Jump to content
Annons

Är jag inte tillräckligt bra?


iwanttobreakfree

Recommended Posts

Hejsan! Jag har hållit på med ett album nu, och allt går som planerat, har byggt upp en fanbase som består mestadels av Lady Gaga fans runtom i världen, då jag slog igenom på hennes officiella hemsida littlemonsters.com. Även mina albumbbilder är redigerade av Luka Pekic, samma person som designade covern till hennes officiella hemsida!

DOCK, så börjar jag verkligen tvivla på min röst. Fick höra av en vän att det inte lät så bra. Att det var tur att jag inte sökte till idol och en massa.

Är jag verkligen inte tillräckligt bra? Jag trodde liksom jag ändå kunde sjunga lite åtminstone. Jag vill veta ifall jag ska ta det som kritik eller bara ''hate''.

Vad tycker ni?

Ni kan vara helt ärliga!

https://www.youtube.com/watch?v=COhnGhvQWYE

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du sjunger väldigt mycket från halsen. Lite som att du har en mörk ton som du måste lägga an tonen djupare och forma den ljusare på ett annat sätt. Jag skulle först av allt ta kontakt med en sångpedagog.

Ingen människa har en ful röst det är som att säga "Har jag fula Biceps" det går alltid att träna upp muskler = stämband.

Inlevelse var inga problem.

Att sjunga med hela kroppen o hitta sin röst tar alltid tid. Jag har sjungigt jättelänge men kan komma på med mig att sjunga illa ibland. Men det är viktigt att tillåta sig själv att känna det för att hitta sin "riktiga Röst"

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar rädd för att sjunga fult. Se till att sjung så fult du bara kan i några månader. Sen när du börjar sjunga snyggt igen kommer du uppskatta det mycket mer. 🙂

nein du har inte nån ful röst

här är sång som så ful att den blir snygg

https://www.youtube.com/watch?v=J_8iNKOaFTs

https://www.youtube.com/watch?v=7ZnjVCcdrBA

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter verkligen inte illa! Du har en bra röst och har potential att bli en grym sångare. Jag förstår lite vad Martin menar dock, men tycker klangen känns naturlig i Radioactive, och som sagt, du har absolut talang och potential!

Tack så hemskt mycket! Vad man blir glad!! Jag får försöka jobba mer på det ni säger!!

Tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men ifall jag sjunger fult i några månader tror jag nog att jag kommer bli ''van'' i den rösten, därför vill jag helst undvika det. Men å andra sidan får jag nog ta kontakt med en sångpedagog som du säger, så jag inte sliter på rösten när jag sjunger med halsen, och slipper den ''mörka tonen''.

Får även slappna av mer och ha mer självförtroende så jag inte är lika rädd för att sjunga fult 🙂

Och de länken som du länkade tycker jag personligen inte låter bra.

Handlar nog mer om smaksak.

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha. Nej du ska inte vara rädd för att sjunga fult. Eller att "fastna" du fastnar aldrig särskilt inte i kreativt skapande. du kommer märka att när din röst åldras så kommer du komma in i perioder där det kommer låta mindre bra, hur du än bär dig åt. Det är för att rösten speglar hela din kropp och hur du mår och vad du har för intentioner bakom vad du vill framföra. Det är viktigt att våga sjunga utan nån föreställning om att det låter "fult" eller "bra" eller "dåligt", man får försöka släppa sånt. Det kan en röstcoach hjälpa dig med.

Du säger att du ska slappna av och sjunga ut mer. Prova att sjunga "in" mer. våga gå in i utrymmet där du sjunger ifrån ibland, blunda när du sjunger och värdera inte om du sjunger falskt eller med en konstig intonering. Jag kan gå runt och sjunga 1 ton över låten när jag går runt hemma, bara för jag helt enkelt inte "pallar" sjunga on-pitch, det gör att man får en avslappnad inställning kring tonerna som ligger utanför skalan, har man kollat på det utrymmet, intonerar man bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar faktiskt sjunga falskt hemma, just för skojsskull, och för att jag heller inte orkar låta ''bra'' hela tiden. Men ändå är jag inte så avslappnad, speciellt inte på scen, för då vill jag att det låter så bra som möjligt!

Det är nog något som bara sitter där inne som måste ut på något sätt, får nog tänka lite på det du säger och för att kunna utnyttja rösten fullt ut måste jag införskaffa mig sånglektioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

din sång låter väldigt konstlad men inte dålig per se. om jag var du hade jag lagt lite tid på att försöka hitta lite mer naturlig klang och andra uttryck innan inspelning av ett album. nu låter det lite som en takida/creed-imitation.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har redan spelat in albumet och jättemånga väntar verkligen på detta nu. En massa Lady Gaga fans är verkligen spända på det här, så jag ''måste'' släppa ut det. Dessutom tror jag MYCKET på mina låtar, jag har planerat att släppa ut det, men ska dock ta sånglektioner. Får väl se progression per album 🙂

Tack ändå! Visst den kanske inte sitter ''naturlig'' än, men som ovanstående och som andra hävdar så har jag ändå någon slags potential. Får väl se hur albumet lyckas 🙂

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare nämnt låter det absolut inte illa, tvärtom låter det som du har ett fett potential, men du låter just nu ganska osäker & medveten. Väldigt spänd.

Hur man tar itu med sånt är i praktiken omöjligt att ge bra förslag på via nätet utan att känna dig, men du har inte övervägt en sång-pedagog? Du har grym potential, & en bra pedagog kan ge dig verktygen för att gå vidare mycket smidigare och ändå behålla "dig" i sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Som tidigare nämnt låter det absolut inte illa, tvärtom låter det som du har ett fett potential, men du låter just nu ganska osäker & medveten. Väldigt spänd.

