Jump to content
Annons

Mixar er musik gratis!


Kabonas

Recommended Posts

Mixningskonsulten (oregistrerad)

Bra poäng.

En bra mix är en bra mix.

Det blir nästan som att man ber om ursäkt. "Alltså, mixen är kanske inte perfekt, men kolla här hur den lät innan."

Däremot gillade jag mixkonsultens förslag. Gör man en youtubevideo där man mixar låten så känns det mer okej. Det blir lite tutorialfeeling över det.

Tack för feedback! Men låt mig klargöra hur jag menade med videon så inte någon i framtiden blir förvirrad. Jag har inte planerat att "mixa live" i en video (även om jag tänkt åt det hållet ibland), det kommer "bara" vara presentationer i form av klipp från projekt hur dessa lät innan och hur det låter efteråt. Dvs "före och efter"-metoden, som du (och några andra inkls t o m trådskaparen) inte tror är bra. 🙂

Jag respekterar din och dom andra ståndpunkterna givetvis!

Med det sagt, så tänkte jag nu utveckla hur jag tänker kring det:

Jag skulle absolut inte påstå att jag producerar en sådan video av anledningen att jag misstänker att jag inte mixar tillräckligt bra, det är ett lite väl cyniskt sätt att se på saken enligt mig. Däremot så gör jag bedömningen att en video av dylikt slag kanske skulle locka fler kunder, för då hör man lite mer svart på vitt vad jag kan prestera. Det finns flera liknande aktörer som inte ens presenterar några ljudklipp ö h t.

Dessutom, jag använder aldrig ordet "perfekt", åtminstone inte i mixnings-sammanhang eftersom jag är av övertygelsen att man alltid kan förbättra en mix. Mixning är inte matematik eller några fysiologiska korrekta former man ska komma åt, det är snarare någon form av psykologi även om det givetvis finns vissa "grundstenar" att utgå ifrån.

Jag skulle våga påstå att mixning t o m till en viss gräns kan vara "subjektiv" och i vissa fall kommer in på den konstnärliga delen, om man ska vara riktigt krass. Dvs, en jättebra mix enligt en person kan vara en inte så bra mix enligt någon annan. Därför erbjuder jag även möjligheten att jobba vidare åt något annat håll, om jag inte var helt rätt ute från början, på kundens förfrågan.

Syftet med videon är alltså snarare reklam kan man säga, fast en ärlig sådan. En presumtiv kund får således själv göra bedömningen om det är värt att investera en viss summa pengar för få tillbaka den tid denne själv skulle behövt lägga för att få fram ett lika bra resultat ("perfekt" eller inte), och hellre lägger den tiden på att skriva en ny hit eller vad som helst. 🙂

Redigerat av Mixningskonsulten
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker du börjar bakvänt. Du startar servicen först där du säljer en kunskap som ingen vet om du har, och sen hoppas att folk ska komma. Det är som när folk öppnar "studios" och tror att kunderna ska börja köa. Det är väl vettigare att man startar en sån sida först den dagen när behovet finns och du har så många som vill ha dina tjänster så du behöver en kanal för att förenkla för dina kunder.

Håller med 100% här^.

Förstår tankegången med ursprungliga idén, men alla gör musik idag, så att säga. Och alla vill göra allt själv, för det är kul osv.

Att lämna mixning av 'sig själv' till någon annan är en väldigt stor förtroendefråga. Man lägger sitt rykte i dina händer, sin känsla och förhoppning att du ska ta fram det dom känt i bröstet och hört i sitt huvud hela tiden, som dom inte kan få fram; även deras framtoning lägger dom helt i dina händer. Nån som gör det, har inte detalj-tänket eller vokabuläret att kunna formulera vad som är fel, om dom tycker det. Så vad du än gör, det sitter dom fast med sen. Plus att du vill ha betalt för utförd arbetstid oavsett dom använder/gillar det eller inte.

Gillar dom inte resultatet (även om det är generellt väl utfört) så måste dom isf hyra ny mixare att göra ny mixning. Få personers budget som håller för det plus att det är dumt ur de flesta perspektiv.

