Jump to content
Annons

Tinnitus och att våga börja med musik igen


vurt (oregistrerad)

Recommended Posts

vurt (oregistrerad)

Fick tinnitus för c:a 8 år sedan och jag lade då av med musiken helt pg.a rädsla att det ska förvärras. Det var riktigt deprimerande eftersom ljud och musik alltid varit ett ganska stort intresse. Blir ju ofta att man sitter och donar en halv dag eller mer med ljud och det är ju självklart att det är slitsamt för öronen.

Jag fick inte min tinnitus genom att jag lyssnade för högt, utan för att jag höll på för länge utan något direkt uppehåll, samt hade jag hörlurar (rätt låg volym, men så pass att jag kunde höra vad jag gjorde såklart) och då experimenterade jag med distljud, dvs sådana ljud som nog snabbt kan trötta ut öronen och därmed skada hörseln.

Nu har jag börjat lite smått med musik igen men det finns ganska mycket rädsla över att det ska bli värre. Jag tycker att min tinnitus har förvärrats senaste veckan (suttit och gjort en hel del ljud med min nya Analog Four, såklart på lagom låg volym och inte i hörlurar). Dock kan det vara så att jag är inne i en period då tinnitusen är högre än normalt (detta varierar, av någon anledning), hade även tinnitus i båda öronen ett litet tag, vilket jag inte upplevt förut, iaf vad jag kan minnas.

Jag läste någonstans att har hörseln en gång blivit skadad så kommer den att bli sämre mycket snabbare än tidigare om man håller på med ljud. Jag vet inte om det ligger någon sanning bakom detta påstående? Det låter onekligen oroväckande i så fall.

Hur hanterar ni andra det här med tinnitus (ni som har det)? Törs ni hålla på med musik i någon större utsträckning, eller är det någon timme här och där? Har ni alltid öronpluggar när ni gör musik (hmm funkar det ens)?

Jaja, hoppas på något svar som inte gör mig allt för bitter :/ Det är ett riktigt dilemma.. Ibland tänker jag att jag gör mig själv en stor otjänst som valt att börja igen, men å andra sidan känns det jättetråkigt att ge upp ett intresse som man brinner för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena!

Känner igen mig, fick bullerskada på ena örat när jag satt med hörlurar och testade lite synthar. Men har även märkt att jag har nedsatt hörsel på det örat ca -1db (pga. att man spelat gitarr i många år repande/gig osv.). Så när man mixar i stereo får man vara noggrann hur man mixar 🙂

Har en sorts tinnitus som kommer och går, däremot så blev det riktigt illa för några år sedan. Hade ett ringade ljud i tonen D konstant. Jag blev precis som du jävligt rädd men också smått deprimerad. Man börjar tänka i banor om man måste lägga ner musiken och det är ju rätt jobbigt om det känns som det ända rätta i livet.

Gjorde enorma insatser i att leta information. Men som du beskriver om värre perioder och så stämmer det, dåligt med sömn och större mängder snus och kaffe förvärrar enligt min uppfattning. Men även inställningen till ljudet, går man runt och konstant ältar att det ringer i öronen så gör det inte saken bättre snarare sämre.

Men om du tror att du måste lägga ner så tror jag inte det. men var försiktig och lyssna på din kropp vila ett tag, Idag testar jag synthar utan lurar (så man slipper plötsliga peakar i frekvenser) och vilar öronen med små pauser under mix och skapande. När jag höjer volymen så sänker jag den alltid 1db för att vara försiktig.

Det finns många musiker som har tinnitus. Så du är inte ensam. Finns även duktiga producenter som har tinnitus.

Krya på dig!

Redigerat av Acekorv
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har och missköter mig grovt. Använder aldrig skydd på jobbet trots buller och mycket luftpys.otaliga konseeter och onödigt hög volym i lurar och replokal men inget ljud.... medans andra verkar få det av en köksfläkt.

när jag väl har tjut i öronen pga extremt höga ljud under längre tider så somnar jag som ett barn utan tabletter som jag normalt knaprat i 7-8 år varje kväll - sjuka sömnproblem pga adhd.

Jag har börjat tänka mig för då jag inser att det kommer men endå....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen mig i din berättelse, jag fick 2003 ganska grov tinitius i vänster öra. och något nedsatt hörsel i andra örat.. Det var även för mig deprimerande och en svår period för mig, då jag hade drömmar om att bli producent.

för mig har det blivit bättre tinitusen är inte kvar, men däremot så har ju öronen blivit sämre än vad dom var innan konserten..