Hur man tar itu med sånt är i praktiken omöjligt att ge bra förslag på via nätet utan att känna dig, men du har inte övervägt en sång-pedagog? Du har grym potential, & en bra pedagog kan ge dig verktygen för att gå vidare mycket smidigare och ändå behålla "dig" i sången.

Tack så hemskt mycket!! Det värmer verkligen! Älskar dålig kritik, då jag bara ser var jag brister och försöker förbättra mig själv, men att man ändå får höra något positivt får mig till och inte vara allt för hopplös haha. Tacktack 😄

Jo jag har faktiskt tänkt och skaffa en sångpedagog nu!

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Ed Sheeran Singing Badly - The Jonathan Ross Show

https://www.youtube.com/watch?v=flkjMuaKYQU

Lät ju kanon!

Pratar inte om att sjunga "dåligt" pratar bara om att man inte är så extremt nogrann med fraseringar, ord, noter, rytmer, utan leker sig fram till nya sound och uttryck. Det går inte att böja en linjal om man spikat fast den i ett betonggolv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några tankar om det som sägs i den här videon.

Jag har letat efter en sångpedagog och hittade en som jag funderade på att anlita. Men då såg jag den här videon och det gav mig en funderare. I videon varnas det för 'Speech Level Singing'. Han jag hittade i Stockholm undervisade i just det.

https://www.youtube.com/watch?v=OGbGmnkyBZ4

tyckte snubben varken sjung bra eller har nån koll...

en bra sångröst kan vara lika dynamisk på låg volym som på hög volym. det får man genom att flexxa den, så man både sjunger på "speech level" samt med mer öppen strupe. varför säga att nått är dåligt när båda är användbara.

poäng i att du ska välja en röstcoach som du gillar hur denne sjunger dock (Y)

man måste lära sig sjunga själv genom att öva. en lärare är användbart för att förstå när man använder kroppen och stämbanden på fel sätt.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu blir jag lite förvirrad, visa hävdar att jag har potential medan andra tycker jag ''duger''. Jag vet liksom inte själv vart jag ligger haha, men träning behövs ju såklart. Speciellt vid artikulering samt att sjunga från magen istället för halsen. Samt karisman! Dessutom är det en del onödiga å och oo ljud som måste fixas.

Sen har jag läst att man inte behöver sjunga med en naturlig klang, men det kanske jag behöver? låter det illa när jag gör till det?

Jag menar Shakira gör ju till sin röst en del hon med.

Vill så gärna förbättras!!!

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det lät bra! Slipa på din stil bara.

Idag måste man va inställd på hård kritik.

Själv fick jag denna när jag sålde demo-cd's till några från Finland på viking line:

"-Jag fatta ingenting men musiken var skitdålig!"

Redigerat av otippad
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket! Ja jag har fått lära mig en del nu, ska ta till mig detta och göra det bästa jag kan göra utav mig själv. Stilen ska definitivt slipas då, tack!!

Jag är öppen mot all hård kritik, tycker bara det kan göra mig ännu bättre!

Kan tilläga att jag bara är 18 och har förmodligen fortfarande mycket att lära mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lite förvirrad, visa hävdar att jag har potential medan andra tycker jag ''duger''. Jag vet liksom inte själv vart jag ligger haha, men träning behövs ju såklart. Speciellt vid artikulering samt att sjunga från magen istället för halsen. Samt karisman! Dessutom är det en del onödiga å och oo ljud som måste fixas.

Jag har svårt att tro att du har något att förlora genom att ta någon slags sånglektioner, om du har råd med det. Det kostar ju en del oxå. Sedan ska du hitta rätt lärare med rätt personkemi osv. Om inte annat kan du alltid få tips om hur man ska få rösten att hålla längre och liknande. I övrigt är det väl bara att jobba på med inspelningar och försöka uppträda så mycket som möjligt för folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har svårt att tro att du har något att förlora genom att ta någon slags sånglektioner, om du har råd med det. Det kostar ju en del oxå. Sedan ska du hitta rätt lärare med rätt personkemi osv. Om inte annat kan du alltid få tips om hur man ska få rösten att hålla längre och liknande. I övrigt är det väl bara att jobba på med inspelningar och försöka uppträda så mycket som möjligt för folk.

Ja jag tänker faktiskt ordna en sångpedagog. Men hur mycket hjälper det? Får man något ur 10 lektioner á 45min?

Ska jag lägga pengarna på det eller lägga det på en bra mic och försöka förbättra mig själv?

Men som sagt, sånglektioner behövs!

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag tänker faktiskt ordna en sångpedagog. Men hur mycket hjälper det? Får man något ur 10 lektioner á 45min?

Ska jag lägga pengarna på det eller lägga det på en bra mic och försöka förbättra mig själv?

Men som sagt, sånglektioner behövs!

Med rätt person är det värt det. Jag har sjungit större delen av mitt liv och gick till en sångpedagog mest för skojs skull. Men hon lyckades (i brist på bättre ord) frigöra min röst på ett sätt jag inte trodde var möjligt. Helt plötsligt kunde jag nå höjder (bokstavligt och bildligt) jag tidigare bara drömt om.

Sedan tror jag på det du säger om progression. MEN bara så länge du är nöjd. Oavsett hur många fans som väntar på något som kommer du må skit om du efteråt ångrar dig. Då är det bättre att vänta med risk att några tappar intresset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...