Jump to content
Annons

Obegriplig Latency med MIDI-Klaviaturet!


Neandertalaren2

Recommended Posts

Hejsan!!

Sitter och sliter mitt hår här för ja har verkligen provat Allt känns det som, men har också förstått att det inte är ovanligt att det är problem mellan MIDI´t o Cubase ibland..

Jaja, Ja försöker spela in med ett midiklaviatur av märket M-Audio men får nästan en halv sekunds fördröjning från att jag trycker ner en tangent till att den hörs ur högtalare. Har provat med både mitt externa Quad Capture ljudkort och datorns egna ljudkort, och att såklart höja och sänka latencyn i Cubase utan att det händer något..

Det som är egendomligt är "MIDI-Fadern" på spåret jag spelar in på verkar reagera direkt på keyboardets anslag, alltså utan fördröjning, men ljudet kommer 1/2 sekund efter anslaget.

Likaså det inspelade miditonerna hamnar 1/2 sekund efter anslaget, alltså precis som de låter i högtalarna..

Audio går hur bra som helst att spela in utan latency..

Ja kan inte för mitt liv begripa vad som är fel, har försökt kolla på youtube videos mm utan framgång. O de e alltså Cubase 5 jag använder.

Mycket tacksam för eventuell hjälp här.. tackar på förhand..

Ha det så bra!

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

MIDI Timing Troubles

Don't despair if incoming MIDI data will not be recorded correctly, for example with a constant offset, although you already have updated the MIDI driver. The following instructions will probably fix the problem:

Cubase SE/SL/SX 3.1 and Nuendo 3.1 or later

  • In Cubase/Nuendo, select "Devices Setup..." from the "Devices" menu.
  • In the "Device Setup" window click on "MIDI > MIDI Port Setup".
  • Installed MIDI ports should now be listed in the right part of the window.
  • Enable the option "Use System Timestamp for 'Windows MIDI'." which you find beneath the listed ports. 
Depending on the installed MIDI driver "Use System Timestamp for 'Windows DirectMusic'." might also be available. Enable it, too. 
(If system timestamp already has been used unmark the option. In other words: Change the status of the "Use System Timestamp..." option.)
  • Click on OK in order to close the Device Setup window and enjoy accurate MIDI data recording.

https://www.steinber..._back/2020.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Om detta gäller alla låtar du skapar så tror jag du har svaret ovan.

Jag hade samma fenomen, men bara i en enda låt, allt annat var ok. Kom till slut på att jag lagt en plug på masterkanalen som orsakade latency. Tog bort den så var allt bra sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar och all hjälp!

Tyvvär kvarstår mitt problem här.. Lägger mig platt för detta snart, kan verkligen inte fatta vad det är och var latencyn ligger, har provat olika AsioDrivers:

(ASIO Direct X Full Duplex Driver, ASIO4ALL v2, Generic Low Latency ASIODriver och Quad-Capture (som är mitt externa ljudkort)

Vad jag sätter för input/output latency är helt oberoende mitt problem.

Jag har även provat detdär du skriver PeterT om Use System Timestamp utan att något händer överhuvudtaget..

Jag har även provat att använda midi i DAW´et REAPER, och där låter mina miditoner där de ska, så problemet måste väl ligga med Cubase någonstans ?

Det har inte med Synten att göra för även när ja klickar in toner får jag detta problemet.

om jag spelar in varje 4e del i 4/4 120bpm så kommer tonerna rent visuellt på rätt plats i griden* men låter som att de spelas i baktakt, så långt delay är det.

Finns det någon som haft detta problem tidigare eller liknande ??

Hur ska jag felsöka??

Tacksam för all möjlig hjälp jag kan få!!

Ha en fin kväll!!!

Mvh Erik

Redigerat av Neandertalaren2
Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst, så ska du ALLTID använda den dedikerade ASIO-drivern som hör till ditt ljudkort. Det är först om det inte finns någon ASIO-driver för ljudkortet, som man ska testa ASIO4ALL. De andra är ingen mening att prova.

I övrigt hänvisar jag till den klistrade tråden, som beskriver vad det borde handla om, något som peterT skrev om tidigare också:

//forum.studio.se/topic/97021-cubase-och-midi-problem-emulerade-portar-etc/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar och all hjälp!

Tyvvär kvarstår mitt problem här.. Lägger mig platt för detta snart, kan verkligen inte fatta vad det är och var latencyn ligger

Om du inte får rätsida på detta med de svar du fått, har du kontaktat Steinberg support?

Herregud, nu tar jag snart mitt liv. Finns det någon som haft detta problem tidigare eller liknande ??

Ta det lite lugnt, inte kul att skämta om sådana grejer, även om jag förstår att det kan gå en på nerverna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...