rainydays Postat 23 december 2014 Postat 23 december 2014 Har för första gĂ„ngen börjat spela in lite mer seriöst sedan jag flyttade för ett drygt Ă„r sedan och har upptĂ€ckt att jag fĂ„r ett störande klickljud i gitarren. Det verkar finnas nĂ„got som stör nĂ„nstans och att gitarren plockar upp och förstĂ€rker detta men jag kan inte för mitt liv komma pĂ„ vad det Ă€r eller hur jag ska fĂ„ bukt med det. Klicken kommer med lite drygt en sekunds mellanrum. De blir extra tydliga nĂ€r jag krĂ€mar pĂ„ med gain givetvis men de Ă€r Ă€ven full hörbara annars med. Saker jag testat: * StĂ€ngt av och dragit ur alla elektriska apparater, lampor etc. * StĂ€ngt av mobil och wifi (kan tyvĂ€rr inte stĂ€nga av grannens dock). * Testat fem olika gitarrer och det Ă€r likadant med alla, humbucker som single coil. * Testat olika ljudkort och förstĂ€rkare. Samma sak i alla, men det Ă€r tydligast i min Apollo. Kan tĂ€nka mig att det beror pĂ„ lĂ€gre brusgolv dĂ€r snarare Ă€n en förstĂ€rkt effekt. * Testat pĂ„ olika platser i huset med gitarren i olika riktningar. Jag upplever att det blir nĂ„got svagare pĂ„ vissa platser men det Ă€r inte markant. Blir lite smĂ„tt galen pĂ„ detta. Ăr det nĂ„gon av er som har nĂ„gon idĂ© pĂ„ vad det Ă€r som kan orsaka dessa störningar? Kan det vara radiovĂ„gor? ElnĂ€tet i huset? Finns det nĂ„got sĂ€tt jag kan mĂ€ta det pĂ„ utan att köpa dyr utrustning? Jag bor pĂ„ landet och det Ă€r hyfsat lĂ„ngt till nĂ€rmsta radiomast sĂ„ det Ă€r inte supermycket störningar i luften, men det Ă€r klart att de finns. Skulle det vara idĂ© att försöka skĂ€rma av gitarrerna pĂ„ insidan? Klart att det aldrig skadar, men frĂ„gan Ă€r om ni tror att det skulle hjĂ€lpa i detta fallet?
Signia Postat 23 december 2014 Postat 23 december 2014 (redigerat) Alltid trevligt med ett litet jul-mysterium. Eller hur? đ -Jordad kontakt till datorn? -För liten buffer-size/frekvens pĂ„ ljudkortet? -Kör du trĂ„dlöst med gitarren? -Testat olika kablar mellan gitarr och ljudkort? -Balanserade anslutningar? -Aktiva eller passiva gitarr-mickar? -Har du en masterklocka som syncar datorn och utomstĂ„ende enheter inkl ljudkort? Symptomen passar lite grann in pĂ„ klockproblem, alltsĂ„ jitter. Skulle alltsĂ„ innebĂ€ra att du har tvĂ„ stycken klockor (typ den i datorn och den i ljudkortet) som inte gĂ„r i 100% samma hastighet. Om man skickar digital signal mellan dom tvĂ„, sĂ„ blir det osync pĂ„ digitala överföringen, som kan resultera i olika bi-ljud - oftast tickande ljud (som ofta bara Ă€r 1 sample lĂ„ng). I det stora hela lĂ„ter det lĂ„ngsökt, men inte helt omöjligt. En del kopplar in olika ljudkort i samma firewire eller thunderbolt krets, och det kan va den kretsen som Ă€r boven. Spela in klick-ljudet, och förstora upp det i audio-editor, och se om det Ă€r genererat digitalt eller analogt. Ăr det digitalt Ă€r det ju fyrkantsvĂ„g och puls-lĂ€ngden överensstĂ€mmer exakt med sample-vĂ€rdena. Ăr det analogt Ă€r det avrundad sinusvĂ„g vars vĂ„glĂ€ngd flyter över sample-vĂ€rdena. Ăr det analogt sĂ„ Ă€r det inte jitter. Och fĂ„r du inte med klick-ljudet pĂ„ inspelningen alls, dĂ„ ligger problemet i uppspelningen pĂ„ vĂ€gen ut ur datorn till lyssning. Ăr det analogt, sĂ„ uppstĂ„r det nog före ljudkortet. Redigerat 23 december 2014 av Signia 1
