Jump to content
Annons

Brainworx har förändrat min syn på pluggar


axeman

Recommended Posts

Jag har sneglat på Brainworx och Elysia ett bra tag och laddade ner demos på de pluggar jag var sugen på. När jag startade mpressor så blev jag heeelt blown away! Kompressorn jag har saknat! Jag drog igång eqn. Helt magisk! Och efter 5 minuter med DynEQ så vete tusan om jag vill mixa utan den någonsin igen. Museq måste jag också ha...

Det blir dyrt det här...

Redigerat av axeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha. Grymma pluggar 😄 Älskar Brainworx control v2 och museq. Cleansweep är underskattad också. Tror även den är gratis.

Helt sjukt va grymma! Jag har suttit och mixat 6 timmar. Plockat upp gamla låtar och gjort Brainworxversionen, bara för att det är kul. Jag är lite i chock över hur vansinnigt smidigt det går. Väldigt lättjobbat. Och det blir bättre än de utsprungliga versionerna! Dyneq och mpressorn har jag svårt att se hur jag ska klara mig utan så de bara måste jag köpa. Museq är ju så snyggt ljudande så den måste jag också ha. Control har jag inte testat än så det måste jag ju göra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Notera även att väldigt få verkar känna till Brainworx egen mjukvarustärkare med bara några få modeller, som egentligen är en av de bättre som jag i egenskap av trum-petare har hört

Ja de är duktiga på att göra mjukvarustärkare tycker jag. De har ju gjort fem riktigt bra stärkare till UAD-plattformen också. Något av en vidareutveckling av Rockrack. Jag spelar nästan alltid genom deras ENGL E646 numera, några av de bästa clean och crunchljuden jag hört. Jag gillar S-Gear och BIAS också, men Brainworx-pluggarna är de första som känts "på riktigt" för mig.

Kommer nog köpa deras Friedman-pluggar så småningom också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hade du för erfarenheter av pluggar innan då?

Ja du, svår fråga. 🙂 Kortfattat att jag tidigare har fått jobba betydligt hårdare för att få mixen på plats. Igår natt plockade jag upp en demo på en rockballad som är rätt hafsigt inspelad och började ratta med bara Hybrid, Mpressor, Dyneq och Museq och väldigt snabbt kände jag att det mixen satt ihop. Det var någonting med de Brainworxskapade pluggarna som gjorde att jag hittade rätt väldigt snabbt.

Brainworx control v2 är som sagt annars gjuten på masterbussen för att centrera basinnehållet. Finns iofs många som gör det.

Jag antar att det är monomaker du tänker på? Det är ju en kanonfunktion.

Funderar på bx_saturator. Jag inser att jag inte är van att jobba med den typen av verktyg när jag mixar så jag slänger ut frågan: Är den värd att skaffa? Plugin-alliance har ju en riktigt fin rea just nu vilket får mig att bli sugen på att handla mer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående BX Control så finns det ju sjävklart många enklare alternativ, så som Fabilter Pro Q, där man kan centrera mid och ta bort sides osv osv men det känns som att allt man gör med Control låter helt enkelt bra. BX Saturator har jag inte använt mig så mycket av men har däremot testat Vitalizer (MK2-T). Har inte riktigt förstått vad den egentligen gör när man använder sig av "process"- och "intensity"-rattarna men det låter jävligt bra på pads etc. Antar att den bland många andra saker är en sorts saturator (nu kanske jag skjuter mig rätt i foten)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så - är det alltså en plugg som låter mkt bättre än övriga plugintillverkare som t ex

Waves, Fabfilter och UAD? Eller är det ännu en i mängden med snygg UI.

Vill inte låta negativ men jag har läst många trådar där users är lyriska över

ngn plugg som ska låta fantastiskt men som sedan visar sig i tester låta

precis som alla andra plugins...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så - är det alltså en plugg som låter mkt bättre än övriga plugintillverkare som t ex

Waves, Fabfilter och UAD? Eller är det ännu en i mängden med snygg UI.

Vill inte låta negativ men jag har läst många trådar där users är lyriska över

ngn plugg som ska låta fantastiskt men som sedan visar sig i tester låta

precis som alla andra plugins...

