Jump to content
Annons

Någon som provat "A Designs" produkter? HM2EQ Hammer och Nail


theunknown

Recommended Posts

Hej!

Jag har bestämt mig för att uppgradera min masterbuss med en ny kompressor och eq och jag har blivit intresserad av företagets A Designs produkter HM2EQ Hammer och HM2 Nail compressor: http://www.adesignsaudio.com/

De verkar tyvärr inte finnas någon stans att prova dessa produkter personligen i Stockholm. Är de någon här som möjligtvis har testat dessa och har någon åsikt?

De är ju alltid lite läskigt att beställa en produkt utan att ha testat den själv innan. Annars lutar de åt att jag köper TK-audios BC1-S och Tk-lizer som jag har testat och gillar. De är ganska subtila men gör jobbet bra och är dessutom ganska mycket billigare än A Designs.

Mvh /Michael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har haft Nail, låter jäkligt bra. Dock hade jag en något längre inlärningskurva på den än med tex en ssl-typ. Dock sålde jag den då jag kände att jag dels ville ha något mer snabbrattat men även steppade rattar så jag köpte en Smart C1 istället. Bc har jag också haft hemma, tyckte den var lite för snäll. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svar! Ja Nail:en verkar ju vara lite speciell när de gäller inställningsmöjligheterna. Kände du att den va svår att jobba med?

Är väldigt intresserad av deras EQ Hammer också. Om man kollar på videos med den så låten den ju onekligen riktigt bra.

BC1 är ju som sagt väldigt snäll, men tycker ändå den limmar mixar på ett bra och behagligt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar TK BC2 ME istället för BC1, 2an har mer snygg

karaktär medan 1an är bra men inget speciellt, kanske lite bättre

än plugins, lite ljus också tyckte vi.

A-designs då... Hammer = bra. EM EQ2 = bättre! Den sistnämnda

har mer "mojo" och överlägsen bas mot Hammer som är faksitkt

ganska medioker i dessa frekvenser. Båda har dock snygg topp.

EM EQ2 är en Pultec EQ så man är förstås begränsad i mellanregistret

men överlag så låter den bättre än Hammer. Hammer blir för övrigt jäkligt varm, lämpligt att lämna utrymme ovanför den.

Bra EQs men dyra!

/Tompa

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar TK BC2 ME istället för BC1, 2an har mer snygg

karaktär medan 1an är bra men inget speciellt, kanske lite bättre

än plugins, lite ljus också tyckte vi.

A-designs då... Hammer = bra. EM EQ2 = bättre! Den sistnämnda

har mer "mojo" och överlägsen bas mot Hammer som är faksitkt

ganska medioker i dessa frekvenser. Båda har dock snygg topp.

EM EQ2 är en Pultec EQ så man är förstås begränsad i mellanregistret

men överlag så låter den bättre än Hammer. Hammer blir för övrigt jäkligt varm, lämpligt att lämna utrymme ovanför den.

Bra EQs men dyra!

/Tompa

Tack för bra svar. Jag har inte provat BC2 så mycket. Bara snabbt en gång. Men du tycker de är stor skillnad mellan dem alltså? Inte bara de stegade controllerna.

Jag har faktiskt aldrig varit någon jätte pultec-fan. Främst pga av de begränsande mellanregistret. Sen såg jag även att Golden Age music som är återförsäljare av A designs i Sverige har 40% rabbat på Hammer nu. Så de ligger på 16000 kr nu istället. Fördelen med TK-lisern är ju att den har en MS-funktion också. Men frågan är hur mycket man skulle använda den..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svar! Ja Nail:en verkar ju vara lite speciell när de gäller inställningsmöjligheterna. Kände du att den va svår att jobba med?

Är väldigt intresserad av deras EQ Hammer också. Om man kollar på videos med den så låten den ju onekligen riktigt bra.

BC1 är ju som sagt väldigt snäll, men tycker ändå den limmar mixar på ett bra och behagligt sätt.

Svår och svår, jag fick ju den att arbeta, men även fast jag läste om den och kollade videos så fattade jag inte i början riktigt förhållandet mellan threshold och hard threshold.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har tid att vänta så kan jag fixa ljudfiler på TK-lizern,

en kollega sade att den var lika bra som EQs som kostar det dubbla.

Återkommer.

De skulle helt klart vara mycket intressant att höra om du orkar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte bidraga med någon jämförelse med A-designs prylar men jag har en TK-lizer och gillar den skarpt. M/S är en klockren funktion!

(jag har och Summit Audio EQP-200 och AML ezP-1A att relatera till, båda Pultec-kloner).

TK-lizer är verkligen en klockren programeq!

(har en knippe BC-1 också, på bussar och master)

Redigerat av 8bit
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte bidraga med någon jämförelse med A-designs prylar men jag har en TK-lizer och gillar den skarpt. M/S är en klockren funktion!

(jag har och Summit Audio EQP-200 och AML ezP-1A att relatera till, båda Pultec-kloner).

TK-lizer är verkligen en klockren programeq!

(har en knippe BC-1 också, på bussar och master)

Tack för svar. Använder du mest TK-lizern i M/S-mode? Hur väl funkerar den som "vanlig stereobuss eq" utan m/s tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, sedan hörde vad m/s faktiskt gjorde för något har det varit konstant inkopplat 🙂 Dock var m/s aldrig usp'en som fick mig att köpa tk'n. Istället lockade frekvensvalen och de stegade pottarna.

Och den funkar naturligtvis mycket bra som stereo-eq även med m/s urkopplat.