Allt det här tänker man på när man väljer mixare. Så om folk låta nån annan få fram deras älskling ur grumlet, ta fram det dom vill ha (oavsett mixaren gillar det eller inte) på ett sätt så folk känner sig riktigt lycklig och varm efteråt, då lämnar man över materialet till någon man litar på fullt ut och som man är 99,99% säker på att han fixar det man behöver få gjort. Inte bara att göra en bra mix.

Den nivån av förtrolighet installerar man inte i nån genom before & after exempel, video, eller något liknande. Det kräver långvarig kontakt, lite kamratskap rentav, andra kunnigas erkännanden, och att man bevittnat ditt arbete och resultatet därav.

Enda 'reklamen' som fixar det är möjligtvis om man medverkat till 5 låtar som legat inom 10-i-topp i nån genre under samma år. Finns några som känner sig lugnade av det, men långt ifrån alla.

Tror som sagt inte idén kommer funka bra, tycker det är bakvänt. Men det kan förstås vara en lustfylld idé ändå, det förstår jag.

Börjar t.o.m. dyka upp automatiska tjänster nu, där man skickar in sina spår och en dator analyserar materialet och tillämpar automatiskt olika kombinationer av tusentals olika mallar på ens material. Och det låter bättre och bättre:

https://www.youtube.com/watch?v=yAiiHritYfo

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixningskonsulten (oregistrerad)

Håller med 100% här^.

Förstår tankegången med ursprungliga idén, men det är en ytterst osäker häst att satsa på. Alla gör musik idag, så att säga. Och alla vill göra allt själv, för det är kul osv.

Att göra en mixning av någon annans material är en väldigt(!) stor förtroendefråga. Dom lägger sitt rykte i dina händer, sin känsla och förhoppning att du ska ta fram det dom känt i bröstet och hört i sitt huvud hela tiden, som dom inte kan få fram; även deras framtoning lägger dom helt i dina händer. Nån som gör det, har inte detalj-tänket eller vokabuläret att kunna formulera vad som är fel, om dom tycker det. Så vad du än gör, det sitter dom fast med sen. Plus att du vill ha betalt för utförd arbetstid oavsett dom använder/gillar det eller inte.

Gillar dom inte resultatet (även om det är generellt väl utfört) så är det högst troligt att dom inte känner vad dom ville känna för det, så måste dom isf hyra ny mixare att göra ny mixning. Få personers budget som håller för det plus att det är korkat ur de flesta aspekter.

Allt det här tänker man på. Så om folk ska ta in någon annan att få fram deras älskling ur grumlet, ta fram det dom vill ha (oavsett mixaren gillar det eller inte) på ett sätt så folk känner sig riktigt lycklig och varm efteråt, då lämnar man över materialet till någon man litar på fullt ut och som man är 99,99% säker på att han fixar det man behöver få gjort. Inte bara att göra en bra mix.

Den nivån av förtrolighet installerar man inte i nån genom before & after exempel, video, eller något liknande. Det kräver långvarig kontakt, lite kamratskap rentav, andras erkännanden och att dom bevittnat många gånger hur du får fram det någon annan vill ha på ett sätt som är svårt och som dom förstår inte många fixar. Jag har ännu inte sett en enda reklam som kan vinna det förtroendet hos nån.

Enda 'reklamen' som fixar det är möjligtvis om man medverkat till 5 låtar som legat inom 10-i-topp i nån genre under samma år. Finns några som känner sig lugnade av det, men långt ifrån alla.

Tror som sagt inte idén kommer funka bra, tycker det är bakvänt. Att öppna professionell mixning är inte som att öppna korvkiosk. Men det kan förstås vara en lustfylld idé ändå, det förstår jag.Tänker mest att .. man vill hindra folk från att få sina illusioner och sin lust förstörd liksom.

Börjar t.o.m. dyka upp automatiska mixnings- och mastringstjänster nu, där man skickar in sina spår och en dator analyserar materialet och tillämpar automatiskt olika kombinationer av tusentals olika mallar på ens material. Och det låter bättre och bättre faktiskt:

https://www.youtube.com/watch?v=yAiiHritYfo

Med all respekt, men jag tycker du generaliserar en hel del här. Nu var kanske det här ett svar till TS, men eftersom denne tänkte starta upp en liknande verksamhet som jag redan har så kan jag troligtvis kunna reda ut en del missförstånd på direkten.

