Jump to content
Annons

Är jag inte tillräckligt bra?


iwanttobreakfree

Recommended Posts

Med rätt person är det värt det. Jag har sjungit större delen av mitt liv och gick till en sångpedagog mest för skojs skull. Men hon lyckades (i brist på bättre ord) frigöra min röst på ett sätt jag inte trodde var möjligt. Helt plötsligt kunde jag nå höjder (bokstavligt och bildligt) jag tidigare bara drömt om.

Sedan tror jag på det du säger om progression. MEN bara så länge du är nöjd. Oavsett hur många fans som väntar på något som kommer du må skit om du efteråt ångrar dig. Då är det bättre att vänta med risk att några tappar intresset.

Jo det är iofs. sant.

Efter hur många lektioner började du inse resultat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bläddrade genom klippet och lyssnade.

Ibland bra, ibland mindre bra och falskt, anser jag.

Annorlunda röst, som någon sa, en del via halsen låter det som.

Inte superbra kvalité på klippet heller

Jag skulle säga, ta sånglektioner.

Efter 10 lektioner kommer du lära dig mer.

Efter 20 kommer du garanterad skillnad.

Hitta någon som du trivs med och som är "vettig".

Utöver sånglektionerna bör du öva hemma 3-4 gånger i veckan minst 45 minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du sjunger ju "on key", men det känns som att du "tjockar till" rösten med flit. Nästan som att du grötar till det med halsen. Testa att sjunga med mer air, mer luft och få till en Richard Marx-känsla. Sjunga mjukare och svalare och hitta ett mellanläge som känns naturligt och bra, för ärligt talat så känns den här tjocka rösten inte som din naturliga. Lycka till med alla små monster!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bläddrade genom klippet och lyssnade.

Ibland bra, ibland mindre bra och falskt, anser jag.

Annorlunda röst, som någon sa, en del via halsen låter det som.

Inte superbra kvalité på klippet heller

Jag skulle säga, ta sånglektioner.

Efter 10 lektioner kommer du lära dig mer.

Efter 20 kommer du garanterad skillnad.

Hitta någon som du trivs med och som är "vettig".

Utöver sånglektionerna bör du öva hemma 3-4 gånger i veckan minst 45 minuter.

Grejen är att jag inte märker av att jag sjunger dåligt på vissa ställen. Därför blir det som du säger, bättre med en sångpedagog som kan ta fram rösten.

Och öva ska jag fanimej göra! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du sjunger ju "on key", men det känns som att du "tjockar till" rösten med flit. Nästan som att du grötar till det med halsen. Testa att sjunga med mer air, mer luft och få till en Richard Marx-känsla. Sjunga mjukare och svalare och hitta ett mellanläge som känns naturligt och bra, för ärligt talat så känns den här tjocka rösten inte som din naturliga. Lycka till med alla små monster!

Ja jag gör det 😊 . Jag förstår hur du menar, ska försöka göra så! Det kommer nog låta bättre när jag inte ''tjockar'' till rösten.Får väl öva mig fram tillsammans med en sångpedagog.

Haha tack så mycket!

Jag tycker du var helt fantastisk.

Verkligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du har fel inställning. Skit i vad andra tycker. Vad tycker du? 🙂

Med det sagt så tycker jag att du inte är riktigt där än, du skulle nog inte gå vidare i idol men du har stor, stor potential att bli något stort. Du har ett snyggt vibrato och man hör att det finns kvalitet där bakom. Du måste bara utvecklas mer. Jag tror att du kan gå hur långt som helst! Du kan lätt fightas med de stora sångarna, bara du lägger manken till. Du har ju redan en fanbase och du sjunger redan på en festival så drivet är det nog inget fel på!

