Jump to content
Annons

Addictive Drums - ADpaks / olika trumset


Growingart

Recommended Posts

Det finns ett antal olika ADpaks. Har ni möjligen förslag på vilka ADpaks rekommenderas för att få ett bra komplement när det gäller musik som sträcker sig mellan rock till progressiv rock? Jag är mer ute efter variationer i trumset / ljud än variationer av midispår. Jag är själv gitarrist men har en trummis som skickar midifiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle nog säga att de som de skeppar med AD2 som standard numera är ett bra val för de stilarna. Fairfax 1&2 samt Black Velvet.

progressiv rock är ju en 60-70tals-genre, de är väl kit avsedda för att skapa mer moderna sound?

Link to comment
Dela på andra sajter

Progressiv rock är ju "modernt" även idag, iaf för den skara av oss som går igång på det. Jag är inte så mycket för (överdrivet mkt) dubbelkaggar som finns en del av i dagens prog metal. Min tanke är att ta producerpaketet på tre ADpaks och prova mig fram. Sedan kan man köpa tre till om behovet finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon av er som har både Indie och Fairfax? Funderar på om Indie är värt att skaffa när jag redan har Fairfax-kiten. Eller ska jag satsa på något helt annorlunda som vintage dry kanske?

För vad det är värt tycker jag själv att Indie är roligare än Fairfax. I alla fall när jag sitter och spelar. Trots att jag är Gretschare vanligtvis (och Fairfax är ju Gretsch Stop Sign). Med Ice-kitet får du även Paiste 2002.

Vintage Dry hade förvisso varit helt annorlunda. Själv gillar jag Pearl Reference-setet som finns i Funk AdPak.

Spelar väl mest roll hur väl det sitter i produktionen kantänka. I så fall kanske du kan hoppa Ice då det är större skillnad mellan Fairfax och Vintage Dry.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

XLN Studio firar 10 år och har erbjudande till söndag med 50% rabatt. För alla ADPaks, extensions etc så kostar det bara ca 5000 spänn.

Vet någon hur mycket utrymme hela paketet tar? På emusic.se finns annars bra deals om man vill ha ett urval.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Fan, det finns för många trumpluggar nu! Det börjar bli sjukt svårt att välja.

Jag äger Komplete 8 vilket innebär att jag sitter på Studio Drummer och Abbey Roads 60's Drums. Helt okej bägge två.

Jag skulle dock gärna utöka trumarsenalen något. Valet står egentligen mellan två program;

https://www.toontrac...ct/ezdrummer-2/

http://www.xlnaudio.com/addictivedrums

Båda har fått jävligt bra recensioner. Dessutom, vilket är viktigt för mig, finns det en rad olika expansioner till både AD och EZ. Någon här som har erfarenhet av bägge dessa?

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger Komplete 8 vilket innebär att jag sitter på Studio Drummer och Abbey Roads 60's Drums. Helt okej bägge två.

Jag skulle dock gärna utöka trumarsenalen något. Valet står egentligen mellan två program;

https://www.toontrac...ct/ezdrummer-2/

http://www.xlnaudio.com/addictivedrums

Båda har fått jävligt bra recensioner. Dessutom, vilket är viktigt för mig, finns det en rad olika expansioner till både AD och EZ. Någon här som har erfarenhet av bägge dessa?

Skulle säga AD är mycket mer i stil med Studio Drummer. EZ är lite 'färdigskruvat', lite på bekostnad av den realism Studio drummer och andra NI har. Lite mer Use it or lose it. Expansionerna är lite samma, AD håller sig mer på öppet klara sidan medan EZ kommer färdigskruvat, även om det finns undantag för båda.

Gör du musik med 'tät' intensiv ljudbild lär nog EZ komma till sin rätt. Gör du mer öppen musik med mer luft och rymd i, lär nog AD ge dig vad EZ har svårare för.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hämta tärningen 😉

Typ så... 😄

Nä, det lutar nog åt EZ2. Det som gör att EZ väger tyngre för mig är faktiskt expansionen Indie Folk som jag tycker låter otroligt bra. Jag har inte hittat någon motsvarighet hos någon annan tillverkare.

Både EZ2 och AD2 har ju bra medföljande kit. Utöver dessa vill jag ha en elektronsik expansion samt en mer indie/folk-inriktad.

EZ2:s Indie Folk: https://www.toontrack.com/product/indie-folk-ezx/

AD2:s Indie: http://www.xlnaudio.com/products/adpak/indie

EZ2:s Number 1 Hits: https://www.toontrack.com/product/number-1-hits-ezx/

AD2:s Reel Machines: http://www.xlnaudio.com/products/adpak/reel_machines

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både AD2 och EZD2 och jag måste erkänna att jag väldigt sällan använder EZD2. Det enda jag använder det till är Indie Folk-kitet som inte har någon motsvarighet hos AD2.

