Jump to content
Annons

Metal-bas med "klonk"


egj

Recommended Posts

Hallå,

Ni som har hört Overkill eller för den delen Iron Maiden vet vad jag talar om... Skulle gärna få till det där "klonket" i basen som de har, men fixar det inte riktigt (har provat att köra genom V-Amp och dra upp diskanten rätt mycket i post-EQ, men det blir lätt att det istället tappar tyngd och förlorar sin roll som... bas 😄) -- till att börja med antar jag att vill man ha sådant här ljud måste man väl micka en stärkare (eller köra typ V-Amp, POD, Amplitube...) istället för att line:a? Förstår ju även att mycket sitter i spelteknik med högerhanden samt mickarna i basen (min bas har både humbucker samt en single coil, f.ö.) men när mitt band spelade in en singel nyligen lyckades ljudteknikern skrämma fram ljud lite åt det hållet ur en rätt billig bas med halvdassiga mickar, så nog ska det gå att vrida till nåt? Tips? 🙁

...och så var det ett ljudexempel så att ni förstår vad jag är ute efter:

Klonk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hallå,

Ni som har hört Overkill eller för den delen Iron Maiden vet vad jag talar om... Skulle gärna få till det där "klonket" i basen som de har, men fixar det inte riktigt (har provat att köra genom V-Amp och dra upp diskanten rätt mycket i post-EQ, men det blir lätt att det istället tappar tyngd och förlorar sin roll som... bas 😄) -- till att börja med antar jag att vill man ha sådant här ljud måste man väl micka en stärkare (eller köra typ V-Amp, POD, Amplitube...) istället för att line:a? Förstår ju även att mycket sitter i spelteknik med högerhanden samt mickarna i basen (min bas har både humbucker samt en single coil, f.ö.) men när mitt band spelade in en singel nyligen lyckades ljudteknikern skrämma fram ljud lite åt det hållet ur en rätt billig bas med halvdassiga mickar, så nog ska det gå att vrida till nåt? Tips? 🙁

...och så var det ett ljudexempel så att ni förstår vad jag är ute efter:

Klonk

Använd två mikrofoner till basförstärkaren. En för det "kloinkiga" ljudet och en annan för botten.

Tex: en sm57 / sm58:a och en D112:a. Sen är det bara att blanda mikrofonerna tills du känner att du har en bra balans mellan bas och klonk.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade en häftig sak i den senaste inspelningen jag rattade åt bandet OriginalSin.

Vi mickade upp mellanregisterkonen på basförstärkaren med en SM58. Elementet var sönderspräckt till gudens. Sedan mickade vi baselementet med en budget baskaggemick. Men lite EQ och skruvande lät det såhär.

http://www.jamma.se/right/jammaplayer.php?...=9465&demo=2065

obs. Omixat till tusen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Framförallt sitter det här ljudet i speltekniken. Vare sig du spelar med fingrar eller plektrum kommer det metalliska klonket från att strängarna slår i banden. Du bör ha oslipade stålsträngar – jag rekommenderar LaBella Hard Rockin' Steel eller DR Hi-Beams. När du väl har speltekniken på plats är ljudet inte så knivigt att ratta till.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det typ detta basljudet du menar?

http://drummer.se/Jaha.mp3

Typ det ja, fast är det lite overdrive på det där också? Låter nästan så. Hur som helst, det där är fan nära, låter bara bra.

addic59: Låter förvisso rätt tufft, men det är inte riktigt det jag är ute efter. Tackar ändå.

Alla andra: tack för tipsen. Nu är det ju så att mina resurser är begränsade till att typ line:a, micka upp en Marshall gitarrstärkare (på låg volym! 😄) eller köra med V-Amp2'an; sådana extravaganser som att micka med två olika mickar har jag inte resurser till för närvarande, så jag får väl improvisera lite. 😛 Andra tips hur som helst välkomna!

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Om du är ute efter Steve Harris ljud så ligger det i hans spel stil. Han har ett väldigt hårt anslag med fingrarna mot strängen. Du ska ta i så mycket att strängen slår emot halsen det är väldigt jobbigt att spela så men med en hel del övning så fick iallafall jag till det när ett band jag spelade med skulle göra Running free.

Link to comment
Dela på andra sajter

G.Audemard (oregistrerad)

Har för längesen hört att han hade nån slags metallprylar på pek, lång & ringfinger.

Detta bör ju ge ett ganska plonkigt ljud.

Dock inget jag vill skriva under på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...