Jump to content
Annons

Köpa rör till förstärkare?


Andwuu

Recommended Posts

Bestämde mig att det var dags att köpa en rörförstärkare förra veckan, lyckades få tag i en begagnad Marshall Vintage Modern till rimligt pris. Då jag inte har någon som helst erfarenhet av rörförstärkare vet jag heller inte var man kan köpa rör till dessa vid byten. Finns det något speciell butik/webbshop någon här kan rekommendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan beställa från t.ex. Thomann, The Amp Doctor (TAD), 4Sound, etc. Beställ (helst matchade) KT66 rör. Olika tillverkares ljud kan variera från andra tillverkare när det kommer till rör.

Det jag funderade mest på var ett tips jag fick från en på ett annat forum angående förstegsrören. Någon hade bytt ut V1 mot ett 5751-rör och hade tydligen fått en helt annan karaktär på disten, tydligen till det bättre. Hur fungerar det att byta rören i försteget, är det bara att byta och köra på (förutsatt att de har i princip samma specifikationer) eller behövs någon form av modifikation göras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla tillverkare och modeller låter annorlunda. Vissa låter unt & mulligt, andra fullständigt neutrala, och ytterligare några låter direkt digitalt. Efter man bytt rör är det alltid en god idé att kalibrera maskinen för bästa resultat, men det är inte ett krav.

Vad som är mest mumma är en smaksak, men ett av mina största favoriter är Telefunken-rör! Jag använder deras 12AX7-rör i en asgammal Behringer, och även om den fortfarande inte är professionell i karaktären, så blev den grymt mycket bättre & med både mer bett, tyngd och definition! Detta trots att röret bara sitter på utgångssteget vad jag vet :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hur skulle det bli om jag bytte ECC-83 röret i V1 mot till exempel ett 5751? Hur pass stora skillnader är det på olika förstegsrör?

Det kan vara ganska stor skillnad på olika rör av samma sort. Dvs ett ECC83 från en tillverkare låter annorlunda än ett ECC83 från en annan tillverkare. Det kan också vara skillnad på olika årgångar från samma tillverkare. Men väldigt många rör typer i form av dubbel-trioder har precis samma schema men har olika parametrar. Den viktigaste är förstärkningsfaktorn. 5751 är förmodligen en special version av ECC81. I vanliga förstärkare så är det sällan några problem att gå upp eller ner ett "steg" i gain. 5751 har ett gain om 70, ecc83 har 100. Så du kommer få mindre med gain så var distorsionen uppstår flyttar på sig. Går man upp i gain finns risken att man får självsvängning. Och sedan ska man veta att rören har ganska stor inbördes skillnad. Så ett rör som ska ha 70 kanske i verkligheten har 90 och ett som ska 100 kanske inte kommer upp i mer än 85. Men det finns många parametrar. Tex finns det rör med andra glödspänningar dessa fungerar inte. Det finns också rör med andra scheman. Tex ecc88 är olika ecc81,ecc82,ecc83 osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mest spelat på olika fender stärkare i mina dagar. Av moderna rör har jag föredragit Electro harmonix NOS rör är ju en helt annan bag. Vad gäller förstegsrör brukar mullard/phillips gå att få för vettiga pengar.

Och just V1 röret i dom flesta rördesigner är vad som hanterar den så kallade förstegsdidsten.

Värt att titta på då om du letar NOS är en konverteringstabell då europa använde ECC systemet och amerikanerna siffror och bokstäver. Te.x ECC 83 är samma som 12ax7 har jag för mig. Annars stämmer vad som sagts V1 avgör hur mycket headroom du har. T.ex i en 50w fender bassman fick man använde ett v1 rör med lite headromm för att kunna få gain på vettig volym. på en 25w bandmaster var det bättre med ett 12ay7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...