rainydays Postat 23 december 2014 TrĂ„dstartare Postat 23 december 2014 Alltid trevligt med ett litet jul-mysterium. Eller hur? đ -Jordad kontakt till datorn? -För liten buffer-size/frekvens pĂ„ ljudkortet? -Kör du trĂ„dlöst med gitarren? -Testat olika kablar mellan gitarr och ljudkort? -Balanserade anslutningar? -Aktiva eller passiva gitarr-mickar? -Har du en masterklocka som syncar datorn och utomstĂ„ende enheter inkl ljudkort? Symptomen passar lite grann in pĂ„ klockproblem, alltsĂ„ jitter. Skulle alltsĂ„ innebĂ€ra att du har tvĂ„ stycken klockor (typ den i datorn och den i ljudkortet) som inte gĂ„r i 100% samma hastighet. Om man skickar digital signal mellan dom tvĂ„, sĂ„ blir det osync pĂ„ digitala överföringen, som kan resultera i olika bi-ljud - oftast tickande ljud (som ofta bara Ă€r 1 sample lĂ„ng). I det stora hela lĂ„ter det lĂ„ngsökt, men inte helt omöjligt. Som jag skrev sĂ„ har jag testat bĂ„de med olika ljudkort och förstĂ€rkare, alltsĂ„ Ă€ven sĂ„dant som inte Ă€r anslutet till datorn. Testade Ă€ven att köra med laptopen utan anslutning till elnĂ€tet och ett ljudkort via bus power. Det uppkommer i alla fall men olika tydligt. Skruvar jag ner volymratten pĂ„ gitarren försvinner det, och drar jag ner tonkontrollen minskar det kraftigt. Dock verkar det inte vara nĂ„got jordningsproblem med gitarren. Pluggar jag in min mandolin som har piezomick sĂ„ fĂ„r jag inte nĂ„gra klick. Allt verkar tyda pĂ„ att det Ă€r EMF-relaterat tycker jag. FrĂ„gan Ă€r hur jag hittar kĂ€llan problemet alternativt hur jag kan motverka störningen. Vill ogĂ€rna lĂ€gga ner tid pĂ„ att skĂ€rma alla gitarrer dĂ„ jag inte har nĂ„gra andra problem med störningar, men om det kan fĂ„ bort klickproblemet sĂ„ kan det ju vara vĂ€rt det.
k9 (oregistrerad) Postat 23 december 2014 Postat 23 december 2014 (redigerat) Min förta tanke var att det Ă€r plektrumljud du fĂ„r i guran. Men det Ă€r kanske ett för enkelt svar? đ Det kan vara t ex en vĂ€rmepump eller ett kysksĂ„p som Ă€r i ett annat rum som orsakar klicket med. Om du kan kolla vilka eluttag och vilken hushĂ„llsutrustning om ligger pĂ„ samma fas som det uttaget du anvĂ€nder sĂ„ kanske du kan hitta problemet dĂ€r. Har du inget schema för propparna sĂ„ kan du bara bryta en sĂ€kring i taget och kolla vad som slutar funka. Bor du i villa sĂ„ kan det vara ditt vĂ€rmesystem som orsakat fall och spikar. Bor du i lĂ€genhet sĂ„ kan störningen komma frĂ„n nĂ„got som ligger utanför lĂ€genheten med. Kan vara t ex en hiss som drar mycket nĂ€r den börjar Ă„ka till nĂ„gon vĂ„ning. Har du rĂ„d och möjlighet sĂ„ köp t ex en förgreningsdosa med spĂ€nningsfilter , eller kanske en Samson Power Brite (eller liknade) sĂ„ kanske du blir av med ljudet utan att det behöver kosta sĂ„ mycket. Det Ă€r bra att ha ren och jĂ€mn ström i sin studio. SĂ€rskilt om man anvĂ€nder mycket utrustning med rör i. Redigerat 23 december 2014 av k9
