Jump to content
Annons

[LÖST] Akut hjälp önskas ang gitarrförst.


Ziggy

Recommended Posts

Såg den klistrade tråden. Har ingen tid på mig dock så hoppas de e ok med en egen tråd för mer uppmärksamhet. Ska det handlas är sista chansen imorn.

En butik i närliggande stad rear ut lite prylar. Eftersom jag nyss blivit med hus tänkte jag damma av mina elguror. Spelade aktivt på 80 och 90-talet men hade då aldrig behov att skaffa nån hyfsad stärkare (spelade mest själv i lgh) så är helt nollad egentligen.

Det enda som lät intressant av det som finns kvar är en Blackstar ID60 TVP (60W transistor).

Det finns förmodligen ingen möjlighet till att provspela den då jag kommer dyka upp strax efter stängning. Prutade i telefon på deras rea och får den för 4000kr. Jag vill kunna spela jävligt högt, mitt hus har inga grannar. Vill ha både snygga cleans och dist i stil med Gary Moore's Still got the Blues. Ingen metal.

Har en Boss GT-10 att leka med också men ser gärna att det går att ratta in ett lagom läckert distat ljud utan pedal.

Kan jag spela tillräckligt högt med Blackstaren? Testade kompisens skitbilliga Fenderförstärkare här, Frontman el nåt, på 100W. Förutom ett livlöst tråkigt ljud bottade jag den och tyckte den lät rätt klent volymmässigt.Hur står sig en transistor som ID60 mot tex en Peavey classic 30W (rör) rent volymmässigt? Har aldrig ens lirat på rörstärkare. Låter en bra rörstärk så in i bomben mycket bättre även på små volymer?

Nåt annat tips på vad som kan passa mig? Har sett Peavey classic 50 ibland på Blocket, kanske det kunde vara mer vad jag behöver?

Drar på förmiddan imorn, är extremt tacksam om nån har lust att droppa nåt tips.

Redigerat av CHAE
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Black star e fint ljud i. Likt Marshallstärkare enligt mig. Val av gura formar ju ljudet oxå☺

Black star e schysst helt enkelt !

Edit: rörljud ger mkt värme/botten men oxå en hel del tryck i ljudet !

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

Helsike vad jag läst och lyssnat på denna stärkaren nu . Skulle säkert bli rätt nöjd med ljudet, men 60W transistor i skogen utan grannar är nog i klenaste laget. Får nog spana efter en 50W rörcombo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Det blev en Blackstar ID100 TVP istället med tillhörande låda (4x12).

Det borde räcka med den 100Wattaren. Bra pris också på låga 6000 spänn med kablar och 4 paket strängar av skumt märke. Smart lösning med strängarna där föresten som hade en extra låg E-sträng i varje paket.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...