Utan att riskera för mycket pajkastning så kan jag säga att mina mixar låter bättre med deras pluggar. Diplomatiskt va? 🙂 Nämen skämt åsido, Fabfilter har jag aldrig kommit överens med. Deras kompressor får jag ingen feeling för alls och eqn gör sitt jobb men jag tycker den är så tråkig att jobba med. Samtidigt har jag en god vän som är en mycket duktigt ljudtekniker som tycker att Fabfilter är kanon så jag kan inte säga att Fabfiler är dåligt, de passar bara inte mig. Waves ger jag inte mycket för alls (jag tycker de blev omsprungna för länge sen men har en bra marknadsföring) och UAD är jag övertygad att deras pluggar är en dröm att jobba med men har aldrig testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är inte pluggarna som gör att du mixar bättre. Det är bara dina kunskaper som har blivit bättre. Man jobbar lättare och trivs bättre med vissa pluggar, visst, men det finns inga magiska pluggar som gör jobbet bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är inte pluggarna som gör att du mixar bättre. Det är bara dina kunskaper som har blivit bättre. Man jobbar lättare och trivs bättre med vissa pluggar, visst, men det finns inga magiska pluggar som gör jobbet bättre.

Jag håller inte med. Jag tycker din slutsats är felaktig. Pluggar man trivs med, som är lättjobbade och som instiktivt gör det man vill gör att mixarna låter bättre och det är däri magin ligger (om man vill prata om magi). Det handlar om rätt verktyg för rätt jobb.

Redigerat av axeman
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag håller inte med. Jag tycker din slutsats är felaktig. Pluggar man trivs med, som är lättjobbade och som instiktivt gör det man vill gör att mixarna låter bättre och det är däri magin ligger (om man vill prata om magi). Det handlar om rätt verktyg för rätt jobb.

Du kommer att omvärdera det där senare. Har varit där själv och säkerligen många andra här också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer att omvärdera det där senare. Har varit där själv och säkerligen många andra här också.

Du verkar inte läsa vad jag skriver så jag kommer släppa det här nu. För framtiden så kan du sluta påstå att du vet vad jag kan och hur jag kommer tänka i framtiden. Det är nedvärderande och du vet faktiskt ingenting om mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du verkar inte läsa vad jag skriver så jag kommer släppa det här nu. För framtiden så kan du sluta påstå att du vet vad jag kan och hur jag kommer tänka i framtiden. Det är nedvärderande och du vet faktiskt ingenting om mig.

En av alla lättkränkta unga som Valle påpekade så riktigt om. Fortsätt du vara lycklig i din fantasibubbla(så länge den varar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Valle är ingen gud (för det är jag som är det..). 🤪😕

Jaha ju ser jag att det står det och står det på Internet så är det så klart sant. 😄 Bugar på mina knän i fruktan, ty att frukta gud är att älska gud som det heter. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Brainworx gjorde mig...förbannat imponerad! Jag har tyvärr inte köpt nåt av dem än, har andra saker jag måste prioritera först av allt. De finns på min TODO-list, men jag har alla deras gratispluggar tills dess. Har använt dem förvånansvärt flitigt i väldigt många filmer nu!

Det som brukar göra mig mest vansinnig är filter & EQ, Waves suger flera kilometer purjo där, men här har Brainworx glänst på ett sätt jag aldrig hört förut! Särskilt området mellan ungefär 1KHz & 3KHz brukar vara väldigt svårt för mjukvara att hantera av nån anledning, men även på de snöpta gratis-versioner jag använt så låter det området snudd på helt transparent! Jag föredrar fortfarande analoga prylar när tillfälle ges, men deras prylar är det närmsta jag någonsin kommit med digital programvara!

Jag kommer spendera en avsevärd summa pengar på deras grejer inom en snar framtid :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte pluggarna som gör att du mixar bättre. Det är bara dina kunskaper som har blivit bättre. Man jobbar lättare och trivs bättre med vissa pluggar, visst, men det finns inga magiska pluggar som gör jobbet bättre.