Signia Postat 23 december 2014 Postat 23 december 2014 (redigerat) EMF-störningar brukar vara mer oberoende av signalstyrka, tycker jag mig upplevt. LĂ„ter som passiva gitarr-mickar dĂ„, och att spolen i dom fĂ„ngar upp nĂ„t utifrĂ„n. Testa Ă€ven att lajna syntar eller andra saker utan magnetmickar i, sĂ„ Ă€r du mer sĂ€ker. Och ja, som K9 sĂ€ger, dĂ„ kan det vara vĂ€ldigt mycket. 3G-mast i nĂ€rheten, radiofyr för flygplanstrafik i nĂ€rheten, mystiska jordslingor ... mĂ„ste nĂ€stan kavla upp Ă€rmarna rejĂ€lt och söka av. Har man inga mĂ€tinstrument sĂ„ fĂ„r man gissa sig fram i kombination med uteslutningsmetoden. En viktig ledtrĂ„d Ă€r att försöka avgöra nĂ€r detta började. T.ex. vid inköp av apparatur, ombyggnation, byggnadsinstallation i omrĂ„det osv. Du har flyttat, men under ett drygt Ă„r kanske du har pluggat in gitarr och dragit nĂ„gra toner ibland. Fick du klick-ljud sist du gjorde det med? Om inte, nĂ€r var det? och vad har hĂ€nt sen dess. Kan eventuellt vara Nordkorea ocksĂ„, dom hackar o signalspanar mycket nu, sĂ€ger tidningarna. đ± Redigerat 23 december 2014 av Signia
k9 (oregistrerad) Postat 23 december 2014 Postat 23 december 2014 Det kan ju vara störningar i elnÀtet med. Bor du lÄngt ifrÄn en elstation sÄ kan det vara flera hus bort som störningen uppstÄr med.
rainydays Postat 23 december 2014 TrĂ„dstartare Postat 23 december 2014 (redigerat) Och ja, som K9 sĂ€ger, dĂ„ kan det vara vĂ€ldigt mycket. 3G-mast i nĂ€rheten, radiofyr för flygplanstrafik i nĂ€rheten, mystiska jordslingor ... mĂ„ste nĂ€stan kavla upp Ă€rmarna rejĂ€lt och söka av. Har man inga mĂ€tinstrument sĂ„ fĂ„r man gissa sig fram i kombination med uteslutningsmetoden. En viktig ledtrĂ„d Ă€r att försöka avgöra nĂ€r detta började. T.ex. vid inköp av apparatur, ombyggnation, byggnadsinstallation i omrĂ„det osv. Du har flyttat, men under ett drygt Ă„r kanske du har pluggat in gitarr och dragit nĂ„gra toner ibland. Fick du klick-ljud sist du gjorde det med? Om inte, nĂ€r var det? och vad har hĂ€nt sen dess. Jag har mest spelat opluggat sedan dess, men de fĂ„tal gĂ„nger jag spelat pluggat har jag iaf inte tĂ€nkt pĂ„ det. Kan vara att jag inte haft sĂ„ mycket gain dĂ„ sĂ„ det blivit pĂ„tagligt Ă„as. UpptĂ€ckte att min bas var bĂ€st pĂ„ att plocka upp störningen (och alla andra störningar för övrigt) vilket gjorde att jag kunde utforska lite bĂ€ttre. Verkar inte göra nĂ„gon större skillnad var i huset jag Ă€r. DĂ€remot gör det stor skillnad om jag har gitarren vinklad med ansiktet upp/ned eller fram/bak. Vinklar jag den med ansiktet upp/ned sĂ„ Ă€r signalen mycket starkare. Lyckades hitta en vinkel dĂ€r störningen var nĂ€st intill obefintlig. Jag har lite dĂ„lig koll pĂ„ hur antenner fungerar, men det borde ge nĂ„n slags indikation pĂ„ vart det kommer ifrĂ„n? Ăr kattvakt Ă„t grannen över jul sĂ„ jag ska gĂ„ över till henne senare för att se om det skiljer sig dĂ€r inne. Har testat att koppla in annat pĂ„ linjenivĂ„ men inga problem dĂ€r. Iaf inget jag kan mĂ€ta eller höra. Mandolinen ger inga klick oavsett hur mycket jag gainar. Alternativ drĂ€nks de i brusgolvet. đ MĂ„ste hitta nĂ„n slags lösning pĂ„ det iaf, för det kĂ€nns inte kul med sĂ„dana inspelningar. Bifogar ljudexempel. KlickKlick.mp3 Redigerat 23 december 2014 av rainydays
