Jump to content
Annons

uppgradera RAM på iMac?


derfkir

Recommended Posts

Hey dudes!

Är analfabet när det gäller datorer.

Min iMac mid 2010 i3 3.06 Ghz har 4 G RAM.

Jag kör PT 8 LE på den. Har en iOmega extern hd. Har även UAD2 för att avlasta datorn en del.

Den gnäller då och då, vilket gör mig orolig eftersom jag inte ens lärt mig automatisera en mix än, utan bara kör ca 20 kanaler med lite pluggar. Jag vill kunna ha gång ca 40 kanaler med pluggar och automation.

Har insett att datorn inte kommer att orka med det jag vill göra i sin nuvarande form, och ser följande alternativ:

1. uppgradera RAM till t.ex. 12 el 16G. Kommer detta att räcka, eller är resten av datorns prestanda för låg för att göra RAMen rättvisa?

2. Skaffa ny dator. Vilken prestanda måste jag isf upp i för att undvika överbelastning?

Finns säkert ytterligare alternativ, som jag gärna vill höra om. Vad säger ni som har lite koll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte lätt att svara på. Det beror helt på varför den "gnäller". Gnäller den för att du har för lite RAM, ja då hjälper det att köpa mer. Gnäller den för att har för lite processorkraft, nä då hjälper inte mer RAM.

Om du kör majoriteten av pluggarna på UAD2 så ser jag inte varför du skulle få brist på processorkraft, om det inte är rejält tunga pluggar i övrigt. Kör du mycket instrumentpluggar eller är det mest audiospår med effekter? Om du kör instrumentpluggar är de i regel samplingsbaserade?

Du får nog göra en bättre analys på vad det är som sätter käppar i hjulet innan du beslutar dig hur du ska uppgradera.

Men ja, 4GB är ganska snålt. En 3GHz i3 är inte högt i tak, men den borde ändå klara av en del, speciellt om du kör UAD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Finns det något sätt att se om det är RAM eller processor som tar stopp eller måste man var insatt för att kunna veta det?

Jag använder EZ drummer och Xpand på en del instrumentspår. Några Lexicon PCM-reverb. Annars är det mest audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade nåt som heter Geekbench där alla olika modeller fått ett index på hur mycket de pallar med. Min iMac ligger på 3958 och den värsta Mac pro på 28959. Antar att någonstans mitt i mellan skulle räcka för mig. Har någon koll på vilket index man bör upp till för att klara hyfsat stora mixar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har exakt samma dator men uppgraderade RAMen för nåt år sedan till 12Gb, och det klarar sig faktiskt väldigt bra. Det är mest mot slutet av produktionerna (om man inte fryst kanaler) som processorn kan börja bråka lite.

Kan tilläggas att jag kör till 80% mjukvarusynthar och 20% audio i Logic X.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Oftast är det CPU som tar slut. Bästa är att kolla i System Usage (har jag för mig att det heter i PT) Där ser du hur mycket CPU du uttnyttjar för PT.

Säger den att datorn är för långsam då är det CPU som är slut. Slut på minne, då är det slut på minne. Så enkelt brukar det vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...