Därför kör du fortfarande på Cubase VST32 och enbart de inbyggda pluggarna där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brainworx gjorde mig...förbannat imponerad! Jag har tyvärr inte köpt nåt av dem än, har andra saker jag måste prioritera först av allt. De finns på min TODO-list, men jag har alla deras gratispluggar tills dess. Har använt dem förvånansvärt flitigt i väldigt många filmer nu!

Det som brukar göra mig mest vansinnig är filter & EQ, Waves suger flera kilometer purjo där, men här har Brainworx glänst på ett sätt jag aldrig hört förut! Särskilt området mellan ungefär 1KHz & 3KHz brukar vara väldigt svårt för mjukvara att hantera av nån anledning, men även på de snöpta gratis-versioner jag använt så låter det området snudd på helt transparent! Jag föredrar fortfarande analoga prylar när tillfälle ges, men deras prylar är det närmsta jag någonsin kommit med digital programvara!

Jag kommer spendera en avsevärd summa pengar på deras grejer inom en snar framtid :-)

Plugin-alliance har ju en ruskigt fin rea nu månaden ut. Halva priset på en massa pluggar och sen ökande procentrabatt för varje plugg man köper (och det visade sig att det gäller alla pluggar och inte bara m/spluggar som reklamen antyder). Jag spårade ur och köpte 7 pluggar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Därför kör du fortfarande på Cubase VST32 och enbart de inbyggda pluggarna där?

Har aldrig haft 32:an så kan inte ens uttala mig om den versionen. Med allt som finns idag inklusive DAW pluggar kan man få samma resultat. Tillhör du dem som vill påstå något annat? Enda skillnaden är färgningen av olika pluggar. Men det spelar ingen roll vad jag eller någon annan säger så ska du påstå någon motsats oavsett vad det än handlar om. Det är ditt kännemärke.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det finns inga magiska pluggar som gör jobbet bättre.

Nja, jag vet inte jag. Det finns några pluggar som är smått magiska tycker jag. Sådana som ger en tydlig förbättring utan att behöva göra så mycket och som är svårt att efterlikna på annat sätt.

Ampex ATR-102 är en sån för mig. Släng den på en redan bra mix och den lyfter den till helt nya höjder i 9 fall av 10. Det känns nästan lite som man fuskar för man gör ju inte mycket jobb. Den känns ganska magisk för mig faktiskt.

Och jag håller helt klart med axeman om att ett verktyg som gör det man vill på ett sätt som man vill kan få en att göra ett bättre jobb. Vissa är mer lättjobbade än andra, vissa låter "bättre" än andra. Tycker inte det är alls konstigt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önskar bara att folk kunde skilja på en plugin som är subjektivt snygg, har bra presets (för den som inte kan eller orkar ratta själv), drar lite CPU, är billig etc kontra hur den faktiskt låter i jämförelse mot andra plugins och HW.

Van Caines inlägg är bra (som vanligt), ett konkret utlåtande om ljudet.

Vi har plöjt igenom massvis med kompressor och EQ plugins och det är inte mkt som skiljer dem åt,

inte heller låter de märkvärdigt bättre än stockpluggarna i t ex Logic. Hårdvara däremot brukar tyvärr oftast låta lite bättre. Dyrt, opraktiskt, platskrävande men värt pengarna tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig haft 32:an så kan inte ens uttala mig om den versionen. Med allt som finns idag inklusive DAW pluggar kan man få samma resultat. Tillhör du dem som vill påstå något annat?

Nyckelordet här är "kan". En "kan" spela in fantastisk musik i en 4-kanalsstudio. Typ Beatles. Men nog finns det ibland olika typer av tekniska lösningar som gör att en når önskat resultat snabbare?

Enda skillnaden är färgningen av olika pluggar.

Där har du en faktor som gör att vissa tycker att de "kan" få bättre resultat (snabbare) än med andra pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyckelordet här är "kan". En "kan" spela in fantastisk musik i en 4-kanalsstudio. Typ Beatles. Men nog finns det ibland olika typer av tekniska lösningar som gör att en når önskat resultat snabbare?

Spela in bra musik har ingenting med mixningen att göra.

Eller har det det? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...