Anders F Postat 23 december 2014 Postat 23 december 2014 Hej Kanske dum frĂ„ga, men du har inte skrivit att du testat annan kabel till gitarren. HAr du gjort det? Ăr nĂ„got kopplat via ADAT sĂ„ det Ă€r klockningen? MVH Anders
rainydays Postat 23 december 2014 TrĂ„dstartare Postat 23 december 2014 Hej Kanske dum frĂ„ga, men du har inte skrivit att du testat annan kabel till gitarren. HAr du gjort det? Ăr nĂ„got kopplat via ADAT sĂ„ det Ă€r klockningen? Ja jag har testat tre kablar av olika fabrikat. Glömde skriva det. Ska iaf inte vara nĂ„got fel pĂ„ dem, men mĂ„hĂ€nda Ă€r de lika dĂ„liga allihop. đ Ska se om jag hittar nĂ„gon mer att testa med. Klicket uppstĂ„r Ă€ven i en vanlig förstĂ€rkare sĂ„ det Ă€r inte relaterat till inspelningsutrustningen. Det var annars min första tanke ocksĂ„ att det kunde vara nĂ„gon klocka nĂ„nstans som orsakar det eftersom det Ă€r en sĂ„n jĂ€mn puls. Har du ngt ljudklipp? đ Japp, finns bifogat i inlĂ€gget ovan!
laban1 Postat 23 december 2014 Postat 23 december 2014 Har inte lÀst allt, men kan du testa pÄ annan ort? Har du testat batteridriven förstÀrkning t ex som pÄ bilden?
k9 (oregistrerad) Postat 24 december 2014 Postat 24 december 2014 LÄter helt klart som en radiostörning. Kanske Àr det en telemast som skickar pulser för att mobiltelefoner ska kunna anvÀnda "gps" funktionerna i dem. Eller sÄ anvÀnder kanske nÄgon granne en signalförstÀrkare för trÄdlöst internet. Men nu gissar jag bara. Du kanske skulle skicka ljudfilen till de företag som har master i krokarna och se om de kan hjÀlpa dig? 1
dman Postat 24 december 2014 Postat 24 december 2014 (redigerat) Jag tycker det lÄter precis som statisk elektricitet. Förutom att det knÀpper sÄ periodiskt. Nu vet jag ju inte exakt vilken gitarrmodell det var frÄgan om, kÀnde mig ÀndÄ lite tvungen att plocka fram en obehandlad gitarr och slÀnga upp en snutt pÄ tuben. Klippet visar hur det lÄter nÀr man gnider pÄ ett alldeles för nytt plektrumskydd som varken har sköld pÄ baksidan eller gör ordentlig kontakt med kroppen. Det statiska ljudet kommer nÀr man drar tvÀrs över, men inte lÀngs med kabel mellan pot o mik. Dock har jag nu misslyckats flera gÄnger med att klistra in lÀnken. Dessutom faller ungefÀr var tredje tangentbordstryckning bort, ungefÀr som forumet pysslar med nÄgot annt Àn att ta emot vad jag skriver. Det robleet har jag ngen annanstans. http://youtu.be/IbIbMeUsXHM Hoppas det kan vara till nÄgon hint Ät rÀtt hÄll pÄ felsökning eller ÄgÀrder. Youtube var dessutom lustiga nog och fyllde pÄ med klipp som visar hur man skyddar en mikrofongrop pÄ en tele... Redigerat 24 december 2014 av dman
pme (oregistrerad) Postat 25 december 2014 Postat 25 december 2014 Bor du pÄ landet? Det lÄter som ett elstÀngsel!