Jag upplevera mig höra mer diskant med vänster kännns ändå på nägot sätt att höger och vänster öra kompleterar varandra nu. mellan 2003 och 2005 våga jag knappt lyssna på hård musik lyssna mest på elektronisk ambient... och inte så mkt metall.. som sagt.. nu har det blivit bätre men jag klarar inte av att lyssan på höga volymer i långa stunder..gör jag det behöver öronen kanske vila några dagar.. så är viktigt att låta öronen få vila om man ansträngt dom.. jag brukar känna det själv då känsligheten i att uppfatta ljud blir sämre när mina öron är trötta.. man bruka känna när dom är utvilade.

Jag orkar ej med höga volymer länge... det blir ganska jobbigt.. förut hade jag alltid musik i bakgrunden men så är det inte nuförtiden. Nu har man ofta känslan att man inte "orkar" lyssna på musik.

Ja forskarna får fan se till att fixa detta nu.. är ju jävligt många som har problem, och lösningen med stamceller på människor är förmodligen ganska långt bort. Jag är ändå glad att jag hör såpass bra som jag var, men jag hade kunnat betala mkt pengar för att få tillbaka min hörsel som jag hade 2003, jag hade riktigt bra hörsel då, nu hör jag något sämre på höger öra.. det kan jag konstatera.. vänster hör jag bra på.

Om du vill undvika tinintus ska förväras så kan du börja med att slänga dina hörlurar i papperskorgen, det är just hörlurar som dödar dina öron, blir mer ljuddtryck och mkt mer skadligt för örat än med högtlare... köp dig ett par högtalare som inte "tröttar ut" öronen, det finns vissa högtalare som är mer skonsamma än andra.. Mina Trident HG3 högtalare ska vara skonsamma för öronen.. Framförallt hitta högtalare som låter bra på låga volymer, det kan skilja mkt där..

Jag älskar att lyssna på musik i hörlurar, lyssna på det väldigt mkt för några år sedan men märkte att det slet på öronen.. och blev mer medveten om det efter läst om det på nätet.. så försöker inte lyssna så mkt på hörlurar nuförtiden.. så försöker ha högtalare som primärt lyssnande nu.. Men innan jag köpte mina HG3 högtalare hade jag mina hörlurar som primär lyssning, då det hade studio referens kvalite till skillnad från mina högtalare..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att skaffa så bra grejer som möjligt (distortion, högtalare) o.s.v, bra hörlurar, hörlursförstärkare.

Och experimetnera mycket med vilka lurar o högtalare som passar dig. Tinnitusöron behöver mer "custom" för att må bra och se till att anpassa ditt musicerande efter din tinnitus, och inte tvärtom.

För musiken ser jag inte så mycket problem, det är snarare tråkigt att jag får så grov tinnitus av vanlgia ljud från det vanliga livet. Distortionsfritt ljud från bra elektronik, och högtalare kan i princip "läka" min tinnitus medan att stå och prata på en stormarknad kan ge mig huvudverk i timmar

Link to comment
Dela på andra sajter

vurt (oregistrerad)

Tack för alla svar, man finner ju tröst i att det finns de med liknande problem och det finns alltid de som har det mycket värre än vad man själv har.

Jag gjorde en hörseltest på http://myhearingtest.net/ och fick detta resultat

cqisu.jpg

Sen vet jag inte hur pålitlig denna test egentligen är, jag var noga med att kalibrera och att använda slutna lurar.. Gjorde testet flera ggr och med ett par billigare lurar också för att se om det blev stor skillnad, det blev relativt liknande resultat. Det ser inte så illa ut kanske. Men som sagt, jag vet inte om det går att lita på direkt.

Jag dricker rätt mycket kaffe 4-7 koppar om dagen, och då riktigt starkt kaffe, så det inverkar nog en hel del. Har provat under några tillfällen att dra ned, men tycker det är svårt (för att inte tala om trist, kaffe är liksom en ritual man har vant in sig vid, nått man ser fram emot osv). Ska försöka byta ut det mot något annat och se om det funkar.

Men jag tänker nog fortsätta, man får tänka mer på att ta pauser och att använda hörlurar så lite som möjligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

vurt (oregistrerad)

Se till att skaffa så bra grejer som möjligt (distortion, högtalare) o.s.v, bra hörlurar, hörlursförstärkare.

Ja exakt. Jag köpte ett par Ultrasone Pro 900 lurar + hörlursförstärkare för ett tag sedan. Det står så här om dom lurarna:

The headphones use Ultrasone's proprietary S-Logic Natural Surround Sound PLUS technology to provide a realistic soundscape, creating the impression that you're listening to high-quality speakers that are actually several feet away. This technology also produces the same perceived volume levels at a lower dB rating, allowing you to set the volume on your player a bit lower, potentially reducing the risk of hearing damage.

Men jag använder inte lurar dagligen, snarare någon gång i veckan i nödfall.. Man kan inte vara nog försiktig.

Har även akustikbehandlat mitt inspelningsrum nyligen.

Redigerat av vurt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...