Jump to content
Annons

DIY eltrummor


Jaker

Recommended Posts

Jag försöker hjälpa brorsan komma igång. Han köpte ett fruktansvärt trumset och grannarna klagar. Då fick jag iden att slänga på mesh skin och konvertera det till eltrummor. Som jag ser det finns 2 alternativ antingen en alesis io triggmodul. Eller så har jag sett folk på youtube koppla in det i som analoga inputs i ett vanligt ljudkort och trigga midi i datorn på det viset. Min fråga där är om någon här gjort det, och hur triggar man hihat pedalen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spännande projekt!

Jag funderar själv på inköp av digitaltrummor, och då jag kollade blocket hittade jag ett bygge där säljaren hade hybrid-trummor, dvs vanliga skinn på ena sidan trummorna och mesh och trigger på andra sidan, kopplade till en 2box-modul. Man kunde alltså välja att köra traditionella trummor eller digitaltrummor efter behov, t.ex. beroende på spelning eller lägenhet.

Att köra utan modul och direkt till ljudkortet, om man nu har ingångar nog, borde ju spara en slant. Vilken programvara behövs då? Räcker det med t.ex. Superior Drummer?

Anågende hi-hat så finns det ju digitala sådana att köpa som man monterar på vanliga stället. Men då kanske modul krävs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår f.d. trummis (han som vann Studiomellon i våras), för många år sedan, limmade fast såna där små högtalarpuckar som finns på alarmklockor på plastlock, petflaskor, övningstummor (rund platta med gummi) vilket funkade finfint till den Alesis DM-5 tror jag den heter. Den har massor av triggingångar och pedalingångar för att tex öppna och stänga hihat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva triggdelen har jag koll på. Tänkte bygga dom av piezo mickar och lite skumgummi. Man kan använda vilken trum plugin som helst. Alla studioprogramm har en funktion som konverterar en analog signal till midi och sedan assignar man signalerna till olika trummor. Fördelen med att använda Midi in i datorn som jag ser det är att det sparar en hel del datorkraft att slippa spela in analoga signaler. Utan bara hantera Midi istället. Men som sagt hihat pedalen vet jag inte hur jag ska få in via analoga ingångar....

Hm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...