Jag är själv sångare och jag håller med Martin att det viktigaste för att utvecklas är att våga göra fel. Dvs våga sjunga fult. Jag har nyligen hittat en operaröst som låter väldigt trovärdig helt på egen hand utan sånglärares hjälp. Enbart genom att sjunga varje dag. Jag upptäckte den av en slump och först när jag sjöng så lät det förjävligt och mest komiskt, som att man försökte härma opera men misslyckades totalt. Nu två är senare, efter experiment efter experiment kan jag nu sjunga opera ganska trovärdigt. Jag hörde en operasångare på tv och härmade och det lät samma, tyckte jag själv. Poängen är att våga sjunga kasst, för det låter alltid kasst i början. Man måste experimentera för att hitta. Dvs du måste utforska din röst och se vad du har, utforska varje vrå!

Själv började jag min sångkarriär när jag flyttade till en egen lägenhet, vid 24 års ålder. Då gick jag från att knappt ha sjungit alls till att sjunga varje dag, för full hals. När jag började sjunga så var jag mil efter än var du är nu. Jag höll på och sjunga så i två år och jag experimenterade järnet med min röst. Det lät skit i början men efter två år hade jag hittat en snygg röst som jag var mycket stolt över vilket jag aldrig kunde tro. Sedan började jag ta sånglektioner och då plötsligt så utvecklades jag något enormt. Jag fick så mycket mer kunskap om min röst och fick verktyg för att sjunga med känsla och för att få en starkare, stadigare och snyggare röst. Jag tog sånglektioner i 2 och ett halvt år och skulle gärna gjort det nu också! Efter sånglektionerna har jag fortsatt sjunga hemma och experimenterat. Jag blir bättre hela tiden!

Som sagt så ser jag inga hinder för att du kan bli en stor stor sångare, ett första steg är att ta sånglektioner! Lycka till!

Ps. Vissa sånglärare är kassa, jag gick först till en som knappt vågade säga vad hon tyckte, jag lärde mig lite men det var till största delen en dålig upplevelse. Kör en termin med någon, ifall ni klickar, kör på en till. Annars byt!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du har fel inställning. Skit i vad andra tycker. Vad tycker du? 🙂

Med det sagt så tycker jag att du inte är riktigt där än, du skulle nog inte gå vidare i idol men du har stor, stor potential att bli något stort. Du har ett snyggt vibrato och man hör att det finns kvalitet där bakom. Du måste bara utvecklas mer. Jag tror att du kan gå hur långt som helst! Du kan lätt fightas med de stora sångarna, bara du lägger manken till. Du har ju redan en fanbase och du sjunger redan på en festival så drivet är det nog inget fel på!

Jag är själv sångare och jag håller med Martin att det viktigaste för att utvecklas är att våga göra fel. Dvs våga sjunga fult. Jag har nyligen hittat en operaröst som låter väldigt trovärdig helt på egen hand utan sånglärares hjälp. Enbart genom att sjunga varje dag. Jag upptäckte den av en slump och först när jag sjöng så lät det förjävligt och mest komiskt, som att man försökte härma opera men misslyckades totalt. Nu två är senare, efter experiment efter experiment kan jag nu sjunga opera ganska trovärdigt. Jag hörde en operasångare på tv och härmade och det lät samma, tyckte jag själv. Poängen är att våga sjunga kasst, för det låter alltid kasst i början. Man måste experimentera för att hitta. Dvs du måste utforska din röst och se vad du har, utforska varje vrå!

Själv började jag min sångkarriär när jag flyttade till en egen lägenhet, vid 24 års ålder. Då gick jag från att knappt ha sjungit alls till att sjunga varje dag, för full hals. När jag började sjunga så var jag mil efter än var du är nu. Jag höll på och sjunga så i två år och jag experimenterade järnet med min röst. Det lät skit i början men efter två år hade jag hittat en snygg röst som jag var mycket stolt över vilket jag aldrig kunde tro. Sedan började jag ta sånglektioner och då plötsligt så utvecklades jag något enormt. Jag fick så mycket mer kunskap om min röst och fick verktyg för att sjunga med känsla och för att få en starkare, stadigare och snyggare röst. Jag tog sånglektioner i 2 och ett halvt år och skulle gärna gjort det nu också! Efter sånglektionerna har jag fortsatt sjunga hemma och experimenterat. Jag blir bättre hela tiden!

