Jump to content
Annons

Channel volume eller Mixer volume?


Fexell

Recommended Posts

Jag fick idag som tips att använda "Mixer Volume" före "Channel Volume". Med andra ord så kontrollerar jag inte dem olika ljudens volym i Mixern, utan från kanalen (själva "ljudets" volume-control). Jag försöker kontrollera hur mycket ljud som går in i mixern, kanske är ett annat sätt att förklara det på.

Den här snubben som gav mig tips på att så SKA man INTE göra, utan ha alla Channel Volumes samma, medans man kontrollerar ljudets volym enbart från mixern.

Detta har fått mig att tvivla på hur jag mixar (då jag gör helt tvärtom). Jag håller dom olika ljudens Mixer volym på 90% (förutom Mastern) för att skapa "headroom", men jag kontrollerar själva ljudets volym med dom olika Channel Volumes.

Är det ena bättre än det andra, eller borde jag börja tänka om? Så: Channel Volume eller Mixer Volume? Vilket är "bäst"?

Redigerat av Fexell
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att reda ut begreppen lite (eftersom jag inte hänger med på skillnaden mellan channel-resp. mixer-volume); Vad är det för program du sitter och mixar i? Heter du reglar du drar i i det programmet just så som du beskriver?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar! 🙂

Sitter i FL Studio. Säg att man slänger in en sample Jag skickar ju självklart detta sample till ett input i Mixern, men jag använder Volym-kontrollen för själva samplen istället (inte volym-reglaget i Mixern).

Hittade några bilder som kan vara exempel för detta:

Bild 1: (7 = Mixer Volume), Bild 2: (11 = Channel Volume).

mixer_diagram1.png

stepsequencer_main.jpg

Redigerat av Fexell
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Kanske borde formulera det så här: är det bättre att kontrollera hur mycket av ljudet som går in i Mixern eller kontrollera hur mycket ljud som går ut?

Ja är svaret. Det är ju bra att styra volymen in i en kanal så det inte överstyr (även om det idag ofta har minimal betydelse) när regeln står på noll. Regeln i mixern använder du sen för att reglera hur starkt ljudet ska vara i mixern.

Hur gör du med panorering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja är svaret. Det är ju bra att styra volymen in i en kanal så det inte överstyr (även om det idag ofta har minimal betydelse) när regeln står på noll. Regeln i mixern använder du sen för att reglera hur starkt ljudet ska vara i mixern.

Hur gör du med panorering?

Jag håller ju inte reglagen på 0db i mixern, utan drar ner dom till 90% (-2.4db) eller lägre för att ha headroom när jag är färdig med mixen. Det är bara det att jag gillar mer att kontrollera ljudets styrka genom att reglera in-ljudet till mixern. Vet inte om det har någon betydelse? Så länge det finns headroom att göra mastering med? (Och självklart inga plugins på Master-Bus).

Panorering använder jag både Channel Pan och Mixer Pan. Jag kontrollerar så att ljudet verkligen hamnar där det ska hamna, så att säga.

Tack för svaret! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om den kontroll som du säger är in i mixern ligger före pluggar så påverkar det ljudet på vissa pluggar som ligger efter, främst de som jobbar med dynamik tex kompressor, limiter, gate och dist. Du måste justera dessa pluggar efter varje förändring av gain så det blir mycket meck att mixa på det viset. Så det är ingen höjdare att jobba på det viset om du mixar genom att reglera insignalen. Bra är dock att ställa en bra nivå in i mixern.

Mitt tips, använd reglarna för att ställa mixen så blir det enklelt att mixa.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)
Det är bara det att jag gillar mer att kontrollera ljudets styrka genom att reglera in-ljudet till mixern.

Inte minst av den anledning som nämns av drloop är det bättre att vända på arbetssättet. Mixern är ju till för att just ställa volymer i mixen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Om den kontroll som du säger är in i mixern ligger före pluggar så påverkar det ljudet på vissa pluggar som ligger efter, främst de som jobbar med dynamik tex kompressor, limiter, gate och dist. Du måste justera dessa pluggar efter varje förändring av gain så det blir mycket meck att mixa på det viset. Så det är ingen höjdare att jobba på det viset om du mixar genom att reglera insignalen. Bra är dock att ställa en bra nivå in i mixern.

Mitt tips, använd reglarna för att ställa mixen så blir det enklelt att mixa.

Bra skrivet. Googla "gain staging" för mer information. Det är inte dumt att förstå sig på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så hemskt mycket för svaren jag fick! Tack till er alla drloop, pHISTERmILL, axeman och JJRockford!

Får helt enkelt börja använda mixern mer till att kontrollera volymen till mina instrument, VSTs, osv. Tackar ännu en gång! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...