Jump to content
Annons

Första steget mot iPad


Wyuety

Recommended Posts

Jag har kört hårdvarusyntar länge, dator PC ska nämnas.

Men det är tungt med racksyntar, börjar tröttna på att släpa.

Nu har en kompis lyckats övertyga mig om att iPad är en bra maskin för att göra musik. Han har demonstrerat imponerande app-s, inspelningsmöjligheter, tillbehör, m.m.

Jag känner mig beredd för att systemskifte. Men vad ger jag mig in på? Har knappt hållet en iPad i handen. Den har väldigt få utgångar, har jag för mig.

Och PC kommer jag inte sluta jobba med. Kan de prata med varandra, och hur?

iPad är framför allt tänkt för musik. Hur mycket minne bör jag rimligt ha i den, och vilken modell är bra för syftet? Som sagt, bara musik, inget annat.

Många frågor, jag förstår att de kan generera följdfrågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

iPads enda fördelar är ju formatet och användargränssnittet om man föredrar det framför en traditionell dator. I övrigt ser jag bara nackdelar jämfört med en laptop. Syntharna håller i regel inte lika hög kvalitet på iPad och utbudet är betydligt mer begränsat. Kolla in U-He Diva och Spectrasonics Omnisphere tex. Något sådant hittar du inte på iPad vad jag vet.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört hårdvarusyntar länge, dator PC ska nämnas.

Men det är tungt med racksyntar, börjar tröttna på att släpa.

Nu har en kompis lyckats övertyga mig om att iPad är en bra maskin för att göra musik.

Jag tolkar det som att syftet är att använda den som instrument live, inte inspelningsprogram. Har jag rätt?

Först och främst, en iPad kostar som en mindre dator så det är en investering och inte någon budgetlösning men det är smidigt att inte behöva släpa syntar och åka ut med en iPad, klaviatur och ett ljudkort.

Har knappt hållet en iPad i handen. Den har väldigt få utgångar, har jag för mig.

Och PC kommer jag inte sluta jobba med. Kan de prata med varandra, och hur?

Ja, de kan kommunicera på flera sätt. Tänkte du datakommunikation eller midi? Datakommunikation via iTunes som du använder i PC:n för att göra backup av iPaden och synka in appar och instrumentbanker från datorn.

Vad gäller utgångar föreslår jag ett iPad-kompatibelt ljudkort och har ljudutgångar och anslutning för klaviatur där. Ett lämpligt ljudkort för dig skulle vara iConnectAUDIO4+ som är både ljudkort och midi-gränssnitt för iPad och din PC - samtidigt!

PassThru skickar ljudet till/från iPaden så du kan spela in iPad-instrumenten i datorn.

Den är också class-compliant så du behöver inte installera drivrutiner, koppla in i PC och använd direkt.

Vill du spara lite pengar kan du använda den inbyggda ljudutgången och ansluta en klaviatur med USB via Camera Connection Kit som ger iPaden en USB-port. Då blir de solitära system men kan kommunicera MIDI trådlöst om du ansluter iPaden till samma nätverk som PC:n.

Installera rtpMIDI som är kompatibelt med Apples nätverkssessioner i CoreMIDI på OS X och iOS. Då pratar de MIDI med varandra och spela iPad-syntar från din PC-DAW.

Hur mycket minne bör jag rimligt ha i den, och vilken modell är bra för syftet?
Eftersom instrumentsamplingar tar upp mer plats än en ordinär app skulle jag föredra minst 32 GB. Om du sedan väljer iPad Air 2 64GB eller iPad Mini 3 64GB är inte lika viktigt.

Garageband får du gratis från Apple så du får ett enkelt och bekvämt musikprogram med instrument.

Sedan finns det appar såsom iOS-versionen av SampleTank, Propellerhead Thor (en av syntarna från Reason i fristående version), Cakewalk Z3TA+, Waldorf Nave, Moog Animoog, Korg iPolysix, Primal Audio PM4 etc.