rainydays Postat 25 december 2014 TrĂ„dstartare Postat 25 december 2014 Har inte lĂ€st allt, men kan du testa pĂ„ annan ort? Har du testat batteridriven förstĂ€rkning t ex som pĂ„ bilden? Trodde jag skulle kunna knalla runt och testa men det enda mobila jag har Ă€r en gammal iRig och den har ett sĂ„nt brusgolv att det inte gĂ„r att höra nĂ„nting knappt. đ Jag tycker det lĂ„ter precis som statisk elektricitet. Förutom att det knĂ€pper sĂ„ periodiskt. Ja nĂ„n form av statisk störning verkar det ju vara frĂ„gan om. Ljudet Ă€r ju vĂ€ldigt likt det du skapat. Men mycket mer regelbundet. Det Ă€r ju inte frĂ„gan om en gitarr utan jag har testat sex stycken nu och det Ă€r samma sak, sĂ„ jag har uteslutit bĂ„de instrument, ljukort och förstĂ€rkare. Bor du pĂ„ landet? Det lĂ„ter som ett elstĂ€ngsel! Det var ju faktiskt en vĂ€ldigt bra tanke. Nu Ă€r det nog visserligen en bit till nĂ€rmsta elstĂ€ngsel vad jag vet. Men jag ska gĂ„ runt och kolla om det kan vara sĂ„ att nĂ„gon satt upp nĂ„got alldeles nyligen. Tror du att det kan störa pĂ„ ett avstĂ„nd av flera hundra meter?
rainydays Postat 25 december 2014 TrĂ„dstartare Postat 25 december 2014 Ok, störningen fanns Ă€ven inne hos grannen och var ungefĂ€r lika kraftig. SĂ„ jag utesluter nĂ€stan att det Ă€r inuti mitt hus. DĂ€remot upptĂ€ckte jag att den "tysta vinkeln" skiljde sig dĂ€r inne. Den skiljde sig Ă€ven om jag förflyttade mig mellan vardagsrummet och köket (ca 3-4 meter). I vardagsrummet lĂ„g den i svagt sydvĂ€stlig riktning och i köket var den i rak vĂ€stlig riktning. Jag tĂ€nker att om det skiljer sĂ„ mycket pĂ„ det lilla avstĂ„ndet kan det ju vara en indikation pĂ„ att kĂ€llan finns relativt nĂ€ra. Just det. Det Ă€r inte bara knĂ€ppningarna som nĂ€stan försvinner i den vinkeln utan nĂ€stan allt brum. Och jag upplevde att brummet var starkare inne hos grannen. TĂ€nker att det skulle kunna vara nĂ„gon elektrisk installation. Hur Ă€r det med elskĂ„p? Skulle de kunna orsaka sĂ„dana klick? pĂ„ lĂ„ngre avstĂ„nd? Ska försöka ge mig pĂ„ att kartlĂ€gga i vilken vinkel störningen Ă€r svagast och starkast pĂ„ olika punkter sĂ„ kanske det kan hjĂ€lpa att hitta kĂ€llan. Ger inte upp đ
pme (oregistrerad) Postat 25 december 2014 Postat 25 december 2014 Trodde jag skulle kunna knalla runt och testa men det enda mobila jag har Ă€r en gammal iRig och den har ett sĂ„nt brusgolv att det inte gĂ„r att höra nĂ„nting knappt. đ Ja nĂ„n form av statisk störning verkar det ju vara frĂ„gan om. Ljudet Ă€r ju vĂ€ldigt likt det du skapat. Men mycket mer regelbundet. Det Ă€r ju inte frĂ„gan om en gitarr utan jag har testat sex stycken nu och det Ă€r samma sak, sĂ„ jag har uteslutit bĂ„de instrument, ljukort och förstĂ€rkare. Det var ju faktiskt en vĂ€ldigt bra tanke. Nu Ă€r det nog visserligen en bit till nĂ€rmsta elstĂ€ngsel vad jag vet. Men jag ska gĂ„ runt och kolla om det kan vara sĂ„ att nĂ„gon satt upp nĂ„got alldeles nyligen. Tror du att det kan störa pĂ„ ett avstĂ„nd av flera hundra meter? Det tror jag sĂ€kert. Jag brukar anvĂ€nda en lös single-coil pickup och en batteridriven miniamp för att "pejla" störningar. Ăr dina störningar beroende pĂ„ hur du riktar gitarren?
