Jump to content
Annons

Alternativ till Kemper?


Bullerbyn

Recommended Posts

Har lite funderingar gällande inspelning av gitarr. På hemmafronten kör jag med diverse pluggar bla. Waves GTR3 som funkar ok men som ligger långt efter, ljudmässigt, mot den Kemper vi har i studion.

Då vi är 2 som äger studion samt att grejerna som står där alltid skall vara tillgängliga så finns det ingen möjlighet att ha Kempern hemma under några längre stunder.

Har då funderat över lite alternativ. Det bästa vore givetvis att köpa ännu en Kemper men den kostnaden ligger lite över min budget.

Har nu kollat in Two Notes CAB http://www.two-notes...re/torpedo-cab/ som verkar mycket intressant! Funderade då på att köra denna med någon av Bogners Ecstasy pedaler?

Vad tror ni?

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är du ute efter för ljud? Kanske inte alls är vad du är ute efter men sansamp har ju ett antal analoga pedaler som simulerar förstärkare. De är inte lika mångsidiga som digitala dito men de sägs ha mer "känsla" eller vad man nu ska kalla det.

Själv har jag precis köpt en begagnad pod hd500 då jag vill ha en komplett lösning. Får se om den håller vad den lovar. De ska släppa nya förstärkarsimulationer med bla en jc 120 som är min favorit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat Sansamp rätt ingående då vi har några varianter som ligger och skräpar. Är dock inte överförtjust. Särskilt inte efter att man vant sig vid Kempern som faktiskt låter och känns som riktig förstärkare. Klonade bla. en Marshall JTM1c, enwattare på fullt blås och det är bland det bästa ljud jag upplevt när det gäller rockgitarr. Vad det gäller ljud så handlar det om allt ifrån crunchig JTM45, AcDc till fetare dist a´la JCM 800.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade Positive Grid BIAS Desktop för första gången igår. Verkar lovande såhär långt, Dan (som sjunger i bandet) är en mycket större gitarrljudsnörd än jag, men var positiv. Programmet innehåller dessutom en funktion för att tweaka ljud att efterhärma riktiga förstärkare. Inte riktigt som på Kemper dock. Här får du först spela in en uppmickad förstärkare, välj t ex ett riff i låten. Sen försöker du ställa in BIAS Desktop så att den låter så när det ljudet som möjligt. Spela samma riff igen, och sen försöker BIAS Desktop tweaka det ytterligare så att det ska låta precis som det du fick från den uppmickade förstärkaren.

Vi testade bara som hastigast igår, i 20-30 minuter någonting, men det skulle definitivt kunna vara den bästa mjukvaruförstärkaren hittills i a f. Svarare väldigt bra på hur en spelar. Sen vågar jag inte säga något om hur bra den står sig mot Kemper. Men för 99/199 US$ så kanske det är ett "duger i hemstudion"-alternativ i a f 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla upp den! Såg att de hade en demo för download. Stort tack för tipset! Har dock blivit lite skeptisk mot pluggar då jag aldrig riktigt tycks få det att låta lika bra som hårdvara. Hade det inte varit för pengarna hade jag tagit hem ännu en Kemper ögonaböj.

Jag provade Positive Grid BIAS Desktop för första gången igår. Verkar lovande såhär långt, Dan (som sjunger i bandet) är en mycket större gitarrljudsnörd än jag, men var positiv. Programmet innehåller dessutom en funktion för att tweaka ljud att efterhärma riktiga förstärkare. Inte riktigt som på Kemper dock. Här får du först spela in en uppmickad förstärkare, välj t ex ett riff i låten. Sen försöker du ställa in BIAS Desktop så att den låter så när det ljudet som möjligt. Spela samma riff igen, och sen försöker BIAS Desktop tweaka det ytterligare så att det ska låta precis som det du fick från den uppmickade förstärkaren.

Vi testade bara som hastigast igår, i 20-30 minuter någonting, men det skulle definitivt kunna vara den bästa mjukvaruförstärkaren hittills i a f. Svarare väldigt bra på hur en spelar. Sen vågar jag inte säga något om hur bra den står sig mot Kemper. Men för 99/199 US$ så kanske det är ett "duger i hemstudion"-alternativ i a f 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Torpedo CAB är riktigt bra men det är ju trots allt bara en högtalarsimulator så jag förstår inte riktigt hur du tänker med att köra pedaler in i Torpedon. Du behöver ju en stärk innan och eftersom den inte funkar som dummy load så känns det... Trixigt. Men jag är inte helt insatt i Torpedo Cab så någon annan kanske kan förtydliga.

