/Elias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Tror det vore bättre om rösten fick ligga mera ensam i "mitten" av mixen. Både när det gäller stereopanoreringar och i EQ-frekvenser. Särskilt flöjten (och kanske hornen) krockar lite med rösten. Just hu så låter det lite som att det har staplats lite för mycket instrument på varandra i stället för att det låter öppet och mäktigt.

Blir lite svårt att följa någon av de stämmor du har där. Man studsar lite mellan vika instrument och stämmor man lyssnar på när man hör låten, tycker jag. Vore skönt om man gavs lite mera tid att landa i de olika delarna innan något nytt dök upp. Kanske

Men det låter ju inte illa, får jag nog tillägga. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har såklart rätt att dom borde vara separerade. Var lite rädd att rösten kanske skulle dränkas av dom låga trummorna som ligger mest i mitten så var därför jag lade sången åt sidan. Men rösten fram och i mitten av mixen oftast alltså? Om det inte är bakgrundssång?

Bra tips! Jag brukar ofta lägga in lite för mycket instrument för att få det att låta "mer" men borde kanske bara dra upp volymen och reverb på dom instrument jag har istället 🙂

Tack för komplimangen och kritiken. Det är så man lär sig och blir bättre 😄 Har du något eget med sång där du blev nöjd med mixen som du kan skicka? Kul med någon referens!

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo om man har en sångmelodi så är det mera naturligt att det är rösten man vill lägga fokus på som lyssnare. Samma sak med en kör. Där dras oftast öronen till den även om det är mycket andra instrument sektioner i verket. Vi har oftast en vilja att urskilja röster tydligare av ren instinkt. Så ofta så får man lägga både solostämman och körerna lite högre i mixen än man är van vid när man orkestrerar för bara instrument.

Ett sätt som jag gillar att tänka på är att jag blundar och ser orkestern/bandet framför mig. Får ja då en tydlig bild av hur den ser ut så har jag lyckat med ljudbilden med. Är det lätt att se varje sektion (blåsarna, stråkspelarna, solisterna osv) i en fantasibild av det jag faktiskt hör så är det oftast för att jag inte placerat dem rätt i ljudbilden. Lite flummigt kanske, men du förstår nog vad jag menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också? Brukar inte den åtminstone vara bak i mixen som en riktig kör? Mycket att tänka på!

Ja men det låter rimligt. Jag försöker mixa enligt vart dom sitter. Och ofta är mina samples redan "för-pannade" dit där dom ska sitta. Vilket är lite irriterande ibland när man vill flytta på dom men det inte går utan att försämra kvalitén...

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo men nu menade jag ju inte att man ska mixa körerna jättehögt. Bara lite högre än man är van vid. Fast det finns ju stycken där körerna är väldigt påtagliga med. Då har ju kompositören valt att skriva ett stycke för kör med en orkester som "kompar" kören.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...