Det är ju inte så att alla vill göra allt själv, men det är klart att det finns ett antal som gör allt själv "för att det är kul/intressant" som du var inne på eller av ekonomiska skäl eller vad det nu kan vara som sporrar.

Men det finns även ett stort antal som antingen inte har kunskapen, tiden eller intresset (eller allt på samma gång) att sätta sig in i allt vad det innebär med mixning och annat tekniskt, och samtidigt har råd att beställa en kompletterande tjänst. Man har t ex en låt som man tycker är bra och man vill få det professionella ljudet på denna, och låter således någon annan mixa medan denna person hellre skriver en ny låt under tiden!

Sen om en reklamvideo inte är lika bra som toppreferenser förstår ju vem som helst, men därmed inte sagt att en reklamvideo är dålig bara av den anledningen. Det är enligt mig en smula svart-vitt och cyniskt sätt att se på saken. Tanken med toppreferenser är förstås intressant, men i normalfallet tar dessa producenter oerhörda summor istället. Det är ju inte heller en bra mix som gör en hit, utan en bra låt givetvis. Ibland kan dock mixen spela in, i vissa fall.

Nu kan jag inte tala för TS verksamhet, men min går i alla fall ut på att hjälpa den gruppen som nämndes innan till ett relativt billigt pris. Det går såklart ut på att förstå kundens behov och skulle kunden ändå inte bli nöjd så fortsätter jag jobba tills denne blir nöjd helt enkelt. Jag har ännu inte fått några "jag vill ha pengarna tillbaka”, tvärtom har jag fått positiv respons.

Med det sagt så är inte det här inte är någon revolutionerande verksamhet, det finns massor av mixningsstudios så jag förstår inte den negativa hållning som blinkar till ibland i tråden här. Klart behovet finns, fler än någonsin förr skapar musik idag.

Jag håller dock med om att man ska ha bra kontakt sinsemellan, även om krav på tillitsnivå i procent är - återigen - individuell. Om det är värt att lägga ut pengar om man inte helt tror man kommer bli nöjd är ju en avvägning den enskilda individen själv får bestämma.

Med tillits-argumentet i baktanken, avslutar du dock inlägget en aning motsägelsefullt när du rek automatiska tjänster utförda av datorer? Mastering kanske kanske.. KAN vara intressant (nu var det bara mastering du länkade till). Men jag tvivlar. Mixning och sångkorrigering däremot.. Det låter HELT osannolikt att en dator kan göra det automatiskt, såvida inte datorn matchar ett medvetande som en människa har och såvitt jag vet är vi inte där ännu i utvecklingen. Som jag var inne på tidigare i tråden, mixning handlar mer om psykologi än om matematik och fysik.

Edit: Ändrade och lade till lite.

Redigerat av Mixningskonsulten
Link to comment
Dela på andra sajter

Med all respekt, men jag tycker du generaliserar en hel del här.

Sant, det gjorde jag. Det var lite meningen med, men .. ja ..

Och för min del handlar det nog inte om att trampa ner på folk utan att man tycker sig se viljan och lusten i nån som vill göra något, men förstår att det kommer ränna ner i träsket om det angrips från fel håll. En slags bakvänd .. eh .. omtänksamhet är fel ord, men folk kanske förstår ändå 😛

Man har t ex en låt som man tycker är bra och man vill få det professionella ljudet på denna, och låter således någon annan mixa medan denna person hellre skriver en ny låt under tiden!

//

Om det är värt att lägga ut pengar om man inte helt tror man kommer bli nöjd är ju en avvägning den enskilda individen själv får bestämma.

Här skiljer sig det jag upplever från det som beskrivs. Det här^ har jag aldrig sett, nånstans. Den som gjort en låt och arrat efter bästa förmåga har stora förhoppningar, kommer definitivt inte bara softa och 'göra en ny låt under tiden' fullständigt 100%igt trygg med att allt denne vill och hoppas kommer levereras med säkerhet. Har aldrig sett eller ens hört talas om nåt sånt. Det är en dröm.

