Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

post-6091-0-98455500-1421892515_thumb.jpg

• 10 nya trumslagare som spelar rytmer i elektroniska och hiphopstilar som techno, house, trap, dubstep med mera.
  • Drummer tillhandahĂ„ller specialreglage för arbete med ljud och framförande av elektroniska eller hiphoptrumgrooves.
  • Den nya insticksfilen Drum Machine Designer erbjuder nya ljud och funktioner för anpassning av elektroniska trumset i en mĂ€ngd olika stilar.
  • Skapa en notsekvens med en enda musgest med det nya penselverktyget i pianorulleredigeraren.
  • Nya vyalternativ i pianorulleredigeraren gör att du kan se fler noter i ett lĂ€gre vertikalt utrymme och hjĂ€lper dig att identifiera trumljud efter namn.
  • Komprimera eller expandera timingen enkelt för markerade toner med nya tidshandtag i pianorulleredigeraren.
  • LĂ€gen för tonupprepning och punktradering gör det möjligt att anvĂ€nda klassiska tekniker i trummaskinsstil för att skapa rytmer i realtid.
  • Smart Quantize korrigerar timing och tonlĂ€ngder proportionerligt för att bevara musikaliteten i originalframföranden.
  • En omdesignad Compressor-insticksfil innehĂ„ller ett skalbart, Retina-klart grĂ€nssnitt och 7 modeller, bland annat den nya Classic VCA.
  • Retro Synth kan nu skapa vĂ„gtabeller frĂ„n importerade ljud och kan kombinera upp till 8 röster.
  • Utökat ljudbibliotek innehĂ„ller över 200 nya synthtillĂ€gg och 10 klassiska Mellotron-instrument.
  • Automatisering kan nu ingĂ„ som en del av en region, och inte bara spĂ„ret, vilket gör det enklare att anvĂ€nda effekter kreativt.
  • Hantera storskaliga mixar enklare tack vare nya VCA-dragreglage i konsolstil.
  • Ett relativt och ett putsautomatiseringslĂ€ge utökar alternativen för finjustering av befintliga automatiseringar.
  • Mixern kan nu fjĂ€rrstyra mikrofoner och andra inmatningsinstĂ€llningar för kompatibla ljudgrĂ€nssnitt.
  • Renderingar av toningar i realtid gör att de fungerar med Flex Pitch och snabbar upp inlĂ€sningstider.
  • Nu kan du anpassa ordningen i menyn med hanteraren för insticksfiler.
  • Stöd för Mail Drop och Air Drop i OS X Yosemite gör det enklare att dela dina Logic-projekt.

Hela listan hÀr: http://support.apple.../en-us/HT203718

Logic Remote för iPad har ocksÄ uppdaterats:

• Ny insticksfilvy ger tillgĂ„ng till parametrar för Logic- eller Audio Unit-insticksfiler.
  • AnvĂ€nd Multi-Touch-gester till att forma tonen i spĂ„r med visuell EQ.
  • LĂ€gg till eller Ă€ndra ordning pĂ„ insticksfiler pĂ„ avstĂ„nd.
  • Styr mikrofoner och andra inmatningsinstĂ€llningar för kompatibla ljudgrĂ€nssnitt.

Annons
Postat

LÄter alltid spÀnnande med stora uppdateringar tills man inser att gamla buggar

inte Àr fixade och pÄ köpet fÄr man ett gÀng nya...

Bara lite bitter hĂ€r, det kanske Ă€r alles gut - men jag tĂ€nker inte bli nĂ„gon försökskanin riktigt Ă€nnu. 🙂

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Focus pÄ ungt och "electro" musik sedan lÀnge. Allaredan logic big box 5 kunde lÄta ballt i den typen av muik sÄ man fÄr hoppas att arbetsflödet förbÀttras drastiskt för dom grabbarana och tjejerna dÄ.

Kunde jag vara sÀker pÄ att man kan köra logic som mjukvarumixer med plugins och allt i live utan strul sÄ skulle jag köpa. Det vill sÀga med mickar och guror.

Postat

Jag gillar nya kompressor-modellen. Har ganska nyligen bekantat mig med Native Instruments VC 160 och jÀmförde den lite snabbt mot Logics Classic VCA.

Inte helt lika. VC 160 har mer snap. Men bÄda lÄter bra och kommer sÀkert att komma till anvÀndning.

Mixningskonsulten (oregistrerad)
Postat

Ser ut som mÄnga bra uppdateringar, laddar hem nu!

Postat (redigerat)

MĂ„nga roliga nyheter. Som sagt....mycket skönt att kunna sortera pluggarna. 🙂

Edit: Kan nÄgon förklara lite snabbt/enkelt vad man har för nytta av VCA-fader?

