Jump to content
Annons

använda gammal usb


leopard

Recommended Posts

Annons

Det är snabbare överföring, men eftersom USB är ett "dumt" interface, så vinner man egentligen inget på det när det gäller ljudkort. Det är fortfarande så, att datorn hela tiden måste fråga ljudkortet om det finns ny info att hämta - så ljudkortet initierar inte överföringen, som det gör med interface som Firewire - som tyvärr är utdöende...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satte in ett USB 3 - kort i datorn när jag behövde fler utgångar till en kortläsare för ett bra tag sedan men har inte använt USB 3 till något ännu. Tycker inte man ser några produkter ute, särskilt inte när man som jag främst rör mig i begagnatvärlden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa USB 2-hubbar, hårddiskar och dylikt känns som en dålig idé, men när det gäller ljudkort känns det inte som det spelar någon större roll. USB 3.1 har visserligen fler fördelar än 3.0 när det gäller ljudkort, men jag tror att det kommer dröja ett tag innan ljudföretagen kommer ut med USB 3.1-produkter. Dels går den världen inte så snabbt fram i utvecklingen och dels kommer det dröja innan marknaden är kompatibla med 3.1.

När det gäller pro-segmentet så har de ju omfamnat Thunderbolt och jag har lite svårt att se att de hastigt skulle skifta till USB 3.1, skulle möjligtvis vara för Windows-kompabiliteten isåfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT, men är det någon som vet varför USB blev standard. Det verkar ju närmast korkat om det fanns bättre alternativ. Påminner en del om vilket hemmavideosystem som blev vanligast en gång i världen.

Finns det något annat "interface" på gång för framtiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT, men är det någon som vet varför USB blev standard. Det verkar ju närmast korkat om det fanns bättre alternativ. Påminner en del om vilket hemmavideosystem som blev vanligast en gång i världen.

Finns det något annat "interface" på gång för framtiden?

Det är nog främst användarvänligheten (idiotsäkerheten... 😉 ) som gör att USB gick segrande ur striden. Det ska ju inte vara några problem där med "hotswapping" - alltså att man kopplar in eller ur prylar med datorn igång, medan sådant kunde förstöra Firewire-portarna på både datorn och ljudkortet, om man hade otur - trots att interfacet sades klara hotswapping... Som tillägg till det, så var det flera datortillverkare som körde med dåliga chipset, som inte följde standarden och därför ställde till problem för ljudkortstillverkarna - och det gjorde att Firewire fick dåligt rykte.

Vad jag vet så är det inget annat interface på gång. Firewire är som sagt tyvärr på utdöende - och Thunderbolt är så pass nytt, att det nog kommer att stanna kvar ett bra tag och utvecklas vidare. Kanske ska man också räkna med LAN, som också borde kunna fungera för ljudkort...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något annat "interface" på gång för framtiden?

USB 3.1 är ju "det nya". Trots namnet är det ett rejält kliv uppåt från USB 3 och det innebär också en ny kontakt USB Typ-C. Den kombinationen erbjuder mycket av det Thunderbolt har så som högre prestanda, kraftigare strömförsörjning och bättre multifunktionalitet.

Thunderbolt är fortfarande överlägset rent tekniskt, men jag kan tänka mig att USB 3.1 kommer att vara "tillräckligt bra" för de flesta och även billigare att implementera.

Dessutom är USB Typ-C betydligt mindre än nuvarande Thunderbolt-kontakt vilket gör att den lätt kan implementeras i tunna mobila enheter. En av anledningarna varför Apple valde det till sin nya MacBook skulle jag tro. Kontakten går även att sätta in åt båda hållen, så inget mer vändande för att koppla in den.

Thunderbolt 3 kommer dock att erbjuda en mindre kontakt.

Personligen önskar jag att alla skulle satsa stenhårt på Thunderbolt och att skalekonomin kunde pressa ner priserna lite. Förstår inte riktigt varför hela världen ska hoppa på ett gränssnitt som ligger fem år efter i tiden och inte känns lika framtidssäkert.

Lite ironiskt att alla sa bu och dömde ut TB när det kom, och nu när USB 3.1 kommer så är de det bästa sen skivat bröd.

Den bästa teknologin vinner sällan tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...