Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

HĂ„ller pĂ„ att starta upp en Online Mix Service och behöver lite referenser (före och efter mix) . SĂ„ tĂ€nkte kolla om det Ă€r nĂ„gra som vill ha sina lĂ„tar mixade av mig som jag kan anvĂ€nda som referens pĂ„ sidan sen? LĂ„ter det schysst? đŸ˜±đŸ™‚

Annons
Postat

Hemmpe: Du fÄr ju lÄten mixad gratis. Betalningen Àr att han har den pÄ sin sida som referens för hur han mixar.

Kabonas: Det lÄter lite mÀrkligt med "före och efter". Före sÄ Àr det ju bara en massa ljudspÄr sÄ det Àr vÀl ingenting att visa upp. Eller hur tÀnker du?

Postat

+2 pÄ axeman

Tycker det Àr en sjysst deal, men om du vill vara bÀttre kompis med banden, lÀgg bara upp deras av dig fÀrdigmixade verk.

Postat

Hemmpe.....

Jj rockford:

hÄller inte med, en överrenskommelse med banden Àr nyckel till detta.

Sen rent allmÀnt, om rÄspÄren lÄter pinsamma sÄ kommer inte mixen dölja detta bra alls. Möjligtvis om det Àr totalt ihopredigerat taktmÀssigt

Postat (redigerat)

Hemmpe: Du fÄr ju lÄten mixad gratis. Betalningen Àr att han har den pÄ sin sida som referens för hur han mixar.

Kabonas: Det lÄter lite mÀrkligt med "före och efter". Före sÄ Àr det ju bara en massa ljudspÄr sÄ det Àr vÀl ingenting att visa upp. Eller hur tÀnker du?

Före och efter-idĂ©n var kanske inte det smartaste jag kommit pĂ„.. 😛.

Redigerat av Kabonas
Mixningskonsulten (oregistrerad)
Postat

Lustigt att du gjorde en trĂ„d om det hĂ€r. Jag har sjĂ€lv nĂ€mligen haft exakt samma idĂ© ett bra tag nu, gĂ€ller bara att fĂ„ tid att knĂ„pa ihop det hela. 🙂

Min idé var dock att skapa en reklamvideo och medan man kollar pÄ den och lyssnar ska det stÄ före och efter, men egentligen behöver man inte den guidningen för man kommer höra stor skillnad ÀndÄ.

Sen sÄ kommer jag inte göra nÄgot gratis. Verksamheten körs i första hand och reklamvideon sekundÀrt. Men i dom fall jag fÄtt grönt ljus frÄn upphovsmÀnnen sÄ Àr det möjligt att jag inkluderar dessa i videon.

Det bör poÀngteras dock att mÄnga inte vill ha sina verk presenterade pÄ det hÀr sÀttet eftersom dom vill först pitcha lÄtarna ifrÄga mot musikförlag.

Med det sagt sÄ förstÄr jag inte det dÄliga med idén. Det blir svÄrt för presumtiva kunder att annars fÄ en idé hur mycket bÀttre ett projekt kan lÄta, om dom inte kan jÀmföra slutresultatet mot hur det lÀt innan.

I vilket fall önskar jag Lycka till !

Postat

Med det sagt sÄ förstÄr jag inte det dÄliga med idén. Det blir svÄrt för presumtiva kunder att annars fÄ en idé hur mycket bÀttre ett projekt kan lÄta, om dom inte kan jÀmföra slutresultatet mot hur det lÀt innan.

Hur mycket tycker du ska fÄ vara gjort pÄ "före"-versionen? StÀlla volymerna mellan olika instrument? Panorera? Lite delay pÄ sÄngen? Med eller utan automatiseringar? Balans mellan olika mickar frÄn gitarrförstÀrkaren?

Obs, retoriska frÄgor.

Det Àr ju en sak om nÄgon gjort en mix de inte Àr nöjda med och vill ha hjÀlp. Men om du hyr nÄgon för att mixa ditt material frÄn första början sÄ existerar ju ingen "före"-version?

Postat

Jj rockford:

hÄller inte med, en överrenskommelse med banden Àr nyckel till detta.

Ja, vill nĂ„got band att deras musik lĂ€ggs upp i helt omixad form sĂ„ finns vĂ€l inget att invĂ€nda? 🙂 Men vad ska det visa? Att mixat material lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n omixat?

