Jump to content
Annons

Är inte detta ett typexempel på överhypad vintage?


everlastingrecords

Recommended Posts

Annons

Good shit kostar, och priserna går både upp & ner, beroende på när man kollar efter. För den som kan hantera den & vill ha en, så kan det verkligen vara värt det. Tycker man det är för dyrt för vad man får så finns det pluggar som, om inte särskilt perfekt, åtminstone strävar efter att återskapa karaktären.

Var ganska underhållande när jag fick reda på vad en JUNO-60 kan gå på idag! Jag köpte min för 3500:- i början av 90-talet :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, har förstått att det är en bra kompressor men 20 lakan? Bara för någon månad sen såg jag en monovariant som gick för 2500 kr.

Det tror jag inte. Inte en vintag DBX 160VU ialla fall. Jag ägde en för några år sedan. Köpte den för 8k och sålde för lika mycket. Jag tycker de är värda en 7-8k st.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore intressant att se vad säljaren får i slutändan.

För mig känns det lika intressant att köpa den som en gräsklippare med v8-motor, när jag lika väl springer runt gräsmattan med en handjagare.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vore intressant att se vad säljaren får i slutändan.

För mig känns det lika intressant att köpa den som en gräsklippare med v8-motor, när jag lika väl springer runt gräsmattan med en handjagare.

Så, vilken kompressor motsvarar en handjagare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja 😄 .. folk håller ofta på med fantasipriser (inte för att jag säger att just kompressorn i den här tråden har det) . Ett tag följde jag en som ville kränga en orörd/oöppnad Commodore C64. Från början tror jag sen låg på 15000, sen minskade den allt eftersom. Tror det sista jag såg var den på 5000..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag inte. Inte en vintag DBX 160VU ialla fall. Jag ägde en för några år sedan. Köpte den för 8k och sålde för lika mycket. Jag tycker de är värda en 7-8k st.

Tja, nu var jag aldrig och tittade på den men i såna fall var det annonsen som ljög och inte jag. Var väl därför jag blev så förvånad över den annonsen jag länkade till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja 😄 .. folk håller ofta på med fantasipriser (inte för att jag säger att just kompressorn i den här tråden har det) . Ett tag följde jag en som ville kränga en orörd/oöppnad Commodore C64. Från början tror jag sen låg på 15000, sen minskade den allt eftersom. Tror det sista jag såg var den på 5000..

"A for effort" eller något liknande 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Dbx 160x och 160xt brukar gå för ca 2500kr. En 160vu för under 7000kr skulle jag inte ha missat. För då hade jag försökt köpa den direkt.

Om man mest sitter hemma och spelar in så behövs sådana här prylar inte. Då behöver man inget mer än en mick som funkar med ens röst etc och ett okej ljudkort. Sådana här prylar köper man antagligen bara om man vill bygga upp en professionell studio där externa producenter snabbt ska kunna känna sig hemma. Producenter som är vana vid hårdvara dvs.

Men 20k är aningen högt. 15k är rimligare. Och 15k för ett professionellt verktyg är inte så farligt. Men 15k för ett par kompressorer att ha i sin hemmastudio är vansinne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast handlar detta inte mer om ljudideal än något annat?

Om man anser att fler skulle använda din studio och du tjänar pengar på att ha den kan jag förstå inköpet. Ungefär som att budfirmor vill ha snygga bilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudideal absolut. Säger bara att om du inte jobbar proffesionellt så är det vansinne att köpa såhär dyra verktyg.

Men i en kommersiell studio som arbetar med olika producenter tillofrån så skulle jag förvänta mig att en 160vu eller la2a fanns.

Om du har din egen studio där du själv är producent behöver du ju bara de verktyg som gör jobbet för dig själv. Då skulle jag inte heller lagt 15k på ett par 160vu. Då finns det andra compressorer jag skulle prioritera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper man en sån här så är det för att man vet vad det är & man vill jobba med den. Att köpa en för att ha utifall att är givetvis en god orsak, men de flesta köper den för sitt sound för egen skull. Och det gäller både oss som jobbar med såna här saker (har inte just en 160 själv även om jag jobbat väldigt mycket med originalet, men mycket annat liknande), och folk som vill göra välljudande musik själva av rent intresse.

Själv ser jag det inte som en fråga om vilken jag skulle köpa av compressor A eller B, som jag ser det är frågan vilken som kommer först. Att jag övervägt en från första början, eller nån pryl över huvud taget, brukar bero på att jag vet nåt den kommer göra bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man förmycket pengar att röra sig med så är det ju bara att köra på. Min input är bara att pay offen fylla hemstudion med på tok för dyra verktyg är mindre än att köpa plug-invarrianterna av de klassiska burkarna. Inga av de här burkarna kommer göra din låt bättre. Lägg pengarna på att kolla på band istället. Åk till new orleans eller liknande. Det är låten som spelar roll in the end.

Men bedriver du en professionell verksamhet så är det en bra investering. Dels för att den kommer hålla (eller öka i) värde. Också för att externa producenter kan se din studio som alternativ när de scannar av studios att göra projekt i. Också att du lär dig de klassiska verktygens funktioner hands on. Vilket hjälper dig när du ska mixa ett projekt med en producent eller dyl. Eller jobba i en annan studio.

Men pular man hemma med sina egna prylar så tycker jag att man ska skippa att samla på sig massa dyr utrustning. Utöver ljudkort, monitors, mickar som passar en, preamp/eq, dator och instrument. Lägg pengarna på annat tex. ungarna eller tjej/kille istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...