Nackdelen är väl då att den är en one trick pony som inte är användbar för tracking, men det har den å andra sidan aldrig gjort sken av att klara.

Tack för svar. Använder du mest TK-lizern i M/S-mode? Hur väl funkerar den som "vanlig stereobuss eq" utan m/s tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, sedan hörde vad m/s faktiskt gjorde för något har det varit konstant inkopplat 🙂 Dock var m/s aldrig usp'en som fick mig att köpa tk'n. Istället lockade frekvensvalen och de stegade pottarna.

Och den funkar naturligtvis mycket bra som stereo-eq även med m/s urkopplat.

Nackdelen är väl då att den är en one trick pony som inte är användbar för tracking, men det har den å andra sidan aldrig gjort sken av att klara.

Okej tack för svar. De ända jag egentligen stör mig på är att just de stegade frekvensvalen känns lite begränsande? Är ju inte allt för många frekvensval per pot? Du har inte känt dig begränsad av de?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte alls. Både bas och diskant kan ändras mellan peak och shelving, plus att jag upplever midbandet som musikaliskt smarta val. Glömde att nämna att jag har en ISA215 också. Den är iofs också en preamp men främst en eq (i mina ögon & öron). Isa-eq är väldigt väldigt väldigt bra men till skillnad mot tk kan jag aldrig återskapa en "sättning", plus att ISA är för drastisk för programeqtjänst.

En focusrite ur blue-serien vore najs!! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kände att jag behöver nog uttrycka mig lite bättre gällande

A-designs Hammer. När jag skrev att den är medioker i basen så menar

jag i sammanhanget att burken kostar runt 25 000 kr (eller iaf kostade)

och lirar ihop med API 5500 och andra fina EQs.

Hammer är egentligen inte alls dålig i basen, det är bara det att den är så

fenomenal i mid och diskantregistret medan basen inte har samma impact.

Det som Hammer gör i toppen har vi aldrig hört från ngn annan EQ,

den är helt outstanding. I basen däremot om man vill ha en snabb och

mer aggressivt tryck så är deras Pultec eq eller API lite bättre.

API passar bättre på trummor och rockgitarrer, de är för gryniga,

vassa och påträngande för sång och akustiska instrument

i mid+diskant anser jag. Här är Hammer överlägsen.

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Kände att jag behöver nog uttrycka mig lite bättre gällande

A-designs Hammer. När jag skrev att den är medioker i basen så menar

jag i sammanhanget att burken kostar runt 25 000 kr (eller iaf kostade)

och lirar ihop med API 5500 och andra fina EQs.

Hammer är egentligen inte alls dålig i basen, det är bara det att den är så

fenomenal i mid och diskantregistret medan basen inte har samma impact.

Det som Hammer gör i toppen har vi aldrig hört från ngn annan EQ,

den är helt outstanding. I basen däremot om man vill ha en snabb och

mer aggressivt tryck så är deras Pultec eq eller API lite bättre.

API passar bättre på trummor och rockgitarrer, de är för gryniga,

vassa och påträngande för sång och akustiska instrument

i mid+diskant anser jag. Här är Hammer överlägsen.

Okej nu blev jag ju ännu mer kluven, hade ju nästan bestämt mig för att inte köpa en Hammer haha.. Förresten så måste jag fråga dig som gillar Neve 5043 kompressor. Har du provat deras 5033 eq också? Håller den sammaa klass som 43:an? För den är ju onekligen fantastiskt. Har börjat leka med tanken på att köpa två 5033 och använda på både i mix och som dual-mono på masterbussen. Kanske blir lite pilligare iofs men men..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om A-designs kunde ta basregistret från deras Pultc EQ och resten från

Hammer + några fler alternativ på HPF så skulle jag lätt betala 35 000 för den.

Portico 5033 är bra men inte alls lika prisvärd som kompressorn. Hade

den ett tag men för att köra i stereo måste du har två st och det blir så

dyrt att det finns bättre alternativ.

Annars för mastering så blir det nog som du säger - för pilligt med

dual mono 5033 och 5 band utan stegade kontroller. Här skulle

jag hellre välja Hammer eller EM EQ2.

Jo, det är klart att du blir kluven, det är alla som håller på med studioprylar.

Vänta bara några år till, då blir du istället helt jävla störd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om A-designs kunde ta basregistret från deras Pultc EQ och resten från

Hammer + några fler alternativ på HPF så skulle jag lätt betala 35 000 för den.

Portico 5033 är bra men inte alls lika prisvärd som kompressorn. Hade

den ett tag men för att köra i stereo måste du har två st och det blir så

dyrt att det finns bättre alternativ.

Annars för mastering så blir det nog som du säger - för pilligt med

dual mono 5033 och 5 band utan stegade kontroller. Här skulle

jag hellre välja Hammer eller EM EQ2.

Jo, det är klart att du blir kluven, det är alla som håller på med studioprylar.

Vänta bara några år till, då blir du istället helt jävla störd!

Haha jo de är väl så..

Okej så pass alltså, jag får väl ta mig till funderare på hammer då. Synd att den inte finns att prova någonstans i Stockholm bara. Är ju aldrig samma grej att bara lyssna på clip på youtube..

Angående 5033 så jo de kanske blir lite för pilligt med dual mono för stereobussen.. Dock skulle de ju va najs men nån riktigt bra mono-eq för typ virvel, kagge och sång också.. Ja de som ändå hade mer pengar haha..

Redigerat av theunknown
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...