Postat

Hur mycket tycker du ska fÄ vara gjort pÄ "före"-versionen? StÀlla volymerna mellan olika instrument? Panorera? Lite delay pÄ sÄngen? Med eller utan automatiseringar? Balans mellan olika mickar frÄn gitarrförstÀrkaren?

Obs, retoriska frÄgor.

Det Àr ju en sak om nÄgon gjort en mix de inte Àr nöjda med och vill ha hjÀlp. Men om du hyr nÄgon för att mixa ditt material frÄn första början sÄ existerar ju ingen "före"-version?

Okej nu förstÄr jag hur du tÀnker.

Jag tÀnkte nog helt enkelt presentera dom omixade versionerna som "förmixar" som Àr ganska vanligt. Dvs kunden ifrÄga ger en idé pÄ ungefÀr hur vill dom ha det, och nÀr inte det har Àgt rum sÄ har jag sjÀlv stÀllt in "endast volymkorrigeringar".

DÄ fÄr man en nÀrmare inblick i hur det lÄter nÀr man anvÀnt EQ, kompressorer och massa annat.

Det kunde vara intressant om nÄgon som "mastrar" musik gjorde nÄt liknande.

Det Ă€r en bra idĂ©, jag kanske fĂ„r plats med en "tredje version" för varje lĂ„t. 🙂

Postat

Obs, retoriska frÄgor.

Jag hade sĂ„klart gjort en förmix pĂ„ "före-materialet". Men med lite eftertanke kanske det Ă€r snyggare att endast ha det fĂ€rdigmixade materialet pĂ„ sidan. 🙂

Postat

Hej alla!

HĂ„ller pĂ„ att starta upp en Online Mix Service och behöver lite referenser (före och efter mix) . SĂ„ tĂ€nkte kolla om det Ă€r nĂ„gra som vill ha sina lĂ„tar mixade av mig som jag kan anvĂ€nda som referens pĂ„ sidan sen? LĂ„ter det schysst? đŸ˜±đŸ™‚

Jag tycker du börjar bakvÀnt. Du startar servicen först dÀr du sÀljer en kunskap som ingen vet om du har, och sen hoppas att folk ska komma. Det Àr som nÀr folk öppnar "studios" och tror att kunderna ska börja köa. Det Àr vÀl vettigare att man startar en sÄn sida först den dagen nÀr behovet finns och du har sÄ mÄnga som vill ha dina tjÀnster sÄ du behöver en kanal för att förenkla för dina kunder.

"Man fÄr det ju gratis" sa nÄgon i trÄden. Oj, skitbra. Typ som om grannen eller svÀrfarsan mixar. Men om det lÄter förjÀvligt dÄ? Vill artisten/bandet fortfarande ha det ligga ute pÄ internet dÄ? Om dom tycker du sabbat deras lÄt?

Om du behöver mixexempel sÄ kan du vÀl leka med ljudexemplen frÄn mixologispÄren. Gör en Àrlig "pre-mix" och en fÀrdig mix. Posta dina resultat pÄ din "Online Mix Service" sida sÄ kommer du mÀrka om folk vill betala för vad du kan som du tror inte dom kan.

Postat

Varför allt jantegnÀll? Det Àr vÀl helt normalt att göra lite gratisgig för att anvÀnda som referenser?

Visst, jag kan hÄlla med om att det Àr vettigt att artisten fÄr avgöra om den fÄr anvÀndas nÀr mixen Àr klar. Men det Àr vÀl nÄgot artisten fÄr krÀva om det Àr viktigt för den.

Jag tycker du börjar bakvÀnt. Du startar servicen först dÀr du sÀljer en kunskap som ingen vet om du har, och sen hoppas att folk ska komma.

Det Àr ju dÀrför han vill ha exempel pÄ sin sida för att visa vad han gÄr för. PÄ vilket sÀtt Àr det att starta i fel Ànde? Givetvis fÄr han göra mer Àn att slÀnga upp en ljudfil pÄ en sida och rulla tummarna. Men det Àr ju en början iaf.