Personen kommer istället yrka på att sitta tätt intill mixerbordet, följa allt som händer noga (om inte annat för att snappa upp tips&tricks), slå ner på minsta tvetydighet, vilja ha virveln högre än kicken och kicken högre än virveln, utan att nån av dom två låter mer än den andra, och allt med en slags blandad känsla av hoppfullhet och ångest, oroad av att inte längre ha kontroll. Det blir så oavsett mixaren är en legendar eller lokal förmåga. Låten är inte klar, och mixningssteget har definitivt potentialen att hjälpa eller stjälpa en låt.

Just det där uttrycket ”..man vill få det där professionella soundet”, låter som allt man behöver göra är ’ett polerat sound’ så är saken biff. Det har jag aldrig heller sett, annat än på skolarbeten i musikgymnasium med egen liten studio. Det är kunden som bestämmer hur h*n vill det ska låta, och som mixare är det ens jobb att utföra det nästan oavsett vad man själv tycker – såvida man inte heter Bob Clearmountain då.

Man kan inte jämföra mixare med rörmokare eller tandläkare. Man hyr inte ’en yrkestitel’ där typ alla tandläkares insats ses som ungefär likvärdiga. Mixare funkar inte så. Musikbranschen är en helt annan värld än näringslivet överlag.

Att bli frilans-ljudtekniker eller låtskrivare kan nästan jämföras med att försöka bli lyxprostituerad för damer. Att tro det ska gå genom att lägga ut bild på sin håriga bringa under sloganen ”kom till mig så ser jag till att du blir nöjd”, så står damerna i kö. Det går inte. Inte ens som tandläkare eller rörmokare kan man starta firma från dom premisserna, och musikbranschen är radikalt annorlunda än t.o.m. det. Det är tusentals pers om året som misslyckas, sabbar sin dröm på det sättet. Gör inte samma misstag, är min poäng. Man måste börja med att bygga upp en kundkrets o kontaktnät, sakta och säkert, det tar år, innan man ens funderar på att överge sitt dagjobb.

När den enskilde individen själv överväger om h*n ska lämna över jobbet till nån annan, så är det otroligt mycket som måste kännas extremt rätt, för att h*n ska våga satsa på det. Det handlar nästan enbart om oro, att verkligen(!) undvika att det kommer bli fel, eller hamna i ett läge där man måste acceptera nåt som förstör ens förhoppning osv. Det är den processen som väljer ut extern mixare eller om nån sån ska användas alls. Vill man ha jobb som mixare är det den oron man måste kunna mätta – oavsett man vänder sig till erfarna rävar eller nya tonårsamatörer.

Total-trygga förhoppningar typ ”fan va bra det här kommer bli om jag tar in en extern mixare, så jag får det där professionella soundet”, den tankebilden förekommer knappt överhuvudtaget. Så är min bestämda erfarenhet.

Behovet finns absolut. Det är tilliten o tryggheten som saknas. Så man betalar istället någon vars bidrag man känner till på förhand och litar på i väldans hög grad. De flesta som gått Haparanda/Piteå-korridoren kan drabbas av den erfarenheten: Man tycker man har papper på att man är kung, men ändå är det ingen som hör av sig, utan alla går fortfarande till hippa Mange Maximum Bass istället, fastän han knappt vet vad fasvändarknapp är för nåt.

Som mixare har man inte heller råd att spendera dagar med konstanta justeringar och omprioriteringar för mixen, för samma penning som skulle betalt 6 timmars jobb. Man måste äta, betala hyran osv. Man måste fixa rätt för kunden på princip 1a försöket, med minimalt av justeringar efteråt.

Med tillits-argumentet i baktanken, avslutar du dock inlägget en aning motsägelsefullt när du rek automatiska tjänster utförda av datorer? Mastering kanske kanske.. KAN vara intressant (nu var det bara mastering du länkade till). Men jag tvivlar. Mixning och sångkorrigering däremot.. Det låter HELT osannolikt att en dator kan göra det automatiskt

Ja jag bröt av lite där 😛 Det är inget jag ”rekommenderar” dock. Vill minnas att tankegången igår, på nåt diffust sätt, var att få låtarna fixade av en dator – som kan prova 10000 alternativ och välja ut det bästa, på samma tid som en mixare behöver för att klara ett halvt alternativ – för 20 spänn i månaden känns nästan mer enkelt. Man behöver åtminstone inte oroa sig för att mixaren kommer dyvla på en hans egna sound och smak liksom. Vem går till en långhårig snubbe i jeans, mascara, svart skinnjacka, boots och svart AC/DC t-shirt om man vill mixa hip-hop?