(Högerklicka pÄ spÄret i mixern----> "Create new VCA")

Redigerat av BluesBoy
Postat
  On 2015-01-23 at 23:44 sa BluesBoy:

MĂ„nga roliga nyheter. Som sagt....mycket skönt att kunna sortera pluggarna. 🙂

Edit: Kan nÄgon förklara lite snabbt/enkelt vad man har för nytta av VCA-fader?

(Högerklicka pÄ spÄret i mixern----> "Create new VCA")

VCA Àr en mastervolym för valda reglar/kanaler. Om du markerar ex ett trumset, markera alla kanalerna dÀr trummorna ligger i mixern. Högerklicka och create vca sÄ lÀgger sig en master-vca borta bredvid masterregeln. DÀr kan du muta eller sololyssna samt stÀlla volym för just alla dom spÄren/kanalerna som du har valt.

OBS detta pÄverkar inte reglarna vid trummorna som vissa tror. Alla sendar oavsett pre/post pÄverkas inte. Fungerar ungefÀr som en buss/grupp/subgrupp fast utan nÄn pÄverkan pÄ ljudet. Det gÄr inte att inserta nÄn plugg. Bara styra volym och att man kan mute'a och solo'a...

Postat

Egentligen Àr det fel att kalla det för mastervolym. Utan det funkar mer som en fjÀrrkontroll över dom reglarna man har valt.

SĂ„, rĂ€tt ska vara rĂ€tt 😉

Vca Àr vÀldigt vanligt pÄ live-mixerbord och Àr oumbÀrligt!

Postat
  On 2015-01-24 at 09:29 sa KillwithSkill:

Egentligen Àr det fel att kalla det för mastervolym. Utan det funkar mer som en fjÀrrkontroll över dom reglarna man har valt.

SĂ„, rĂ€tt ska vara rĂ€tt 😉

Vca Àr vÀldigt vanligt pÄ live-mixerbord och Àr oumbÀrligt!

OK. Som du skrev verkar det funka ungefÀr som att bussa spÄr till till en subgrupp, men man kan inte lÀgga pÄ effekter pÄ VCA-spÄret.

Kanske bara jag som inte fattar nyttan, men kÀnns lite som ett onödigt steg nÀr man redan kan göra subgrupper pÄ ett enkelt sÀtt.

Övertyga mig gĂ€rna om att jag har "fel". 🙂

Postat
  On 2015-01-24 at 11:31 sa BluesBoy:

OK. Som du skrev verkar det funka ungefÀr som att bussa spÄr till till en subgrupp, men man kan inte lÀgga pÄ effekter pÄ VCA-spÄret.

Kanske bara jag som inte fattar nyttan, men kÀnns lite som ett onödigt steg nÀr man redan kan göra subgrupper pÄ ett enkelt sÀtt.

Eller som en folder stack? Den gör ju ocksÄ samma sak, dvs man fÄr en gruppfader utan nÄgra bussar/auxar eller möjlighet att lÀgga plugins. Plus att man fÄr en gruppering i arrangefönstret ocksÄ.

Även funktionen att lĂ€gga automation pĂ„ regioner fanns vĂ€l sedan innan, jag har iaf alltid haft instĂ€llt att automation ska följa regionerna. Detta kanske gĂ€ller de som jobbar med region-alias mm (vilket jag brukar undvika.

Postat

Nej du har rÀtt i detta sammanhang. En funktion som inte tillför nÄt dÄ det gÄr att, som du sÀger, bussa.

Vad jag funderar lite pÄ Àr ju hur det blir med alla bitarna nÀr man bussar hej vilt. NÄnstans pÄ vÀgen sÄ faller alla ljudfiler samman, dvs pÄ sjÀlva huvudmastern. Kanske VCA Àr dÄ att föredra eftersom den bussar inte ihop filerna. Man undrar ju hur mkt det gÄr att bussa hit & dit innan det börjar lÄta dÄligt? Om nu det ens gör det?

NÄn som har koll pÄ hur ljudet i ettor och nollor pÄverkas av detta fÄr gÀrna förklara.

Jag kan tÀnka mig att om man mÄste styra över mÄnga spÄr samtidigt sÄ Àr nog VCA att föredra. Om man nu inte vill bussa ihop och lÀgga effekter pÄ det.

Postat
  On 2015-01-24 at 14:24 sa KillwithSkill:

Nej du har rÀtt i detta sammanhang. En funktion som inte tillför nÄt dÄ det gÄr att, som du sÀger, bussa.

Vad jag funderar lite pÄ Àr ju hur det blir med alla bitarna nÀr man bussar hej vilt. NÄnstans pÄ vÀgen sÄ faller alla ljudfiler samman, dvs pÄ sjÀlva huvudmastern. Kanske VCA Àr dÄ att föredra eftersom den bussar inte ihop filerna. Man undrar ju hur mkt det gÄr att bussa hit & dit innan det börjar lÄta dÄligt? Om nu det ens gör det?

NÄn som har koll pÄ hur ljudet i ettor och nollor pÄverkas av detta fÄr gÀrna förklara.

