Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons
k9 (oregistrerad)

Finland brukar kunna tända till extra mycket när de möter Ryssland. Med tanke på att de fick ett mål bortdömt (förmodligen felaktigt) och att det just nu är ett så hetsigt läge med en målkamera så kan det händaatt finland rycker ifrån.

Målet blev just godkänt så nu är det med nytt bränsle som finnarna fortsätter kriget. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

☺️

Vad säger du keeinaain, hämtar sig finland eller är ryssen övermäktig? De är visserligen lättrubbade ryssarna, tappar humöret vid motgång, men det gäller ju att hamna där också..

Finnarna tappar aldrig humöret. Dom är alltid förbannade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade någon av er på dokumentären om finska vinterkriget? Som jag länkade till igår.

Det var väl någon slags streaming? Det funkar inte för mig. Funderar på att läsa om Väinö Linnas böcker dock. Läste dom när jag var ca 15 år tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det var väl någon slags streaming? Det funkar inte för mig. Funderar på att läsa om Väinö Linnas böcker dock. Läste dom när jag var ca 15 år tror jag.

Bra böcker och ganska historiskt korrekta med.
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Min mormor var bland de sista veteranerna som gick bort. Tråkigt att man inte vet så mycket om hur det var under vinterkriget och fortsättningskriget. Min morbror har dock berättat lite olika händelser som är knutna till vår släkt dock. Men på min pappas sida så förlorades allt under kriget medans de från mammas sida klarade sig ganska bra och har flera historier att berätta.

Min pappa kom ju hit som krigsbarn vilket satte djupa spår i honom som sedan påverkade även min barndom på gott och på ont.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är också intressant att det var så många svenskar som stred i Finland. Hela vårt flygvapen var ju mobiliserat där med, fast det nämns ju knappast här i Sverige alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

England och Finland är ju fortfarande de enda två erkända demokratierna som varit i krig mot varandra. Även om det aldrig vara några strider länderna emellan så var de i krig mot varandra under andra världskriget.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Att Finland allierade sig med Tysken var ju räddningen för Finland. Kanske för hela Skandinavien med. Vi lät ju tyskarna använda våra vägar och åkare för att mobilisera sig i norra Finland med. Vi såg ju till så att det fraktades vapen och annan militär utrustning för att bekämpa just Ryssen. Sedan så bytte vi ju sida tillsammans med finnarna och stred mot tyskarna tillsammamans med ryssen.

Men Ryssland gorde ju upp med Tyskland om att Finland skulle tillhöra just Ryssland efter kriget. Det framgår ju av Molotov-Ribbentrop pakten. Ryssen var ju inte mycket bättre än Tysken om sanningen ska fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

I många öststater så finns det stora grupper som fortfarande anser att Nazityskland var bättre än dåtidens Ryssland. Fast de flesta tycker väl att de var lika vidriga bägge två, såhär med facit i hand.

Så ja! Nu har vi julstämning här, tycker jag. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Snart läggdags känner jag. har bara en laddning smärtstillande kvar hoppas det räcker till jag ska till käftis imorgon.

Ska bli kul att se Sverige möta Danmark utan att vara påverkad av mediciner. Har ju "knarkat" sedan dagen innan julafton nu... 😳😱

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Verkligen julstämning. Ja skuld frågorna, vem som egentligen hjälpte vem, hur mycket och var det tillräckligt debatteras intressant nog ännu. Vissa forskare anser att Sverige inte vågade stötta tillräckligt, vare sig med Danmark, Norge eller Finland. Det finns en film andra_varldskriget_och_sverige.jpg

som försöker bringa lite klarhet i frågan men frågan är om vi någonsin får fram sanningen och inte en välfriserad variant.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Sanningen är ju att de länder som allierade sig med Ryssen inte gillade eller litade på ryssen heller. Det var bara ett nödvändigt ont. Sedan så skedde det ju en massa andra saker som inte heller pratas så mycket om. Som t ex at den engelska flottan sänkte den franska bara för att USA skulle våga gå med i i kriget. USA vägrade ju göra det så länge de var rädda för att Tyskland och Japan skulle kunna använda de ockuperade ländernas stridsapparater för att invadera just USA. Bilden av att att USA var så pigga på att hjälpa britterna under ww2 är ju väldigt romantiserad och skevt framställd av våra kulturer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...