Automatiska tjänster kan nog gå hem betydligt mer på ren reklam, än tjänsten av en person kan. Det är en rent otrolig skillnad på mixare och mixare, men säkert inte på atumatiserade tjänster. Och automatiska tjänster för mixning kommer med; inte bara mastring, var så säker.

Det är inte så att det är avsikten som är fel eller klandervärd. Man är bara rädd för att metoden, tillvägagångssättet inte kommer leda dit h*n vill. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixningskonsulten (oregistrerad)

Blev för många citat så hela inlägget blev kaos, redigerade om så din text återges i fet stil och mina svar därefter.

- - -

Sant, det gjorde jag. Det var lite meningen med, men .. ja ..Och för min del handlar det nog inte om att trampa ner på folk utan att man tycker sig se viljan och lusten i nån som vill göra något, men förstår att det kommer ränna ner i träsket om det angrips från fel håll. En slags bakvänd .. eh .. omtänksamhet är fel ord, men folk kanske förstår ändå 😛

Nja, jag har inte direkt förstått vad du menar.

Här skiljer sig det jag upplever från det som beskrivs. Det här^ har jag aldrig sett, nånstans. Den som gjort en låt och arrat efter bästa förmåga har stora förhoppningar, kommer definitivt inte bara softa och 'göra en ny låt under tiden' fullständigt 100%igt trygg med att allt denne vill och hoppas kommer levereras med säkerhet. Har aldrig sett eller ens hört talas om nåt sånt. Det är en dröm.

Med reservation för att jag kanske missförstått dig men det är ju ändå högst individuellt vad man kommer göra efter att man skickat in en låt på mix. Man behöver ju inte nödvändigtvis göra en ny låt.. Man kan spela datorspel, gå på bio, gå och fiska, eller vad som helst istället. 😛

Skämt åsido, men om man känner att man inte kan koncentrera sig på något annat eller ”softa” efter att man skickat in så anser jag att då är nog inte den här typen av tjänst rätt för just den personen. Då verkar det nämligen handla om att man kanske egentligen inte har råd alt är överdrivet nojig av ngn anledning, och då bör man enligt min mening avstå. Det innebär dock inte att verksamhetsidén är dålig i sig.

Personen kommer istället yrka på att sitta tätt intill mixerbordet, följa allt som händer noga (om inte annat för att snappa upp tips&tricks), slå ner på minsta tvetydighet, vilja ha virveln högre än kicken och kicken högre än virveln, utan att nån av dom två låter mer än den andra, och allt med en slags blandad känsla av hoppfullhet och ångest, oroad av att inte längre ha kontroll. Det blir så oavsett mixaren är en legendar eller lokal förmåga. Låten är inte klar, och mixningssteget har definitivt potentialen att hjälpa eller stjälpa en låt.

Det finns absolut dom som kanske skulle vilja sitta med under tiden man mixar av olika anledningar, precis som det finns absolut dom inte skulle vilja/känna att dom har tid med det. Jag skulle personligen inte kunna koncentrera mig lika bra om någon hängde över axeln, i alla fall inte när man mixar på detaljnivå som det ofta blir. Men kundfokuset är ju fortfarande där ändå då jag alltid skriver en punktlista i generella drag på vad jag gjort, hur jag tänkt och varför etc. Sen fortsätter ofta en dialog över e-mail eller på telefon.

Just det där uttrycket ”..man vill få det där professionella soundet”, låter som allt man behöver göra är ’ett polerat sound’ så är saken biff. Det har jag aldrig heller sett, annat än på skolarbeten i musikgymnasium med egen liten studio. Det är kunden som bestämmer hur h*n vill det ska låta, och som mixare är det ens jobb att utföra det nästan oavsett vad man själv tycker – såvida man inte heter Bob Clearmountain då.

