Jump to content
Annons

Problem med Nedstämd gitarr


cageman84

Recommended Posts

Jag har en "billig"-gura (Squier Jaguar) som jag skulle vilja stämma ned minst ett helt tonsteg men gärna ett och ett halvt.

Hur gör jag detta på bästa sätt?

Gitarrförsäljaren har på första försöket inte lyckats få den att fungera bra men ska försöka igen med lite mer tid.

Därför undrar jag om någon har några tips som kan vara bra att meddela vidare? Särskilda strängar som rekommenderas?

Det enda som är problemet just nu är att den inte klarar av att hålla stämningen. Den blir helt enkelt ostämd direkt.

Jag är medveten om att det inte är en särskilt bra gitarr och att det kanske blir svårt men man bör ju försöka tycker jag nog 🙂

Har provat ett par squier tidigare och tyckte att just denna modell kändes riktigt bra från början.

Tacksam för alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Ett helt tonsteg ned räcker det med 10-52 gott och väl. Kör själv i D standard. 012 låter överdrivet för ett till ett och ett halvt tonsteg. Sen gäller det ju att justera dragstången om man byter till andra strängstorlekar och stämning. Nya strängar ska sitta på minst ett dygn för att för att se hur halsen sätter sig. Detsamma gäller all justering av dragstången. Det tar minst ett dygn för all justering och ska justeras lite i taget. Så det tar flera dagar för att få till halsen som man vill ha den. Men sen är det givetvis så att många billiga gitarrer inte fungerar bra alls för nedstämning. Funkar det inte med den så glöm den och köp något lite bättre som klarar av det.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjockare strängar borde göra susen! Jag skulle nog kört på ett 012-set i den stämningen! Lite blyerts i sadeln kan också hjälpa strängen att glida tillbaka efter en bend osv!

Går du upp mycket i strängstorlek kan du bli tvungen att fila upp sadelslottar så att strängen inte "fastnar"

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Sen om gitarren har svaj så kan det behövas fler eller starkare fjädrar som håller emot om tjockare strängar används. Inte säkert dock om man samtidigt stämmer ner. Intonering kan behöva göras också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Die Hard; dDario Ligt top heavy bottom är kanon, jag spelar en helton nedstämt sen 30(?) år o de är kanon. 0.10 på tunnaste strängen känns inte alls för sladdrigt o 052 till den tjockaste känns o låter helt perfekt. Kör med samma både på tele och strata hembygge, den håller stämningen kanon även vid svajande med vintage typ stall. Se till att det glider lätt i sadeln och under strängträden. Är det dubbla strängtorn kanske du kan ta bort det till D o G strängarna? Om de spunna strängarna nyper i sadelspåren kan du ta en ny sån sträng o försiktigt dra fram o tillbaka som en fil i respektive spår. O rita på lite blyerts som sagt.

http://www.daddario.com/DADProductDetail.Page?ActiveID=3769&productid=17&productname=EXL140_Nickel_Wound__Light_Top_Heavy_Bottom__10_52&sid=e83e7096-ebe6-4a3c-9c3f-4edc300bfba1

Med de här strängarna har jag inte spelat av en sträng heller på säkert 20 år, fast jag töjer som en idiot hela tiden.

På mina strator har jag brukat körd med fyra fjädrar, men spänt dem ganska löst, det ger ett mer distinkt nolläge än om man har tre fjädrar som är lite hårdare spända. Jag har mina stall "flytande" så att det även går att svaja lite bakåt, tror även detta är bättre för att de ska hålla stämningen än om man drar åt så stallet är dikt mot trät.

Att få gitarren att hålla stämningen sitter en hel del i vana o rutin, det är samma med gitarrer utan svaj. Det där fixar du nog!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om de spunna strängarna nyper i sadelspåren kan du ta en ny sån sträng o försiktigt dra fram o tillbaka som en fil i respektive spår. O rita på lite blyerts som sagt.

Jäpp det där är ett bra knep och har själv gjort det. Billigt och bra alternativ istället för superdyra sadelfilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...