rainydays Postat 25 december 2014 TrĂ„dstartare Postat 25 december 2014 (redigerat) Det tror jag sĂ€kert. Jag brukar anvĂ€nda en lös single-coil pickup och en batteridriven miniamp för att "pejla" störningar. Ăr dina störningar beroende pĂ„ hur du riktar gitarren? Ja, störningarna Ă€r som starkast om jag riktar ansiktet pĂ„ gitarren uppĂ„t eller nedĂ„t. Riktar jag ansiktet i vĂ€stlig eller sydvĂ€stlig riktning (beroende pĂ„ vart jag stĂ„r) sĂ„ Ă€r signalen vĂ€ldigt svag, och givetvis dĂ„ starkare 90 grader frĂ„n det. Visst Ă€r det sĂ„ att spolen plockar upp bĂ€st frĂ„n sidorna? Och sĂ„ nĂ€r jag riktar ansiktet pĂ„ gitarren upp/ned sĂ„ tar den upp runt om dĂ€r jag stĂ„r? IsĂ„fall borde ju kĂ€llan finnas i den riktning dĂ€r jag hör signalen svagast. Eller Ă€r jag helt ute och cyklar nu? Har tyvĂ€rr varken miniamp eller nĂ„n lös pickup att tillgĂ„ för tillfĂ€llet. Men jag fĂ„r kanske försöka skaffa om jag inte kan klura ut det pĂ„ annat sĂ€tt. Vill inte gĂ€rna gĂ„ runt med gitarren i snöblĂ„sten. đ Redigerat 25 december 2014 av rainydays
Den Gode Postat 25 december 2014 Postat 25 december 2014 Ok, störningen fanns Àven inne hos grannen och var ungefÀr lika kraftig. SÄ jag utesluter nÀstan att det Àr inuti mitt hus. Du mÄste ha en hygglig granne.
pme (oregistrerad) Postat 25 december 2014 Postat 25 december 2014 Ja, störningarna Ă€r som starkast om jag riktar ansiktet pĂ„ gitarren uppĂ„t eller nedĂ„t. Riktar jag ansiktet i vĂ€stlig eller sydvĂ€stlig riktning (beroende pĂ„ vart jag stĂ„r) sĂ„ Ă€r signalen vĂ€ldigt svag, och givetvis dĂ„ starkare 90 grader frĂ„n det. Visst Ă€r det sĂ„ att spolen plockar upp bĂ€st frĂ„n sidorna? Och sĂ„ nĂ€r jag riktar ansiktet pĂ„ gitarren upp/ned sĂ„ tar den upp runt om dĂ€r jag stĂ„r? IsĂ„fall borde ju kĂ€llan finnas i den riktning dĂ€r jag hör signalen svagast. Eller Ă€r jag helt ute och cyklar nu? Har tyvĂ€rr varken miniamp eller nĂ„n lös pickup att tillgĂ„ för tillfĂ€llet. Men jag fĂ„r kanske försöka skaffa om jag inte kan klura ut det pĂ„ annat sĂ€tt. Vill inte gĂ€rna gĂ„ runt med gitarren i snöblĂ„sten. đ BĂ€st Ă€r nog att försöka kalibrera riktningen. Dvs hitta nĂ„got som stör. En bildskĂ€rm tex. Sedan fĂ„r du prova dig runt lite. Oftast Ă€r det bĂ€st att anvĂ€nda min looberna i stĂ€llet för max looberna för de brukar vara smalare. Men att göra som du gör med att kolla inne hos grannen Ă€r nog en bra start. Om signalen inte kommer frĂ„n ett nĂ€romrĂ„de sĂ„ blir det svĂ„rt att pejla.
drloop (oregistrerad) Postat 25 december 2014 Postat 25 december 2014 Det kan vara ryssen som installerat nÄt hemligt...