Som sagt så ser jag inga hinder för att du kan bli en stor stor sångare, ett första steg är att ta sånglektioner! Lycka till!

Ps. Vissa sånglärare är kassa, jag gick först till en som knappt vågade säga vad hon tyckte, jag lärde mig lite men det var till största delen en dålig upplevelse. Kör en termin med någon, ifall ni klickar, kör på en till. Annars byt!

Jag hör ju inte att jag sjunger dåligt! Därför tycker jag som er, att jag borde ta sånglektioner för att få fram rösten. Kan dock instämma att jag gör rösten mörkare än vad den egentligen är vilket kanske ''döljer'' rösten som finns där.

Tack så mycket! Det värmer jättemycket att få höra att man ändå har en potential. Jag är så villig till och ge allt för att förbättras. Jag ska tänka på att inte vara rädd över att sjunga fult, MEN att sjunga fult i några månader tycker jag bara är HELT FEL. Ett exempel är ju Britney Spears som kunde sjunga, men i och med att hon var en produkt och skulle passa in i en ''image'' så ändrade hon sin röst så den blev lite mer ''childish''. Till slut kunde hon inte få tillbaka sin röst. SÅ den risken vill jag definitivt inte ta.

1. Ta sånglektioner

2. Sluta ''tjocka'' till rösten.

3. Öva som TUSAN hemma, och våga lära mig nya röstteknik.

Tusen tack!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att sjunga fult är inte att du skall sjunga fult för att sedan bli överraskad för hur bra det låter när du slutar sjunga fult. Du skall inte sjunga fult för att fulsjungandets skull. Du skall inte lära dig att sjunga fult.

Anledningen är att våga prova och testa sin röst. Vad händer om jag sjunger långt bak i munnen? Vad händer om jag sjunger långt fram? Hur låter det om jag sjunger nasalt? Om jag sjunger så runt som möjligt? Så dovt som möjligt?

Om det är en ton som är för hög för dig att ta, hur kan du göra för att lättare ta den? Om du provar att sjunga mer nasalt, hur blir det? Om du drar fram axlarna och sjunker ihop, hur blir det? Om du provar att sjunga så runt som möjligt, hur blir det? Om du böjer på knäna djupt, hur blir det? Lättare? Svårare?

Det är det jag menar med att prova och testa, ibland måste man satsa och risken är att det kommer ut ett krax och då skall man inte vara rädd för det utan experimentera mera!

Men tar du kontakt med en sånglärare så får du säkerligen mer hjälp och då slipper du famla i mörker. Men även på sånglektionerna så kan det gå till så ibland. Att man ihop med sångläraren utforskar sin röst och ser vad som funkar för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt ifall jag är jobbig och tjatig, men här är ett ''försök'', där jag försöker ta bort den ''tjocka'' rösten. Jag ska ta sånglektioner, men undrar ifall detta låter en aning bättre?

Ny kort video:

https://youtu.be/i29V0SMISuw

Det där lät riktigt bra tycker jag. Bara fortsätt så så blir det ännu bättre. Men framförallt, ha kul!

En sångpedagog är bra om du vill förbättra sångtekniken men om jag hade en sån röst skulle jag bara vara glad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att jag inte märker av att jag sjunger dåligt på vissa ställen.

Då är det bra att spela in mycket och lyssna på det du har spelat in. Dessutom avdramatiserar du hela inspelningssituationen, och blir mindre nervös när du är i skarpt läge.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du har fel inställning. Skit i vad andra tycker. Vad tycker du? 🙂

Det är inget fel på att be om råd, eller lyssna på dom råd man får. Däremot måste man naturligtvis ha självförtroende nog för att våga fatta sina egna beslut. Sedan tycker jag att det är kul med en tråd som engagerar många. Det har varit lite ont om såna.

Jag tycker att det verkar som om du själv kommer med en rejäl laddning goda råd, eller skriver du dina memoarer?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt mycket bättre, om du frågar mig.

