Jump to content
Annons

Puffskydd utan äckligt plastmaterial


Martin

Recommended Posts

Nån som vet vart man kan köpa såna här foams som är lite trevligare? Jag brukar lägga läpparna mot micken ibland och sätta puffskyddet en bit in / ut för att få en naturlig kompression, och samma basnivå på sången. Också klockrent att ha när du vill ha avrundad topp, naturlig dipp i toppen på en lite vass mick.

Anyways så ibland gnuggar jag läpparna emot och jag tycker det här plastgummit,foamen är lite vidrig. Skulle vara gött med ett puffskydd helt gjort i bomull, hampa, eller nått annat naturligt material.

Idéer vart man kan köpa, eller bygga egna, 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså det är inte puffen jag ska ha bort, utan jag använder det som lowpass-filter, och för att jag ska kunna sjunga nära micken utan att vandra närmare med läpparna.

metallfilter funkar inte!

men jag letar vidare tack ändå 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det är inte puffen jag ska ha bort, utan jag använder det som lowpass-filter, och för att jag ska kunna sjunga nära micken utan att vandra närmare med läpparna.

Du menar att det är proximityeffekten du är ute efter? Det borde ju fungera bra även utan puff tycker jag. Vanligt är att man använder handen för att hålla ett bra avstånd till micken.

Du kan ju testa ett vindskydd av död katt-typen annars. Kanske mysigare att gosa in ansiktet i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du menar att det är proximityeffekten du är ute efter? Det borde ju fungera bra även utan puff tycker jag. Vanligt är att man använder handen för att hålla ett bra avstånd till micken.

Du kan ju testa ett vindskydd av död katt-typen annars. Kanske mysigare att gosa in ansiktet i.

tror inte det... gjorda av massa äckliga plaster och oljor.. men nån kanske har shyst "känslA" 🙂

det drygaste var väl att det blir statisk elektricitet eller "värme" när läpparna går emot, så man blir "räfflad" eller varm / torr om läpparna, obehagligt.

Ja du, jag använder det främst när jag sitter med elguran i händerna, eller pianot framför mig och spela in tyst på kvällar/nätter, då när man gasar mycket på pre'n blir minsta lilla avstånd till micken katastrof..

jag har ganska "ryckig" stil ibland när jag sjunger, pendlar mycket fram och tillbaka, ibland aär jag helt stelt i nacken efteråt 😄

så puffskyddet blir effektivt ett "dörrstopp" så jag kan sluta tänka på avståndet te micken och bara sjunga, dessutom gillar jag lite dovare sångljud där man jobbar mer med att få fram stavelser med läpparna i stället för att få fram varenda diskant-korn

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kom på en ganska smart grej nu.

Köpa dessa http://www.thomann.d...hutzset_ws5.htm

Kan man också "karva ur" lite om man vill ha 0.5 cm närmare membranet, så har man lite meterial och jobba med... sen kan man bara sy fast, eller limma över ett lite finare tyg i linne, bomull, siden, whatever floats your throat? 😄

Gjorde så innan att jag sköt fram puffskyddet en aning på micken när jag vill ha ett mer distanserat sångljud, men eftersom jag har "ray charles syndrom" så skjuter jag fram skiten igen när jag ska fram te micken helt omedvetet. skulle behöva bygga ett 1. close, 2 medium 3. long 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

https://www.youtube.com/watch?v=lsC4cH-v3ns

han jobbar bra med micken här, men han borde våga gå fram till den för att riktigt nära sound på vissa stavelser. men ma nblir väl jävligt stel i nacken av att vara blind soulmusiker.... hjan får trä en sån här nylonstrumpa över huvuudet som guitar nilsson föreslog

snacka om närmickat.... en meter från micken

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...