Rent generellt tycker jag AD2-kiten håller en högre klass och erbjuder större flexibilitet. Det känns lite som ett mellanting mellan EZD och SD. Stänger man av alla effekter i AD2-mixern så låter trummorna hyfsat naturliga medan de i EZD2 fortfarande låter lite väl processade. Dessutom har man inte full kontroll över effekterna i EZD2 utan erbjuds bara några enkla parametrar att justera. Känns verkligen som det endast är avsett för att skriva låtar med och inte att använda i produktioner.

Vill man jobba med färdiga midi-grooves så finns det en del skillnader där.

Av någon anledning föredrar jag att bläddra bland loopar i AD2, tycker de är bättre organiserade där.

Däremot har EZD2 "Tap 2 Find" som låter dig söka genom att trumma in grunden och den letar upp matchande loopar. Det passar min gehörsinriktade hjärna bättre än AD2s funktion "Grid Search" där man plottrar in grunden i en liten sequencer istället. Finns säkert de som känner tvärt om där.

En funktion jag oväntat nog saknar i AD2 är Song Creator. Där man kan bygga ihop loopar direkt i pluggen och manipulera dem innan man släpper ner allt i sin DAW. Tycker det är väldigt användbart i och med att man kan enkelt manipulera looparna i efterhand.

Båda har funktioner för att manipulera och förändra loopar däremot. Tex. byta ut hi-hatslag mot rideslag, förändra dynamik etc. EZDs gränssnitt för detta må vara mer intuitivt för icke-tekniska människor, men jag föredrar ändå AD2 i det fallet, känns som man har lite bättre överblick där.

Så ja, jag känner att ska man inte pyssla med att enbart låtskriveri utan använda pluggen genom hela produktionen så föredrar jag helt klart AD2. Generellt bättre ljud och fler möjligheter.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en aspekt att fundera över 🙂 Tärningen gäller.

Om du funderar länge så kanske du hittar ett fynd på Black Friday.

Haha, ja! Det kanske blir halva priset hos både XLN och Toontrack...då får jag väl köpa båda! ☺️

Förra året körde XLN halva priset på hela sortimentet. Då kunde man köpa deras största paket (som innehåller AD2 plus samtliga expansioner) för 499 euro. Grymt pris.

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror XLN körde den även i våras när jag funderade på AD Paks. Jag var väldigt nära att slå till, men det blev med Studio Drummer (min trumpartner har den) och en XLN pak med motorn. Annars fokuserar man lätt på att prova massa istället för att skriva musik.

Redigerat av Growingart
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrog mer EZD2, när jag körde med färdiga paket iaf. Men det hade nog mycket att göra med den musik man jobbar med. I mitt fall ska låta stort, hifi, 'orealistiskt' liksom, tätt o tjockt, och det ska gå fort med osv. EZD är t.o.m. bättre än SD där.

AD ... ända sen AD1 har jag tyckt AD haft en tydlig varm mustig färg/känsla, som man inte hittar någon annanstans, och det låter detaljerat och realistiskt. Ride-cymbalerna är riktigt sjysta. Men det låter inte så 'maxat och överproducerat' som det jag behöver göra, och det gjorde att AD föll lite för just det ändamålet - för mig. Tror säkert AD kan göra det, speciellt nu med nya AD2, men det skulle kanske tagit lite längre tid och .. det blir mer lite omständigt, kändes det som. Jag kände samma sak med Studio Drummer, även om Studio Drummer är mer öppet, briljant, och lite mindre 'varm mustig' klang liksom.

En sak man kan säga om AD är att det är nog det paket med riktigt bra kvalitét som tar minst plats på disken

Men det finns ju även andra paket än dom här två. 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett utförligt inlägg Signia!

Hur mycket meck kräver AD2 för att låta riktigt bra? Bra presets?

🙂

Om du menade ur min vinkling(?) så .. spontant tyckte jag presetsen var riktigt bra i AD1/2. Går säkert att köra rakt av. Liksom Studio Drummer så låter det rums-äkta, och att krana realistiska trummor kan ju vara lite av ett pussel. Tyckte det krävdes lite jobb för att få till grymming-sound ur AD, om man börjar helt från noll. Men inget konstigt i det dock. Är ju så när man jobbar med detaljerat o realistiskt ljud, och det betalar sig desto mer när man får till det. EZD å andra sidan låter för det mesta bara sämre om man börjar krana det 😛

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...