Jump to content
Annons

Inspelningsproblem


ArcadeFire (oregistrerad)

Recommended Posts

ArcadeFire (oregistrerad)

Efter ett par år i ett par band som man inte lyckats åstadkomma så mycket med pga diverse saker så tänkte jag för någon månad sen att det var dags att ta tag och spela in några egna låtar.

Har använt logic pro X ganska flitigt det senaste året för att göra enklare demos till banden jag spelade i då.

Nu är problemet att jag vill få det till bättre än demoversioner. Trummorna lägger jag via midi i logic som jag senare bussar(heter det ens så??) till två "rum" där eqn och reverben är olika, och tycker faktiskt det blir helt okej.

Basen brukar jag också lägga i logic först, för att snabbare få fram grunden och kunna börja testa med gitarrerna. Och det är här problemet uppstår, när jag mickar upp förstärkaren så blir inspelningen riktigt dålig, antagligen så "clipper" ljudkortet signalen om jag kör full volym eller så blir ljudet alldeles för tunnt och inte alls har något "liv" i sig. Har exakt samma problem med när jag kör min yamaha mofx6(?) och microkorg in i ljudkortet också, testat att spela in i både mono och stereo, både låter dåligt.

Nu vet jag ju självklart att detta hänga dels på mina inspelningskunskaper, men utöver det, gör jag något allvarligt fel? Finns det något jag enkelt skulle kunna göra för att förbättra allt?

Genren är lite svårdefinierad, har insperation från Arcade Fire, Vaccines, Coldplay, Kings of Leon och Haim, typ.

Är med följande utrustning jag spelat in:

Dator: MacBook PRO

Programvara: Logic pro X

Ljudkort: Audiobox 22vsl

Mikrofon: nt1a

Gitarr: Epiphone Sheraton II

Förstärkare: vox Ac 15

Synth: microkorg

Piano: Yamaha mofx

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ArcadeFire (oregistrerad)

Skrev inlägget via mobilen igår, därav vissa stavfel. Ska stå "antingen" och inte "antagligen". Ber om ursäkt för det. Här verkar jag missat något, vad är en "Pad" knapp? (troligtvis har jag inte den aktiverad då)

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta preampar har ett ingångssteg som sitter före både pad, gain och mätare, så det finns alltid en risk med starka ljudkällor, att micken skickar ut för het signal så att det försteget distar utan att man kan påverka det.

Lösningen är i så fall (förutom att sänka volymen på stärkaren eller placera micken längre bort...😉) att använda pad på micken, eller att sätta in en inline-pad, som t ex HOS ATT-448. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ArcadeFire (oregistrerad)

Det där låter verkligen intressant 🙂 Blir nog att beställa hem en och testa på direkten. Tack så mycket för svaren, uppskattas verkligen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mic-placering är a och o, samt att du använder rätt mic. Kör du flera micar kan du få fasfel och då blir ljudet inte ens i närheten av bra. 😉 För mycket gain, dödar mid'en och närheten. Ju tjockare och fetare dist, desto svårare.

> Finns det något jag enkelt skulle kunna göra för att förbättra allt?

Nej. Tänk på att det är en konst att få bra gitarrljud. Jag är absolut ingen expert, utan bara papegojar saker som andra (mycket mer kunniga på området) än jag själv - sagt. 😊

edit: Jo, förresten. Mica inte upp stärkaren, kör mjukvara eller hårdvara. Då hoppar du över ett steg. Det är (enligt mig) absolut lättaste sättet för en novis att få rättså okej gitarrljud.

Tips: Är du superseriös, och vill få riktigt bra ljud - skicka dina gitarr-spår till studio för re-amping. Finns många duktiga (även amatörer) på facebook och youtube, som erbjuder det för rimliga pengar.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Att micka upp förstärkaren är en bra idé, men för att det ska bli bra - spela in med förstärkaren inställd på rätt volym, men inspelningen på tillräckligt låg för att aldrig vara i närheten av att clippa. Ljudet du får in kommer låta ganska näsigt och utan nån direkt bas, men det är förmodligen helt i sin ordning för tillfället. Vad som är sjukt viktigt är att du placerar micken där du tycker den låter som absolut bäst, och minns hur du gjorde för senare bruk. Ju mer du vänjer dig, desto bättre kommer du kunna höra direkt när micken sitter som bäst.

Nästa steg blir att lägga på compressor för att få en mer regerlig signal att jobba med, och när det gäller el-plankor kan man ofta lägga ganska aggressiv compressor/limiter utan att det låter fan. Sista steget är att EQ:a upp signalen till att låta som den gjorde på grus-nivå. Att det låter mycket tunnare på låg nivå beror på att hörseln är olika känslig i olika register, men med en smula kreativitet i huvudsakligen områdena mellan 450Hz-2KHz kan du kompensera upp den saken.

EDIT: Med "kreativ" i det området menar jag att det är där man är mest känslig, så där är bra ställen att sänka registret för att få övriga delar av ljudet att framträda mer. Finns många skolor i hur man "ska" EQ:a, men den enda faktiskt rätta metoden är den som faktiskt tar dig dit du vill.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

ArcadeFire (oregistrerad)

Tack för alla svar. Problemet verkar vara att min mick är för ljudkänslig så jag måste sätta på en dämpare, alternativt köpa en annan för inspelning av gitarr och dylikt. Alla demos de senaste åren har spelats in rakt in i ljudkortet men förstärkarna i bl.a. logic känns alldeles för fejk. Det är därför jag kände att micka förstärkaren var nästa steg för att ta produktionen till nästa steg. Är för övrigt inte intresserad av att lämna ifrån mig något till någon studio. Jag vill lära mig allt själv (låter lite naivt), men det är själva processen till att göra en låt jag uppskattar mer än att sitta med en klar låt, som jag inte hade kunnat göra själv.

Tack så mycket för hjälpen, uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv några RödeNT1A, och det är inte en chans att det inte går att sänka en förstärkare så mycket att det inte får micken att dista. Är sannolikt bara slöseri med pengar att köpa en pad.

Om du dessutom har samma problem när du lajnar piano förstår jag inte alls vad paden ska göra för nytta. Felet måste ligga någon annanstans. Du kan väl ställa ingångsvolymen steglöst? Och ändå låter allt som inte klipper "tunt och utan liv"? Det är inte så enkelt som att du inte riktigt har koll på volymerna i logic? Mjukvaruinstrument låter ju oftast väldigt mycket, och hjärnan uppfattar svagare ljud som sämre. Har du ordentlig koll på hur allting förhåller sig till nollan i datorn? Om du sänker alla spår i logic utom just den svaga gitarren, och sedan bara höjer helhetsvolymen i dina lurar - låter det fortfarande klent och konstigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...