Vet inte om jag förstod dig helt här heller. Men i grund och botten handlar ju mixning om att få ordning på hela produktionen och det är det jag menar med ”professionella ljudet”. Sen finns det förstås ytterligare en aspekt, som jag antar att du hintar, och det varierar från kund till kund och projekt till projekt vad mer som behöver göras för att ta det till nästa nivå, alt till en nivå som kunden haft vision om. Just därför är det nog vettigt att låta en människa och inte en dator sköta jobbet. 😉 Sen så är det ju så, som jag skrev tidigare i tråden, att mixning är ju till viss del subjektivt också. En annan mixare hade säkert satt en annan prägel på låtarna ifråga.

Man kan inte jämföra mixare med rörmokare eller tandläkare. Man hyr inte ’en yrkestitel’ där typ alla tandläkares insats ses som ungefär likvärdiga. Mixare funkar inte så. Musikbranschen är en helt annan värld än näringslivet överlag.Att bli frilans-ljudtekniker eller låtskrivare kan nästan jämföras med att försöka bli lyxprostituerad för damer. Att tro det ska gå genom att lägga ut bild på sin håriga bringa under sloganen ”kom till mig så ser jag till att du blir nöjd”, så står damerna i kö. Det går inte. Inte ens som tandläkare eller rörmokare kan man starta firma från dom premisserna, och musikbranschen är radikalt annorlunda än t.o.m. det. Det är tusentals pers om året som misslyckas, sabbar sin dröm på det sättet. Gör inte samma misstag, är min poäng. Man måste börja med att bygga upp en kundkrets o kontaktnät, sakta och säkert, det tar år, innan man ens funderar på att överge sitt dagjobb.

Jag måste säga att jag tycker det är intressant att diskutera det här med dig i det stora hela, men då och då blir din argumentation bara barnslig. Just här blir det väldigt motsägelsefull om inte annat. Det är såklart det handlar om att skaffa kontakter, men via en hemsida har man ju bara öppnat upp för en ny väg att få kontakter på. Att man spenderat tid på hemsida, videos och ljudklipp m.m tyder också på engagemang och seriositet.

Det innebär inte heller nödvändigtvis att man säger upp ett annat jobb för det, precis som jag skrev i en annan tråd så handlar det hela mycket om att ta små steg i taget, inga hastiga förändringar. Det är raka motsatsen till att sabba en dröm, tvärtom jobbar man ju sig till en dröm.

Med det sagt så säger jag inte att jag har alla rätt, eller tillgång till nåt facit. Jag är öppen för kritik på alla möjliga vis, men då bör den vara lite mer tydlig och konkret än såhär.

När den enskilde individen själv överväger om h*n ska lämna över jobbet till nån annan, så är det otroligt mycket som måste kännas extremt rätt, för att h*n ska våga satsa på det. Det handlar nästan enbart om oro, att verkligen(!) undvika att det kommer bli fel, eller hamna i ett läge där man måste acceptera nåt som förstör ens förhoppning osv. Det är den processen som väljer ut extern mixare eller om nån sån ska användas alls. Vill man ha jobb som mixare är det den oron man måste kunna mätta – oavsett man vänder sig till erfarna rävar eller nya tonårsamatörer.Total-trygga förhoppningar typ ”fan va bra det här kommer bli om jag tar in en extern mixare, så jag får det där professionella soundet”, den tankebilden förekommer knappt överhuvudtaget. Så är min bestämda erfarenhet.

Jag respekterar din åsikt, men det du gör fel i är att du - återigen - generaliserar. Det är uppenbarligen långt ifrån alla som går med en klump i magen bara för att man låter någon annan mixa sin låt. Som sagt, om man känner så så bör man istället avstå helt. Det finns t o m dom som beställer och bara är nyfikna, har noll förväntningar och ser vad det kan bli!

På tal om ”känsligt” och ”erfarenheter” så kan jag ju passa på att dela med mig vad en kille jag pluggade med för x antal år sedan sa, vilket är ganska intressant. Han menade att det är lätt att bli ”för attached” till sina projekt, man bör distansera sig något och resonera ”det är bara en låt”. Fast vi är låtskrivare och skriver ”hits” och det blir således inte lika personligt. Jag kan tänka mig att det är en annan grej om man är artist och i första hand skriver för sin egen skull.