• Gilla 2
Postat

Jag kan tycka att det Àr en bra ide med före och efter. Före: Volym-mix, panoreringar, editering samt sÄngpitchning. Efter: Allt annat. DÄ kan folk se exakt vad du gÄr för och kan Àven fÄ en bild av hur deras inspelade material kommer att lÄta efter att du har satt tÀnderna i det.

Postat

Jag tycker du börjar bakvÀnt. Du startar servicen först dÀr du sÀljer en kunskap som ingen vet om du har, och sen hoppas att folk ska komma.

DÀrav denna trÄden?

Vad gÀller "behov innan (...)" sÄ kan det nog vara nyttigt att fundera pÄ följande citat av Henry Ford (och nÄgot som Àven bl a Steve Jobs hÄllit hÄrt pÄ):

"If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses."

"Man fÄr det ju gratis" sa nÄgon i trÄden. Oj, skitbra. Typ som om grannen eller svÀrfarsan mixar.

Helt befÀngt pÄstÄende innan du hört vad TS kan.

Men om det lÄter förjÀvligt dÄ? Vill artisten/bandet fortfarande ha det ligga ute pÄ internet dÄ? Om dom tycker du sabbat deras lÄt?

DÄ Àr det nog bara att vackert plocka ner den. upphovsmÀnnen har en ganska stark stÀllning i sÄdana frÄgor.

Men varför sÄ negativ?

Postat

Jag kan tycka att det Àr en bra ide med före och efter. Före: Volym-mix, panoreringar, editering samt sÄngpitchning. Efter: Allt annat. DÄ kan folk se exakt vad du gÄr för och kan Àven fÄ en bild av hur deras inspelade material kommer att lÄta efter att du har satt tÀnderna i det.

Tycker folk att t ex "Brothers in arms" med Dire Straits Àr en vÀlmixad skiva, dÀrför att alla hört hur det lÀt innan den mixades och kan jÀmföra?

Postat (redigerat)

Helt befÀngt pÄstÄende innan du hört vad TS kan.

Helt befÀngt att sÄga hans svÀrfarsa och granne innan du ens hört vad dom kan. Otroligt negativt tycker jag.

PoÀngen du missade var just att bara för att nÄgot Àr gratis sÄ behöver det inte locka nÄgon alls.

Idag kan man fÄ sina saker mixade online av otroligt duktiga mÀnniskor med grammys under bÀltet för överkomliga pengar. DÄ kan det ju verka lite naivt att starta upp en hemsida och konkurrera med det utan att redan ha kunder och ett renommé.

Och jag Àr inte negativ eller jantegnÀllig. Jag vill bara bjuda pÄ en dos realism. Gratis.

Redigerat av Strange Leaf
Postat

Helt befÀngt att sÄga hans svÀrfarsa och granne innan du ens hört vad dom kan. Otroligt negativt tycker jag.

SÄ nÀr du skrev...

Oj, skitbra. Typ som om grannen eller svÀrfarsan mixar. Men om det lÄter förjÀvligt dÄ?

...var det mer som exempel pĂ„ att TS kanske Ă€r ingift i en musikalisk familj eller bosatt sig i ett musikaliskt omrĂ„de? 🙂

PoÀngen du missade var just att bara för att nÄgot Àr gratis sÄ behöver det inte locka nÄgon alls.

Det Àr en sjÀlvklarhet som knappast behöver pÄpekas. Men hur tycker du TS ska undersöka om hans erbjudande Àr intressant?

Idag kan man fÄ sina saker mixade online av otroligt duktiga mÀnniskor med grammys under bÀltet för överkomliga pengar. DÄ kan det ju verka lite naivt att starta upp en hemsida och konkurrera med det utan att redan ha kunder och ett renommé.

Hur tror du att dessa grammy-belönade mÀnniskor hade det i sin tidiga karriÀr?

Postat

Tycker folk att t ex "Brothers in arms" med Dire Straits Àr en vÀlmixad skiva, dÀrför att alla hört hur det lÀt innan den mixades och kan jÀmföra?

De som pÄstÄr sig tycka det Àr en bra mix, kan de sortera vad som hÀnder i arret, inspelningen, musikframförandet och mixen?

Man kan egentligen bara veta att vissa mixar Àr jÀvligt bra om allt lÄter jÀvligt bra. Om det lÄter dÄligt, Àr det pga inselning eller mix eller annat?