Jag kan tÀnka mig att om man mÄste styra över mÄnga spÄr samtidigt sÄ Àr nog VCA att föredra. Om man nu inte vill bussa ihop och lÀgga effekter pÄ det.

Hehe ok, tack.

Hmm....det borde vÀl rimligtvis gÄ att bussa hur mycket som helst, var som helst utan att ljudet blir "dÄligt"?

Det Àr ju inte som förr nÀr man fick bounca ihop spÄr för att fÄ kanaler lediga till nya instrument, hehe.

Du skrev att VCA-faders var oumbÀrliga pÄ livebord? Varför?

Postat

NÀr man drar ner regeln pÄ en VCA fader sÄ sjunker volymen ner pÄ de spÄr som gÄr till VCA fadern. Det gör det inte om man drar ner regeln pÄ en buss.

SÀg att man har massa olika spÄr för ett trumkomp och vÀljer att alla outputs ska gÄ till en buss. Sen skickar jag virvelmikrofonerna till ett rumsreverb. Om jag nu vill fada hela trumkompet och börjar dra ner volymen pÄ bussen sÄ kommer rumsreverbet höras, Àven om bussen Àr mutad. Om jag istÀllet skapar en VCA kanal till alla spÄren och gör faden dÀr sÄ kommer reverbet sÀnkas med alla spÄr.

Man kan ha bÄde en buss och en VCA för samma spÄr men om man lÀgger en kompressor pÄ bussen sÄ kommer den fÄ mindre signal (komprimera mindre) nÀr man drar ner VCA regeln.

Postat

Det kanske Àr nÄn ny snajdig snabbvÀg för allt har vÀl gÄtt att automatisera sedan lÀnge, men jag kanske missförstÄr? NÄn som vet hur det lirar med video om det har blivit nÄgon förbÀttring?

Postat

Tack för lÀnken. SvÄrt att sova sÄ jag kollade lite.

En första reflektion Fan vad fult Logic har blivit och mycket fokus pÄ midi verkar det vara. Framerate undrar varför man pratar om det det hör ju till filmvÀrlden, kanske har nÄn koppling till video integreringen men det Àr lÄngsökt. NÄja jag stannar nog pÄ 8 och 9 kör ju mest med ezd och ad i midiköret. BÄda duger gott till att ljudlÀgga film om man klarar sig med 32 bitar.

Postat

Ah ok nu kopplar det eventuellt haha förmodligen Àr kopplingen samplingar och ljudlÀggning vad trött man Àr.

Postat (redigerat)
  On 2015-01-24 at 17:10 sa Olle E:

NÀr man drar ner regeln pÄ en VCA fader sÄ sjunker volymen ner pÄ de spÄr som gÄr till VCA fadern. Det gör det inte om man drar ner regeln pÄ en buss.

SÀg att man har massa olika spÄr för ett trumkomp och vÀljer att alla outputs ska gÄ till en buss. Sen skickar jag virvelmikrofonerna till ett rumsreverb. Om jag nu vill fada hela trumkompet och börjar dra ner volymen pÄ bussen sÄ kommer rumsreverbet höras, Àven om bussen Àr mutad. Om jag istÀllet skapar en VCA kanal till alla spÄren och gör faden dÀr sÄ kommer reverbet sÀnkas med alla spÄr.

Man kan ha bÄde en buss och en VCA för samma spÄr men om man lÀgger en kompressor pÄ bussen sÄ kommer den fÄ mindre signal (komprimera mindre) nÀr man drar ner VCA regeln.

JĂ€ttebra förklaring ! 🙂

En annan skillnad mot att "bussa" vÀrd att nÀmna Àr ju att man kan sÀtta vilken output man vill pÄ spÄren i VCA-gruppen.

EDIT tryckfel

EDIT2 Menar alltsĂ„ att spĂ„ren inte behöver ha samma output 🙂

Redigerat av JakobP
Postat

OK, tack för ytterligare info. 🙂

Postat

NÀr jag bussar ex trummor sÄ skickar jag Àven reverbreturens buss till trumbussen. PÄ sÄ sÀtt sÄ slipper man reverbsvansans slask om man sÀnker trumbussen. Faktum Àr att jag gör sÄ med rubbet. Alla guror som ex har reverb. Samt all sÄng.

Men nu med VCA sĂ„ finns det ju mer möjligheter 🙂

Postat
  On 2015-01-25 at 15:17 sa Top Floor Studios:

PÄ tiden att Compressor fick ett vÀlförtjÀnt ansiktslyft.

Hehe, ja!

RĂ€tt kul dĂ„ att inserta nĂ„n gammal Logicplugg, dom ser ju helt tĂ€sk ut 😄

Kanske blir sÄ att det kommer snyggare UI pÄ alla gamla pluggarna sÄ smÄningom. Helst vill jag se dom skrotas för gott.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.