Jump to content
Annons

Akustisk gitarr med SM57 - Vad gör jag med detta?


Philosofen

Recommended Posts

Tja!

Jag försöker spela in akustisk gitarr med en SM57a. Har den vid 12e bandet, snett riktad mot lådan, ca 10 cm ifrån.

Gitarren är en Takamine EG320C

SM57an går via en Digidesign MBox 2 in i imacen till Logic. Inspelad på ca -15db.

Sitter för tillfället utan monitorer, och för mig låter ljudet metalliskt, burkigt och det känns som att det ringer utav bara ... från strängarna.

Skulle verkligen uppskatta tips på hur jag kan få ett bättre ljud (köpa bättre utrustning, akustikbehandla rummet, i know 😛) i dagsläget. Även kanske feedback på hur ljudet låter för någon som sitter med ordentliga monitorer.

Finns det någonting jag generellt borde tänka på vad gäller EQ med detta soundet?

https://soundcloud.com/philosofen/sm57-test

Alla tips mottages tacksamt!

/Phil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

10cm låter lite för nära, flytta bort en bit så får du med ljudet mer fr hela gitarren. Med sm57 får du en höjning kring 6kHz, kan funka bra ändå i en mix.

Alright. Om jag flyttar bort en bit, bör jag då cranka upp gain på ljudkortet för att ligga på samma db, eller låter jag den vara och spelar in med lite lägre volym?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har micken på stativ o flyttar lite på gitarren hit o dit borde du hitta ett fylligare ljud. Det skrivs nästan jämt att man ska utgå från 12te bandet, men jag tycker oftast det blir för tunt då, för mycket strängar o greppbräda, för lite av botten från klanglådan, jag skulle gått närmare ljudhålet med micken.

Går man längre ifrån med en dynamisk mick kan det no bli ännu tunnare.

Sen beror det ju på vad gitarren ska vara till. Är det en poplåt där ak gitarren ska vara mest som ett sväng ihop med elgitarrer kan nog det ljud du redan har vara bra. Är det däremot en ballad med bara en ak gitarr o sång så gå närmare ljudhålet. Ljudet ändras väldigt bara man flyttar några cm.

Jag har själv en gammal Epiphone Jumbo som tappat lite av ljudet o botten med åren o låter ganska tunt på riktigt. Men går jag bara nära med micken (på rätt ställe) så låter den bättre på inspelningen än i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nåt jag gjorde förr för att få lite fylligare ljud utan att det blev för bumligt var att rikta micken underifrån och upp vid ljudhålet istället för rakt framifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...