Med Audiobus kan du skicka ljud och midi mellan flera appar.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era synpunkter!

Man blir lätt påverkad av entusiastiska vänner. Kompisen, ska jag kanske nämna, är proffsig producent, har jobbat i en av de större studiosarna i stockholm och håller sig inte alls till bara iPad.

En av morötterna är att han lovat mig att få alla appar han har i sin padda. Men som sagt, behövs jag en?

Jag har en rätt kraftig Elitebook med 8 GB RAM, och en del mjukvara redan. Har nyss skaffat en McMillen Qu-Nexus som styrklaviatur, den kan man inte anklaga för att vara tung. Och mick behöver man skaffa i vilket fall. Kanske USB-variant.

Så jag börjar fundera på vad exakt jag skulle vinna, egentligen, framför det jag redan har. Jag sitter ju inte på tåg och komponerar, behöver inte vara SÅ mobil.

Och på frågan om syftet, så är det inte LIVE, inte just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med en Ipad(3) och använder Auria som DAW. Dom har aviserat att Auria PRO kommer i vår. En uppgadering som ska ge pianoroll, mm. Men annars funkar det rätt bra med tex Garage Band och ett midiklaviatur. Sedan kan man klistra in ljudfilen i Auria.

Många ljudkort funkar till Ipad. Du kan spela in en hel orkester samtidigt om du har många ingångar på ljudkortet. Auria lägger tex varje mick på varsitt ljudspår. Garage Band klarar bara en ingång.

Fördelarna med padda jmfrt med tex PC är att man kan hålla på var som helst. Att ligga i sängen och mixa på natten funkar utmärkt. Men det är en smaksak. Om man spelar in ljudkällor så räcker Ipad långt. Om man däremot jobbar med diverse mjukvarusynthar mm, eller gör elektronisk musik så antar jag att en PC är mer flexibel.

Jag gör enklare demos med inbyggda ljud, och det är ok för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en rätt kraftig Elitebook med 8 GB RAM, och en del mjukvara redan. Har nyss skaffat en McMillen Qu-Nexus som styrklaviatur, den kan man inte anklaga för att vara tung. Och mick behöver man skaffa i vilket fall. Kanske USB-variant.

Ärligt talat, jag är Mac-fantast men jag ska säga att HP:s Elitebook är en bra serie av PC-dator. Så nu när syftet inte är liveinstrument, den mobila studion är oviktig och du är främst Windows-användare... mja, då måste jag erkänna att jag inte kan argumentera för att du ska ha en iPad.

De tusenlapparna skulle nog göra dig bättre i något av följande alternativa förslag.

  • Uppgradera datorn till 16 GB RAM
  • Uppgradera ditt inspelningsprogram till senaste version
  • Köp mjukvaruinstrument, vare sig det är Omnisphere, Komplete eller Reason
  • Köp mikrofon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat, jag är Mac-fantast men jag ska säga att HP:s Elitebook är en bra serie av PC-dator. Så nu när syftet inte är liveinstrument, den mobila studion är oviktig och du är främst Windows-användare... mja, då måste jag erkänna att jag inte kan argumentera för att du ska ha en iPad.

De tusenlapparna skulle nog göra dig bättre i något av följande alternativa förslag.

  • Uppgradera datorn till 16 GB RAM
  • Uppgradera ditt inspelningsprogram till senaste version
  • Köp mjukvaruinstrument, vare sig det är Omnisphere, Komplete eller Reason
  • Köp mikrofon

Jag håller med om det. Och ett enklare ljudkort med inbyggd mikpreamp?

Personligen sitter jag hellre i en dator och mixar och joxar och har mig än sitta med en iPad. En iPad kan man skaffa sedan som ett komplement som sagt.. Men personligen har jag inte känt ett behov av en sådan. Finns många bra mjukvaru syntar och program till både PC och Mac som man klarar sig bra på.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...