Mindre tillgjort, mindre falskt.

Övning på det med en pedagog som har erfarenhet så kommer du långt

Du sjunger bra och kommer bara att bli bättre.

Det där lät riktigt bra tycker jag. Bara fortsätt så så blir det ännu bättre. Men framförallt, ha kul!

En sångpedagog är bra om du vill förbättra sångtekniken men om jag hade en sån röst skulle jag bara vara glad.

Nya klippet lät ännu bättre. Jag tror du har alla förutsättningar för att lyckas. Talangen finns där och du verkar ha viljan att lyssna på råd, samt motivation att öva för att bli ännu bättre! Go for it - leta upp en bra sångpedagog och satsa!

Tack så hemskt mycket alla!! Jag försökte få bort den allt för ''tjocka'' rösten, tyckte dock det kanske blev lite pipigt, men får väl ordna det med en sångpedagog och verkligen ge järnet! Jag vill så mycket.. Jag vill verkligen göra det bästa utav mig själv.. Jag behöver liksom inte gå runt och tänka på att jag är hopplös längre haha 😆

Tycker gamla var bättre, nu låter det lite blöjigt.

Jag kanske borde hitta något mellan de två? VI får se vad sångpedagogen tycker haha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget fel på att be om råd, eller lyssna på dom råd man får. Däremot måste man naturligtvis ha självförtroende nog för att våga fatta sina egna beslut. Sedan tycker jag att det är kul med en tråd som engagerar många. Det har varit lite ont om såna.

Jag tycker att det verkar som om du själv kommer med en rejäl laddning goda råd, eller skriver du dina memoarer?

Jag är medveten om att jag gav många råd och samtidigt uppmanade att skita i vad andra tycker. Jag tänkte liksom att bry dig inte om vad andra tycker, inte vad jag tycker heller. Läs igenom vad jag har skrivit och se vad du vill ta till dig. Det var tanken.

Samtidigt så tolkade jag TS lite fel kanske. Jag bryr mig själv om vad andra tycker och det är lätt att föra över sig själv på andra. Därför tänkte jag att TS tänkte så också.

Angående memoarkommentaren så vet jag att jag kan skriva lite för långa inlägg ibland, som ibland blir lite för personliga. Hade lätt kunnat skrivit hälften så mycket och samtidigt fått med det jag velat sagt. 🙂

Hur som helst, låt oss inte gå off topic nu, tillbaks till original topic!

Redigerat av ostfisk
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med bry dig inte så mycket om vad alla andra säger och tycker. Följ ditt hjärtas fågel. För att hitta din inre röst så skall du sjunga lågt i en vecka eller två så att du verkligen känner att det känns bra. Sen ökar du röststyrkan gradvis och fortsätter det att kännas bra så har du hittat rätt. Det skall inte kännas ansträngande och det skall inte göra ont när du sjunger med fullt tryck. Jag lärde mig själv detta av en sångpedagog från Warszawa pakten. Hon var en gigant bland giganter.

Redigerat av ironman
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt så tolkade jag TS lite fel kanske. Jag bryr mig själv om vad andra tycker och det är lätt att föra över sig själv på andra. Därför tänkte jag att TS tänkte så också.

Angående memoarkommentaren så vet jag att jag kan skriva lite för långa inlägg ibland, som ibland blir lite för personliga. Hade lätt kunnat skrivit hälften så mycket och samtidigt fått med det jag velat sagt. 🙂

Hur som helst, låt oss inte gå off topic nu, tillbaks till original topic!

Tyckte det var ett bra inlägg. Kunde inte låta bli att skämta lite. Glömde att slänga in en smilfink,, som vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är enormt starkt av dig att klara av att inför folk säga att du tvivlar på din sångröst och därför söker kritik och lösning. Det ska du ha en loge för! Många hade vad jag tror grävt ner och blivit deprimerade och ej kunnat ta tag i faktumet.