Jag bör dock förtydliga, eftersom jag skriver under samma namn som min verksamhet, att jag tar varje projekt på största allvar, oavsett om det är personliga alster eller hits. Det finns dock många andra studios som är mer opersonliga än mig och tar mycket högre priser, så du kan ju ta upp dina punkter med dom istället tycker jag.

Behovet finns absolut. Det är tilliten o tryggheten som saknas. Så man betalar istället någon vars bidrag man känner till på förhand och litar på i väldans hög grad. De flesta som gått Haparanda/Piteå-korridoren kan drabbas av den erfarenheten: Man tycker man har papper på att man är kung, men ändå är det ingen som hör av sig, utan alla går fortfarande till hippa Mange Maximum Bass istället, fastän han knappt vet vad fasvändarknapp är för nåt.

Haha, jo. Det känns som vi varit inne på detta innan och jag tror vi inte behöver upprepa det så många gånger till, men jag håller med om att det bör vara tillit och trygghet med i bilden. Och det är nog ofta så, att den man känner bäst blir anlitad. MEN återigen, inte alla resonerar så. Mitt koncept är ett mellanting kan man säga, fortfarande kommersiellt men ändå med betoning på god kontakt sinsemellan. Och uppenbarligen så är jag inte helt fel ute, för jag har fått ett antal förfrågningar och positiv respons. Man måste våga lite ibland, så är det!

Som mixare har man inte heller råd att spendera dagar med konstanta justeringar och omprioriteringar för mixen, för samma penning som skulle betalt 6 timmars jobb. Man måste äta, betala hyran osv. Man måste fixa rätt för kunden på princip 1a försöket, med minimalt av justeringar efteråt.

Tack för omtanken, du börjar nästan bli som en personlig coach här. ;P Men jag har allt det där med i beräkningen, så det är lugnt. Tydligen har det fungerat, för jag sitter ju t o m här och skriver långa inlägg med dig. Det kan t o m vara så att jag lyckas på första eller dom första ”försöken”, MEN kunden inser i efterhand att h*n vill ändra/lägga till/ta bort vissa spår och det är ju något jag knappast kan styra över… Och även det har jag med som en garanti. Kostnadsfria småändringar inom en viss tid då förstås. Jag vet ingen annan aktör som har någon liknande förmån faktiskt.

Ja jag bröt av lite där 😛 Det är inget jag ”rekommenderar” dock. Vill minnas att tankegången igår, på nåt diffust sätt, var att få låtarna fixade av en dator – som kan prova 10000 alternativ och välja ut det bästa, på samma tid som en mixare behöver för att klara ett halvt alternativ – för 20 spänn i månaden känns nästan mer enkelt. Man behöver åtminstone inte oroa sig för att mixaren kommer dyvla på en hans egna sound och smak liksom. Vem går till en långhårig snubbe i jeans, mascara, svart skinnjacka, boots och svart AC/DC t-shirt om man vill mixa hip-hop?

Det verkar ju nästan som om det är du som ligger bakom dom dator-tjänsterna? Snyggt sätt att göra reklam på! 😛

Det kanske kan gå hem om dom tjänsterna fungerar bra, men jag är långt ifrån övertygad. Jag tror vi inte riktigt är där ännu teknikmässigt.

Ja, som jag var inne på innan, så kommer alla mixare göra ”sin” version hur lite/mycket alla involverade vill det eller inte.

Automatiska tjänster kan nog gå hem betydligt mer på ren reklam, än tjänsten av en person kan. Det är en rent otrolig skillnad på mixare och mixare, men säkert inte på atumatiserade tjänster. Och automatiska tjänster för mixning kommer med; inte bara mastring, var så säker.

Skicka mig ett PM när den dagen kommer. 🙂

Det är inte så att det är avsikten som är fel eller klandervärd. Man är bara rädd för att metoden, tillvägagångssättet inte kommer leda dit h*n vill. 🙂

Här förstod jag inte alls vad du försökte säga.

Redigerat av Mixningskonsulten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...