Postat

"Vanligt folk" tÀnker inte sÄ mycket pÄ hur deras favoritlÄtar Àr mixade, men dom kan absolut höra skillnader. Det jag försöker sÀga Àr att dom inte tÀnker pÄ att en omixad lÄt kan lÄta bÀttre, dÀremot om man spelar upp en mixad version direkt efterÄt sÄ hör dom skillnad. I alla fall enligt mina erfarenheter.

Postat

De som pÄstÄr sig tycka det Àr en bra mix, kan de sortera vad som hÀnder i arret, inspelningen, musikframförandet och mixen?

Ingen aning, du fÄr vÀl frÄga dem? Men om jag bara talar för mig sjÀlv tror jag nog kunna sortera ut det mesta dÀr, med undantag av inspelningen. Omöjligt att veta vad som hÀnt i studion.

Man kan egentligen bara veta att vissa mixar Àr jÀvligt bra om allt lÄter jÀvligt bra. Om det lÄter dÄligt, Àr det pga inselning eller mix eller annat?

Visst, material dÀr stor omsorg lagts vid inspelning kan ju lÄta alldeles utmÀrkt utan att den som mixar behöver jobba med mixen i flera veckor. Och det Àr ju svÄrt att veta i efterhand.

Och jag tror jag förstÄr din poÀng, du vill ha en före-mix-version och en efter-mix-version pÄ TS hemsida? Men dÄ fÄr du svara pÄ frÄgan hur du presenterar "före-mix-versionen" pÄ ett vettigt sÀtt.

"Vanligt folk" tÀnker inte sÄ mycket pÄ hur deras favoritlÄtar Àr mixade, men dom kan absolut höra skillnader. Det jag försöker sÀga Àr att dom inte tÀnker pÄ att en omixad lÄt kan lÄta bÀttre, dÀremot om man spelar upp en mixad version direkt efterÄt sÄ hör dom skillnad. I alla fall enligt mina erfarenheter.

Fast nu Àr det vÀl inte "vanligt folk" som TS vÀnder sig till, utan folk som pysslar med musik och vill ha hjÀlp med just mixningen av sin musik?

Postat

Och jag tror jag förstÄr din poÀng, du vill ha en före-mix-version och en efter-mix-version pÄ TS hemsida? Men dÄ fÄr du svara pÄ frÄgan hur du presenterar "före-mix-versionen" pÄ ett vettigt sÀtt.

Fast nu Àr det vÀl inte "vanligt folk" som TS vÀnder sig till, utan folk som pysslar med musik och vill ha hjÀlp med just mixningen av sin musik?

Nu var första stycket avsedd för en annan i trÄden men jag kan svara pÄ det ocksÄ dÄ jag tycker det Àr en intressant diskussion. Min idé var som sagt att presentera bÄde före och efter-versionerna i en Youtube-video dÀr det lite mer pedagogiskt beskriver vad man för tillfÀllet hör och vad som Àr ogort/gjort. Om det Àr bÀttre att endast presentera efter-versionerna sÄ kanske det Àr det, men jag tÀnkte börja sÄhÀr sÄ fÄr jag se sen. Jag Àr öppen för kritik, och det gÀller hela min verksamhet.

Jag tror vi dribblade bort varann lite i det andra stycket hÀr dÄ jag trodde du menade "folk = vanligt folk", men det Àr alldeles korrekt; jag vÀnder mig till folk som skriver/förproddar lÄtar.

Postat
Idag kan man fÄ sina saker mixade online av otroligt duktiga mÀnniskor med grammys under bÀltet för överkomliga pengar.

Beror ju lite pÄ vad man kallar överkomligt. Har sett flera som tillÀmpar minuttaxa. AlltsÄ en viss summa för varje minut musik. Har sett priser frÄn 45 euro/minut och uppÄt. Blir en rÀtt saftig slant för en hel platta.

Postat

Bra poÀng.

En bra mix Àr en bra mix.

Det blir nÀstan som att man ber om ursÀkt. "AlltsÄ, mixen Àr kanske inte perfekt, men kolla hÀr hur den lÀt innan."

DÀremot gillade jag mixkonsultens förslag. Gör man en youtubevideo dÀr man mixar lÄten sÄ kÀnns det mer okej. Det blir lite tutorialfeeling över det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.