Ska du köra ITB så se till att ha ett riktigt bra ljudkort och sen skulle jag köra Bias desktop och om jag skulle lyxa till det, Red wires högtalarimpulser.

Jag körde ett tag en Mesa/Boogie -> Marshall SE100 som dummy load -> Red wire som "högtalare". Lät riktigt bra och lägenhetsvänlig volym trots att stärkare stod på fullt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Two notes CAB simulerar ju även en mängd olika slutsteg där man kan välja rörtyp osv. Vad det gäller Bogner Ecstasy så är dessa pedaler enligt Bogner själv en preamp så det borde ju gå lysande!?!

Torpedo CAB är riktigt bra men det är ju trots allt bara en högtalarsimulator så jag förstår inte riktigt hur du tänker med att köra pedaler in i Torpedon. Du behöver ju en stärk innan och eftersom den inte funkar som dummy load så känns det... Trixigt. Men jag är inte helt insatt i Torpedo Cab så någon annan kanske kan förtydliga.

Ska du köra ITB så se till att ha ett riktigt bra ljudkort och sen skulle jag köra Bias desktop och om jag skulle lyxa till det, Red wires högtalarimpulser.

Jag körde ett tag en Mesa/Boogie -> Marshall SE100 som dummy load -> Red wire som "högtalare". Lät riktigt bra och lägenhetsvänlig volym trots att stärkare stod på fullt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Two notes CAB simulerar ju även en mängd olika slutsteg där man kan välja rörtyp osv. Vad det gäller Bogner Ecstasy så är dessa pedaler enligt Bogner själv en preamp så det borde ju gå lysande!?!

Det var värst. Ja, då borde den funka. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Testade precis demon av Positive Grid BIAS Desktop och det verkar faktiskt riktigt lovande! Har testat nån timme, blir mer imorrn och kanske t.o.m. ett köp!

Hm kanske värt införskaffa till laptopen jag fick av tanten när man är hemma hos henne. Blir sånt bök släpa med kempern. Ja och något billigt ljudkort också. Man kan ju få klåda av att vara utan gura. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm kanske värt införskaffa till laptopen jag fick av tanten när man är hemma hos henne. Blir sånt bök släpa med kempern. Ja och något billigt ljudkort också. Man kan ju få klåda av att vara utan gura. 🙂

Om du vill spara lite pengar (och ha färre prylar att släpa på), testa med laptopens inbyggda ljudkort först. Även på min allra första laptop (en HP som jag köpte för över 10 år sen) gick det alldeles utmärkt att plugga in gitarren i mick-ingång och spela med mjukvarustärkare utan störande fördröjning, genom att installera Asio4All-drivrutinerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Two notes CAB simulerar ju även en mängd olika slutsteg där man kan välja rörtyp osv. Vad det gäller Bogner Ecstasy så är dessa pedaler enligt Bogner själv en preamp så det borde ju gå lysande!?!

Här vill jag höja ett varningens finger. Bognerpedalerna håller inte vad de lovar enligt mig, varken som pre-amp eller som pedal in i ren eller lätt distad kanal. Så den lösningen (exv. Bogner Red+Torpedo CAB) är dyr och låter halvkass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många tillverkare brukar komma med enklare, billigare varianter av en produkt, med färre funktioner. Det kanske vore en bra idé för Kemper?

Jag skulle tro att det bara är en tidsfråga innan någon hittar på något liknande koncept, men säljer det som ren mjukvara. Nu vet jag så klart inte hur Kempern funkar i detalj, men rimligtvis är det ju i grunden en dator+ljudkort+mjukvara. D v s, det borde lika gärna gå att använda sin befintliga dator+ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla upp den! Såg att de hade en demo för download. Stort tack för tipset! Har dock blivit lite skeptisk mot pluggar då jag aldrig riktigt tycks få det att låta lika bra som hårdvara. Hade det inte varit för pengarna hade jag tagit hem ännu en Kemper ögonaböj.

Är en Kemper, handen på hjärtat, inte en dator som kör en plugg?

Flame on, Die Hard!! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Här vill jag höja ett varningens finger. Bognerpedalerna håller inte vad de lovar enligt mig, varken som pre-amp eller som pedal in i ren eller lätt distad kanal. Så den lösningen (exv. Bogner Red+Torpedo CAB) är dyr och låter halvkass.

