Jump to content
Annons

Sångexempel på Thomann, vad är bra ljud?


ostrimissimo

Recommended Posts

I denna tråden tänkte jag vi kunde prata om hur mickar presterar i sångexemplen man kan höra på thomann.de. Anledningen är att jag lyssnar och tycker att en del är bättre än andra, men jag har ganska lite erfarenhet av vilken karaktär som låter bra i en mix osv. Därför kan vi här med samma ljudfiler som utgångspunkt ge varandra tips på vad som gör en mick/sånginspelning bättre eller sämre.

Så för att få igång diskussionen börjar jag med att kasta ut mina åsikter. Jag har lyssnat på mickar under 3000 kr eftersom det är det prisläget som är aktuellt för mig just nu.

Vinnaren är:

Lewitt LCT 240 - neutral och detaljrik utan att bli för skarp, övre diskant som inte skärs bort som på en mp3 med låg upplösning (vilket jag tycker en del andra låter som). Mindre membran än de flesta andra. Vilka nackdelar ger det?

Andra mickar jag gillar:

SE Electronics 2200a II C - gillar ljudet men den har aggressiv karaktär vilket inte passar i alla lägen

Oktava MK 319 - väldigt skönt, mjukare ljud. Jag vet inte i vilka situationer det passar bättre i dock.

Sennheiser MK4 - fint, men lite anonymt ljud

MXL V69M - fint ljud med karaktär men den karaktären får man ju inte bort efteråt vilket gör den mindre allround

Så nu kan ni säga vad ni tycker, om jag är ute och cyklar eller om ni har andra favoriter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den Lewitt LCT 240 du gillade tyckte även jag lät bra. Hade aldrig ens hört talas om det märket förr.

Annars tycker jag ljudprov på just röster säger väldigt lite hur mycket man än lyssnar, det är först när man kan testa själv, o gärna både på sin egen o andras röster. O tom då är det skitsvårt att avgöra om man egentligen tycker det är bra eller inte. Har man en bra stereopreamp så att man kan sätta upp två mickar bredvid varann o sjunga i samtidigt med lurar på skallen går det lättare att bestämma sig för vilken man gillar bäst. Värt att tänka på att om man testar helt utan eq o gillar den ena bäst kanske man ändå kan få nr 2 att låta ännu bättre med lite eq?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill varna för att bedöma mickar från Thomanns ljudfiler.

Om man lyssnar på ett 50-tal olika mickar så märker man att det

är samma tagningar. Innebär alltså att de inte sjunger varje gång

utan de har sång inspelad - som spelas upp i monitor - som sedan mickas!

Ibland stämmer soundet hyfsat överens med hur mickarna låter, ibland inte alls.

/Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådana testinspelningar kan bara visa en del av verkligheten, så man kan aldrig ta dem som någon absolut sanning, utan bara en del av pusslet. Man bör därför ta del av testinspelningar på olika håll, så att man får ännu en bit av pusslet.

Det gäller självklart även för inspelningarna på min testsite - men där är det garanterat spelat och sjunget varje gång förutom när det är ljud och musik som spelas upp genom högtalare förstås, men då framgår det väldigt tydligt att så är fallet...

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes testsida är en guldgruva.

Han har gjort ett fantastiskt arbete!

Tack så hemskt mycket för de värmande orden! 🙂

Jag hoppas att det ska kunna bli ännu en batch snart igen. Får se om tiden kan räcka till någon gång nu under våren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man inte lägga 10k+ på en mikrofon så rekommenderar jag alltid sm7b. Stabil, kräver väldigt lite akustisk behandling (om ens någon) och det största pluset är att den är billig!

Har du nåt klipp där sången är inspelad med en SM7B? Jag har alltid tyckt att det är något med ljudet i en dynamisk mick, tex SM57 som är bättre än alla kondensatormickar har. Även om kanske inte helheten är lika bra som en bättre studio storkonding…

Det måste bero på nåt att tex Metallica använder SM7B i studion, de har nog råd med vad som helst i mickväg.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...