Jump to content
Annons

Tips/trix för att få "tryck" i din mix.


Kr-illo

Recommended Posts

Vad har du för råd att ge då det gäller mixning ?

Vad bör man tänka på? Vad ska man undvika?...

Finns det regler? Eller är det All in som gäller? (låter det bra ,,,så är det bra?.)

Just nu sitter jag och testar Spectrasonics Trilian tillsammans med Heavyocity DAMAGE och känner att det blir aningen låg volym.. (mot vad jag hade önskat)

Jag kör cubase 6.5 (imac) och allt för ofta så maxar jag min audio clipping output...som det så vacker heter. 😑 (Det slår igenom. )

Hur undviker man detta ?....samtidigt som jag vill behålla volym/tryck i min mix?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag läst och förstått din fråga rätt, så finns ett bra trick att använda sig av om masterkanalen slår över nollan eller ligger farligt nära om ALLA samtliga kanaler i din mix ligger på nollan vid uppspelning ?

Det jag gör är att när all tracks är placerade som jag vill ha dom och alla kanaler ligger på -0 dB, brukar jag dra av volymen på högtalarna/ extern mixer så att låten får gå färdigt utan att låten hörs. Därefter undersöker jag mätarna vad den högsta mätta ljudnivån är på varje kanal för sig ( om nu har valt den inställningen ) så ser jag hur högt/lågt det slår över.

Så de kanaler som SLÅR över använder jag mig av GAINKNAPPEN på varje track och drar ner input utan att påverka själva volymen på vald kanalen så att säga =)

de kanaler som INTE slår över men ligger rätt nära -dB kan säkas en aningens aning bara,övriga kanaler som har gott med headroom lämnas orörda !

Med detta gjort så bör Du kunna spela med ALLA kanaler på -0dB och UTAN att det klipper i masterkanalen. Detta använder jag INNAN jag börjar ens gå in och lägga på EQ/komp m.m. m.m. bara för att få en bild över hur mkt headroom jag har att leka med i masterkanalen, det kan sluta med att man har kanske -6db kvar när man lagt alla effekter m.m i sin mix och detta är ju bra om man vill boosta lite i masterbussen alt. få bra med headroom vid Mastringen =D

Hoppas detta är en liten väg in på vad du önskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda EQ på rätt sätt är en del av "hemligheten" med att få rätt volym och tryck i mixen. Att ta bort frekvenser som inte behövs och/eller förstärka vissa andra frekvenser osv osv...

En bastrumma behöver inte dom lägre frekvenser som en basgitarr har t.ex.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Bort med all botten från instrument som inte ska ha det. Ibland behöver man skära bort mer än man tror. Låter det för tunt så backa lite Det finns bara riktlinjer så följ inte någons åsikter slaviskt. Testa dig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bastrumma behöver inte dom lägre frekvenser som en basgitarr har t.ex.

Beror på vilken genre man skapar sin musik i.

Tex Hip Hop eller Dance mår bra av bas i kaggen.Rock kanske inte lika mycket.

Sedan skall givetvis inte basen och baskaggen bråka om samma frekvenser men det

har lika mycket med arrangering och ljudval att göra som frekvenserna i sig.

Mitt tips är att INTE få mixen med volym och tryck utan att få den så bra det går , där alla instrument har sin plats i frekvens och rum och allt är klart och tydligt och låten har en klar fokus och sedan i MASTRINGS skedet de till att låten får tryck & volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Volym, och upplevelse av intensitet/tryck, är nästan helt olika saker.

Hur hög intern volym du använder dig av, har väldigt lite med upplevelsen av intensitet/tryck att göra, eftersom det är lyssnaren själv som bestämmer lyssningsvolymen.

Upplevelsen av intensitet kommer från intrycket att musiken du lyssnar på "bottnar", eller "skräller i rummet", eller andra verklighetsrelaterade bi-effekter. Det får upplevelsen att kännas som att "basen är så jäkla hög så mikrofonen överbelastas", eller "Trummorna är så kraftfulla så inspelningsrummet bra skräller", eller "sången är så kraftfull så det bara sjunger, ekar ut i fjärran, så mikrofonljudet krasar" osv.

Mättnadseffekten, är samma mättnadseffekt som uppstår i öronen när du spelar musik riktigt högt; det upplevs komprimerat, ansträngt, mer skitigt och lite ihopgrötat. Få musiken att låta så, oavsett volym, då har du "tryck".

Det får du till främst på enskilda kanaler och masterutgången (bäst kontroll på enskilda kanaler), genom kompression, limiting och/eller tillförd skitighet/mättnad. Det kan i sin tur förstärkas med andra sätt, några som nämnts ovan.

Volym, i det här avseendet, är vilken siffra lyssnarens volymratt står på. En del spelar musik starkt för att hörseln- eller slutsteg/högtalare ska mätta, och skapa den här effekten i musik som annars kanske inte har det. Men den här effekten är inte beroende av volym. Går alldeles utmärkt att få musik att låta mättad, ansträngd och stark utan att höja volymen. En del mindre erfarna mixare lyssnar gärna starkt, för då låter det mer 'ösigt', känns mer tillfredsställande, och då känner man att mixen låter/känns så. Det en falsk förvillning som ska undvikas. Lyssna på låg eller 'vardaglig' volym istället. Samma sak med var volymen står på din mätare. Musiken ska kännas rätt, oavsett vilken volym mätaren visar (så länge du jobbar digitalt i alla fall).

Det är dock en svår konst/balansgång, att få det att låta intensivt och tryckigt, utan att låta grötigt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Paralellkompression och buskompression upplever jag vara oerhört viktigt för att mixen skall få upp energin/trycket utan att ta mycket mer energi från slutsummeringen. Favorit för mig som buskompression är SSL buscompressor eller mpressor.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...