Om en vill ha hårdvara kanske det enklaste är att köpa en färdig lösning? På Ebay går det t ex att få desktopmodellen av Vox Tonelab för 7-800 kr. Den låter alldeles utmärkt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjukvarumässigt är nog Positive Grids Bias Pro närmst bästa alternativ. Smärre strul med buggar och strul, men det är rätt ungt program som har integrerat hemsida och webbläsare i interfacet och såntdär onödigt.

Har ingen "hands on" erfarenhet med Kempern, men fått uppfattning av andra att Kemperns samplingar blir något närmare originalet än Bias. Kan bero lite på handhavande med förstås.

Överlag så tycker jag resultatet blir som det alltid blir med all impulse-response sampling: det låter riktigt likt, plus att en eller ett par saker låter aningen annorlunda på ett sätt som är svårt att sätta fingret på, men inte nödvändigtvis gör det sämre.

Vill man sampla själv måste man ha Pro varianten av Bias. I Desktop varianten kan man bara ladda profiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en vill ha hårdvara kanske det enklaste är att köpa en färdig lösning? På Ebay går det t ex att få desktopmodellen av Vox Tonelab för 7-800 kr. Den låter alldeles utmärkt tycker jag.

Ja, absolut. Färdiga lösningar typ Tonelab, POD etc. har ett oförtjänt dåligt rykte tycker jag. Enligt mina öron låter de inte lika dynamiskt och detaljerat som Kemper, Axe-Fx eller en mickad stärkare/stärkare in i loadbox+impuls, men för priset är de fenomenala och helt oslagbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kempern må vara en dator som kör en plugg men den gör det fantastiskt bra. Pod står jag inte ut med och alla dessa pluggar jag hittills testat, Guitarrig, amplitube m.fl. har inte varit speciellt bra anser jag, Vad det gäller Bogner Ecstacy så har jag bara hört positivt om den så detta att den skulle vara kass var nytt för mig?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tja med tanke på att man ser ganska ofta Bogner Ecstacy pedaler ute på för försäljning så är dem troligtvis inte så bra. Annars skulle folk knappast sälja dem. En blackstar ht dual är såna fall ett bättre alternativ. Hade en själv förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kempern må vara en dator som kör en plugg men den gör det fantastiskt bra. Pod står jag inte ut med och alla dessa pluggar jag hittills testat, Guitarrig, amplitube m.fl. har inte varit speciellt bra anser jag, Vad det gäller Bogner Ecstacy så har jag bara hört positivt om den så detta att den skulle vara kass var nytt för mig?!?

Jag var inte nöjd med den blåa jag köpte, den röda har jag inte ägt själv men spelat en del på. Gainen var lite onaturlig, och högmidden och toppen hade en vass kant. Drog man ner på treble och försökte scoopa pedalen för att tämja högmidden blev det för muddigt. Jag är dock imponerad av att den likväl är en av de mest förstärkarlika pedalerna jag testat, men den är absolut inte som en bra gainkanal (exv. den blå eller röda kanalen på en riktig XTC-topp). Stort plus också för de många möjligheterna att finjustera karaktären på pedalen med de olika switcharna. Variac-switch på en pedal borde många ta efter. Men, min högst personliga åsikt är att det ändå föll på ljudet i det övre registret. Lite för kallt, påträngande och vasst.

EDIT: Jag kan varmt rekommendera dig att själv prova en. Vad som är hård och påträngande diskant i mina öron kan mycket väl vara öppen, klar och härlig topp i dina. Det är det som är det fina med gitarrprylar 🙂

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

BIAS är en bra plugg, gillar den skarpt. Scuffham S-Gear och Brainworx Rockrack är två alternativ som jag tycker du bör testa med om du inte gjort det.

Men jag måste säga att de pluggar Brainworx gjort till UAD klår det mesta i mjukvaruväg. ENGL E646 är fantastiskt mångsidig och låter galet bra (om man gillar ENGL-soundet dvs). De nya Friedman-pluggarna som kommer snart verkar också mycket lovande. Otroligt skönt att slippa bry sig om latency när man spelar via Apollon med.

En bra grej med deras pluggar är att man kan koppla bort förförstärkaren och bara köra slutsteg+cab om man vill koppla in ett eget huvud.

Ett alternativ kan vara att köpa en begagnad Vox Tonelab, koppla bort cab-simulatorn på den och köra en bra IR-response istället. Tonelab håller fortfarande fantastiskt bra klass på allt utom högtalarsimuleringen tycker jag. Dock inget för tungmetall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...