Jump to content
Annons

Ljudisolering för PC


Jay Bee

Recommended Posts

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Haschproppar i öronen kanske? Det ska vara så tyst att man blir stressad av att höra sin egen puls.

Inte jag men kanske du, din humor pekar åt det hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

För att förtydliga en dator är som regel väldigt mycket tystare än vad du tror du behöver att den är. Och rök nu inte så in i helvete spela in och lyssna istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
För att förtydliga en dator är som regel väldigt mycket tystare än vad du tror du behöver att den är. Och rök nu inte så in i helvete spela in och lyssna istället.

Jag tror att du tror att slasket som kommer in på sång eller gitarrspåren inte spelar någon roll för att "det hörs ändå inte i mixen med de andra instrumenten". Men de gör det. Med bara gitarr och sång har jag problem med det. För jag gör kommersiell pop/rock och gillar att trycka min 1176a ganska hårt på mina vocals och brukar låta den gå relativt hårt på guran också. Då mitt sound är ett tight och torrt sound så kan man höra det där jävla datorljudet. Inte högt såklart men tillräckligt för att ta produktionen från professionell ner till amatör direkt då ingen seriös inspelnings eller mixtekniker skulle tillåta ha en dator som står osar på i bakgrunden.

Men jag antar att för dig "spelar det ingen roll". Men jag vill gärna att mina produktioner ska klassas som professionella, men det kanske inte du vill, jag vet inte. 🙂

Redigerat av Jay Bee
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Lyssna innan det drar igång. När man lirar och då även akustisk gitarr så har den ett ganska högt ljudtryck så även om trummorna inte varit med här så hade du bara hört gitarren. Samma vid fingerspel. Just nu i mitt rum så står mikrofonerna ca 1 meter från datorn.

Men det är klart att om man drar på så att lurarna trillar av skallen då brusar det men det beror på helt andra orsaker. Däremot så kan det nog vara besvärligt för en konstnärssjäl att hålla koncentrationen uppe vid minsta lilla påverkan från miljön i rummet och det kan jag förstå.

Hmm varför dyker inte filmer från youtube up direkt i trådarna på forumet mer än ca var annan gång?

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nja jag ändrar mig man hör faktiskt stolen knarra i slutet haha. Men helt naket inget meckat med eller nåt och tre mikrofoner igång och jag hör inget fläktljud eller nåt annat besvärligt.

Edit:

När jag kör så har jag utom Logic även CamTwist och Flash Media Live encoder + Chrome igång dvs ett gäng program (utom då Chrome) som suger skiten ur en dator och jag har bara fläkten på proppen samt nätagget i mina datorer. Dvs att det blir lite enligt mig även overkill med en massa fläktar som ska kyla diverse grunkor i datorn. Fläktar låter också speciellt flera igång samtidigt.

Utöver ovan nämnda så har jag mitt ljudkort, min kamera mixer och en sdi ovandlare till en av kamerorna, en thunderbolt grunka till den samt en SSD inspelare och en 50 tums TV inkopplad samtidigt. Det vill säga en jäkla massa elektroniska grunkor igång som rimligtvis borde generera oljud men tji där det gör det inte.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Cathrine!

Vart i Sverige håller du hus? Om du håller till i Skåne hade du gärna fått komma skriva in allt detta för en slant.

Vad kostar det annars i en datoraffär?

Varsågod! 🙂

Åh, jag bor i estocholmo, så de e lite långt. 😉

Datorbutik? Jaa du, det beror på hur mycket ingrepp du vill göra men det går säkert på minst 1.000-1.500 bara för ingreppet, om du ska byta både nätdel, fläktar och hårddisk. Ska du dessutom klona över allt från den gamla kan det bli ganska dyrt.

Webhallen finns väl i Malmö? Jag skulle kolla med dem, de borde inte slarva...

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

All respekt till Cathrine som har mycket kunskap om det här och speciellt på PC sidan.

Men det finns säkert flera hundra filmer på youtube hur man gör sånt så jag skulle hellre lära mig själv hur man gör för det är verkligen inte speciellt svårt.

Ska man sen köra proffs så skulle jag hellre satsa pengarna på en bakupdator så man inte står där med kunderna och datorn lägger ner.

Hellre än att göra allt så omständligt och svårt så satsa på att komma igång och ha skoj och gör musik det är mitt stalltips och nu lämnar jag.

Ha det bra och lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...