Jag tyckte som vissa sagt att den känns lite tillgjord men jag tror att om du verkligen hittar din stil där musiken och attityden skulle tillåta din artikulation och sångton så skulle det kunna bli hur bra som helst för dig. Att sjunga The Show Must Go On med din röst är i min mening inte det du ska göra.

Tänk dig Sabaton, Rammstein, etc sjunga The Show Must Go On. I min mening tror jag inte det heller hade varit framgångar men i deras band med deras egna låtar fungerar det utmärkt (enligt hur populära de är, inte min personliga smak. Jo Ramstein fungerar ibland).

Lycka till med din "resa" och håll oss uppdaterade hur det går. Det kan vara lärorikt för oss alla.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja alltså, det är klart man ska lyssna på sig själv, men jag tycker ändå det är bra att få andras råd och höra vad andra tycker, för jag gör ju inte bara musik för mig själv utan för andra med. Jag ska ju inte framföra konserter för mig själv, utan andra.

Därför är andras åsikter viktiga för mig! Då vet jag också inom vilka områden jag behöver förbättras! 🙂

Det är enormt starkt av dig att klara av att inför folk säga att du tvivlar på din sångröst och därför söker kritik och lösning. Det ska du ha en loge för! Många hade vad jag tror grävt ner och blivit deprimerade och ej kunnat ta tag i faktumet.

Jag tyckte som vissa sagt att den känns lite tillgjord men jag tror att om du verkligen hittar din stil där musiken och attityden skulle tillåta din artikulation och sångton så skulle det kunna bli hur bra som helst för dig. Att sjunga The Show Must Go On med din röst är i min mening inte det du ska göra.

Tänk dig Sabaton, Rammstein, etc sjunga The Show Must Go On. I min mening tror jag inte det heller hade varit framgångar men i deras band med deras egna låtar fungerar det utmärkt (enligt hur populära de är, inte min personliga smak. Jo Ramstein fungerar ibland).

Lycka till med din "resa" och håll oss uppdaterade hur det går. Det kan vara lärorikt för oss alla.

Tack!! 🙂 Vad tycker du om den nya videon? Jag kanske inte har hittat min riktiga röst än, men hur tycker du det låter när det inte är lika tillgjort? (Spelade in den med mobilen)

https://www.youtube.com/watch?v=i29V0SMISuw

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara ge en lite varning när det gäller sångpedagoger.. Kan bara svara för min erfarenhet. Gick till en för flera år sedan som tjatade om att jag skulle pressa ner tungan medan jag sjöng, annars skulle rösten haverera..! Skulle göra olika tungövningar varje dag.. 🤪 Det tog mig många år att arbeta bort det hon lärt mig och hitta min röst igen..! Men det är en sak jag hade nytta av och det är bukstödet jag lärde mig. Fick kommentarer om, men vad har hänt, så där sjöng du inte förut. När jag lyssnar på det i efterhand låter sången väldigt märklig från den tiden.

Har hittat min röst och egna sångstil och sjunger mer med "hjärta" än att tänka teknik numera. Mitt råd är, gilla din röst. Ta det inte så allvarligt. "Lek" och sjung mycket hemma, ta ut gränserna och släpp loss. Det handlar väääldigt mycket om självförtroende och att vara avslappnad och det är man när man har kul 🙂. Hitta din egen röst och gör det bästa av den. Ta fram det som är unikt i den.

Låter bra, så kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

När du söker en pedagog så är det viktigt att denne förstår vad du har för slutmål. Det är onödigt att lära sig sjunga snyggt på ett sätt som inte känns rätt för dig själv. Ingen idé att bli operasångare om man inte tänker sjunga opera. Ingen idé att bara kunna growla om man är med i ett dansband.

Men du använder ju forumet på ett smart sätt just nu, tycker jag. Genom att du lägger upp videos så kan ju de som vill lära sig sjunga, men inte vågar fråga vad folk tycker om deras sång, också lära sig av denna tråd.

Så fortsätt fråga här så länge du får bra svar och har frågor att ställa.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...