Growingart Postat 30 maj 2015 Postat 30 maj 2015 Hur har det gÄtt? Jag har samma typ av klick, kanske lite lÀgre ljud och distinkt utan brus mellan klick. Bor i gammalt hus pÄ landet. Klicket varierar periodvis under Äret, och oftast Àr det sÄ lite att jag klarar hemmastudioinspelningarna men vissa dagar Àr det tydligt.
Basisten Postat 22 december 2015 Postat 22 december 2015 (redigerat) Det Àr inte ovanligt med störningar frÄn induktorn pÄ ett kreatursstÀngsel. Störningarna kan nÄ ganska lÄngt, trÄdarna funkar ju som en antenn. Det kan Àven variera i styrka beroende pÄ grÀsets höjd och fuktighet. De moderna stÀngseltrÄdarna ( av typ band) med 5-6 tunna trÄdar i bredd kan ocksÄ internt orsaka överslagen dÄ de tunna trÄdarna slits av nÀr djuren gÄr emot bandet. I sjÀlva avbrottet mellan trÄdarna uppstÄr dÄ en gnista för varje puls. SpÀnningen handlar om tusentals Volt, men med lÄg strömstyrka. KlickKlick.mp3 Redigerat 7 november 2016 av Basisten
Growingart Postat 24 december 2015 Postat 24 december 2015 Det Ă„terkommer nog i vĂ„r đ Jag ska iaf prova ett strömfilter som Ă€ven har Ă„skskydd.
Umlando Postat 4 november 2016 Postat 4 november 2016 Hi, Jag har precis samma problem hemma hos mig och "studion" ligger bara 5m ifrÄn djur stÀngslet. Jag frÄgade grannen om han kunde stÀnga av anlÀggningen, och klickandet försvann! Nu Àr bara frÄgan hur jag kan filtrera ut störningen. Har ni fÄtt ordning hemma hos er? (jag vet det var ett tag sedan) En UPS borde vÀl fungera eller hu?! Finns det nÄn som har testat detta? Typ en son hÀr?: https://www.conrad.se/UPS-APC-by-Schneider-Electric-BE-700G-700-VA.htm?websale8=conrad-swe&pi=973577&ci=SHOP_AREA_22403_0415165 solong Chris
JakobP Postat 4 november 2016 Postat 4 november 2016 Eftersom det Àr mickarna pÄ gitarren/basen som tar upp störningen genom luften lÀr inte den dÀr göra nÄgon skillnad...
hojo90 Postat 14 maj 2017 Postat 14 maj 2017 Ăr det nĂ„gon som har en lösning pĂ„ detta problem? Byggde mig en studio under vintern och precis kommit igĂ„ng med inspelningarna. Förra veckan sĂ„ kom kossorna ut i beteshagarna och klicket kom i mina gitarrförstĂ€rkare och Ă€ven nĂ€r gitarren Ă€r inkopplat i ljudkortet. Drog snabb koppling till att det Ă€r stĂ€ngslet dĂ„ aggregatet ger en puls som lĂ„ter precis lika dant.  (precis som att jag har stĂ€llt en mikrofon och spelar upp detta i gitarren) Men finns det nĂ„gon lösning pĂ„ detta problem, kĂ€nner att jag Ă€r rĂ€tt skörd just nu.Â
slejnard Postat 14 maj 2017 Postat 14 maj 2017 Prova koppla via en linebox sĂ„ att signalen blir balanserad. De har Ă€ven jordlyft. Ăn Ă€r det inte skörd đ
pme (oregistrerad) Postat 14 maj 2017 Postat 14 maj 2017 Prova koppla via en linebox sĂ„ att signalen blir balanserad. De har Ă€ven jordlyft. Ăn Ă€r det inte skörd đ Det tror jag inte kommer att hjĂ€lpa. Störningarna kommer in via pickup:erna. Humbucker eller noisecanceling singlecoils Ă€r enda chansen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.