Jump to content
Annons

Trött i arm/tumme dagar efter rep?


Andwuu

Recommended Posts

Mitt band är för tillfället inne i en period av mycket rep och skrivande av nya låtar, så det blir mycket gitarrspel för min del. Jag har vant mig vid att ha gitarren långt ner när jag spelar, dels tycker jag det ser bedrövligt ut med gitarrspelare som bär gitarrerna högt upp (ta Angus Young till exempel, nu syftar jag enbart på hur det ser ut, han är en fantastisk gitarrist i övrigt) och dels känns högerarmen mer avslappnad när den får hänga ner lite mer. Det som dock händer är att vänsterarmen, främst handleden får jobba mer än vanligt, speciellt i en av våra låtar där det är väldigt mycket fingerstretch i princip överallt.

Vi repade drygt 3-4 timmar i torsdags och fredags förra veckan, men nu sedan igår tycker jag mig känna av viss svaghet och lite sämre koordination i vänster tumme och armen, de ställen som får mest belastning under den låten. Jag märkte inte av särskilt mycket efteråt eller ens dagen efteråt, det var först igår det började yttra sig ordentligt. Det kan liknas nästan exakt vid hur armarna kan kännas efter ett armpass på gymmet, men då lokalt i underarmen och tummen, en liten känsla av matthet och att armen inte alltid lyder riktigt.

Är det på sin tid att jag höjer gitarren lite eller kommer problemen minska med tiden? Jag känner inte av någon smärta i armen eller så, bara denna matthet som att jag ansträngt tummen och armen. Kan det leda till slitningar i det långa loppet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu är jag ingen gitarrist, utan trummis sedan 20 år tillbaka. Spelergonomi är A & O, oavsett instrument dock. Om du inte kan härleda smärtan eller obehaget till ngn annan aktivitet, så bör du nog se över hur du spelar. Kan du inte sitta ner under rep?

Varken karpaltunnelsyndrom eller inklämd ulnarisnerv är något jag själv eftersträvar, så var rädd om de riktiga instrumenten (händer, armar - och i förlängningen resten av kroppen).

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen gitarrist, utan trummis sedan 20 år tillbaka. Spelergonomi är A & O, oavsett instrument dock. Om du inte kan härleda smärtan eller obehaget till ngn annan aktivitet, så bör du nog se över hur du spelar. Kan du inte sitta ner under rep?

Varken karpaltunnelsyndrom eller inklämd ulnarisnerv är något jag själv eftersträvar, så var rädd om de riktiga instrumenten (händer, armar - och i förlängningen resten av kroppen).

Jag kan absolut sitta ner under repen, det är även något jag gjort till och från. Det är som sagt ingen smärta jag upplever, utan bara matthet i musklerna. Jag har sedan en period tillbaka (någon/några månader) haft mycket problemet nacken också (ej relaterat till gitarrspel) som yttrar sig i form av domningar och liknande i armar/fingrar, så jag vet inte om kanske detta kan bidra till denna känsla också. Men varför skulle det kännas av först några dagar efteråt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det kan tänkas ha en koppling till att jag ätit dåligt på sistone och inte rört mig mycket nu i helgen, att det blev som ett träningspass för armen men att det inte funnits energi att bygga upp musklerna igen pga näringsbrist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag har sedan en period tillbaka (någon/några månader) haft mycket problemet nacken också (ej relaterat till gitarrspel) som yttrar sig i form av domningar och liknande i armar/fingrar, så jag vet inte om kanske detta kan bidra till denna känsla också. Men varför skulle det kännas av först några dagar efteråt?

Det är nog uppenbart att det hänger ihop. Värk kan komma efteråt. Det är inte alltid det kommer på en gång. Gått och kollat nacken? Annars är det nog dags att göra det innan något värre händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog uppenbart att det hänger ihop. Värk kan komma efteråt. Det är inte alltid det kommer på en gång. Gått och kollat nacken? Annars är det nog dags att göra det innan något värre händer.

Jag har inte kollat nacken, men jag vet var mina problem kommer ifrån och jag jobbar på att mjuka upp nacken igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare sagts. Ergonomi är skitviktigt om man tänker spela mycket. Jag hade saxen för lågt och spände mig därför när jag spelade. Fick vansinnigt ont tillslut.

En gitarrlärare jag känner har gitarren under haken. Hans filosofi är att den ska vara i samma höjd som när man sitter ner. Anledningen till det är att du vill att musklerna ska känna samma känsla när du övar som när det är skarpt läge (och i hans fall samma känsla oavsett om han sitter eller står). Och är det inget alternativ för dig får du hitta ett mellanting. Förmodligen något som innefattar att du ALLTID står upp när du spelar gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare sagts. Ergonomi är skitviktigt om man tänker spela mycket. Jag hade saxen för lågt och spände mig därför när jag spelade. Fick vansinnigt ont tillslut.

En gitarrlärare jag känner har gitarren under haken. Hans filosofi är att den ska vara i samma höjd som när man sitter ner. Anledningen till det är att du vill att musklerna ska känna samma känsla när du övar som när det är skarpt läge (och i hans fall samma känsla oavsett om han sitter eller står). Och är det inget alternativ för dig får du hitta ett mellanting. Förmodligen något som innefattar att du ALLTID står upp när du spelar gitarr.

Jag har som sagt som tur är inte åkt på någon smärta, det som har hänt är att musklerna känns som gelé och inte riktigt lyder, fast några dagar efter rep, precis som efter ett träningspass. Det borde väl vara relativt lugnt så länge jag inte får ont av det, eller borde jag reagera på denna gelékänsla också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej egentligen inte. Du blir trött och öm för att du envisas med att ha handen i en obekväm position. Dom gånger jag har varit med om att folk fått riktiga skador av musicerande har det rört sig om 5 timmar eller mer om dagen och då har det oftast slutat med om inflammationer i ledband och dylikt.

Smärtan är ju en signal om att något inte står rätt till. Känner du att det gör ont och tar det lite lugnare eller låter det gå nån dag mellan repen återhämtar sig kroppen. Däremot är det ju ett tecken på att din spelställning inte är optimal och förmodligen hämmar ditt musicerande. Men det ser ju coolare ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan, om du har spelat länge på det viset utan att lida av det. Är det väl troligt att det beror på att du har varit mer spänd i hela kroppen eftersom du har spelat musik som är ny för dig. Och när man ska spela nya saker i tempo innan man är helt bekväm med det brukar det ju ha sidoeffekten att man spänner olika muskler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej egentligen inte. Du blir trött och öm för att du envisas med att ha handen i en obekväm position. Dom gånger jag har varit med om att folk fått riktiga skador av musicerande har det rört sig om 5 timmar eller mer om dagen och då har det oftast slutat med om inflammationer i ledband och dylikt.

Smärtan är ju en signal om att något inte står rätt till. Känner du att det gör ont och tar det lite lugnare eller låter det gå nån dag mellan repen återhämtar sig kroppen. Däremot är det ju ett tecken på att din spelställning inte är optimal och förmodligen hämmar ditt musicerande. Men det ser ju coolare ut.

Jo, det är ju inte en helt optimal position för handen, men i och med att det här är första gången jag upplever det, vilket dessutom råkar vara under en period där jag inte rört mig överdrivet mycket och haft problem med aptiten tror jag det snarare är invänjning det handlar om. Så länge jag bara känner av träningsvärk eller gelékänsla känns det som att det tyder på att musklerna bara inte är nog tränade och att det blir bättre med tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...