Jump to content
Annons

skillnad mellan Sonar versioner


Zither

Recommended Posts

Haj därute!

Ursäkta en kanske urdum fråga, men när man inte vet......

Vad äre för skillnad på Sonar3, Sonar6 samt vers 8 samt de senare Sonar X1 å X3.

När blir det 64 bitars? Pratar om Pro modellerna hela tiden.

Var Sonar 8.5.2 den senaste innan det blev SonarX3? Om den vers 8:an alltså är 64 bitars, går det att köra på en 32 bitars XP eller på en 32 bitars laptop med W7?

Jag är inte så mycket intresserad av finesserna å programmets utseende å snygga stilar utan mera av funktionalitet å sånt.

Skriver klassisk musik å behöver samplade "synt"/wavetable el vad de nu heter, från akustiska instrument. Använder fortfarande min g:a Edirol,

har inte råd med nyare saker. Tips på sådant mottages, kanske nån som har en kopia liggandes i lådan som inte används längre?

Har gått bet på att installera 3:an under W7 trots alla tricks å ändringar i registret mm. återstår endast ev en sk dual/multiboot å köra XP men då kan jag lika gärna ha kvar min andra laptop med XP, den är strippad för att vara snabb å mycket minne iden. Grejen är att det finns ingen support för den längre så.... Men jag har inte nån nytta av egentligen av 64 bitars som jag ser det. Eller tror mig veta, i vart fall så är även nyaste laptoppen en 32 bitars bara. Å nån fler dator lär det inte bli med min "rika" pension....

Så...någon som har svar å tips å hjälp?

Tackar i förväg å hälsar,

Zither

PS instrumentet som ses i mitt "alias", jag är nog den ende so spelar det i Sverige idag vad jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag kör (faktiskt) endast Sonar i min studio, och har kört genom tiderna, versionerna: Cakewalk 6, 8, 9 med Windows 95 och 98. Sonar X1 med Windows XP och Sonar X2 (32-bitars) med Windows 7 32- och 64 bitars.

Just nu har jag Sonar X2 (x2a) i 32-bitar installerat på Windows 7 Ultimate 64-bitar, med alla uppdateringar och servicepackar. Och det fungerar väldigt bra. (Kan dock hänga sig när man jobbat ett par timmar, när projekten blir väldigt stora.)

Mig veterligen är Sonar x1 egentligen "Sonar 10" (tror jag), och det tillkommer hela tiden nyare saker som jag har gillat väldigt mycket i varje uppgradering.

Saker som jag inte kan leva utan i Sonar x2 Producer Edition är:

--------------------------------------------------

* Overloud's Breverb 2 - Ett riktigt, riktigt bra reverb som Sonar tidigare saknat. (Sonitus är rena skräpet.) Jag var tidigare tvungen att använda mina hårdvarueffekter för bra reverb, vilka jag nu nästan inte använder längre. Detta p.g.a. Breverb.

* Prochannel EQ med enkel hög-pass och låg-pass knapp

* Stöd för side-chain i Prochannel bus-kompressorer

* Förbättrade takelanes

* Förbättrade Envelope-editering/vyer

* Konsoll-emulering (Pro Channel)

* Rör-emulering (Pro Channel)

* Bättre Grid-tool

* Bättre pianorulle samt smarta verktyg (även om de inte är helt perfekta)

* Track Folders (vet inte om det finns/fanns i tidigare versioner)

* SI-Strings (vet inte när de kom, men de är helt underbara)

Saker som jag starkt ser fram emot i Sonar x3:

--------------------------------------------------

* Bättre Pro Channel-EQ med större redigerings-fönster och spektrum-analysator (som Fabfilter Pro-Q)

* CLA-76-kompressorn i Pro Channel

* Färger i Track Folders (vilket gör att alla spår i en mapp får samma färg. Underlättar i consoll-vyn!)

* Förhoppningsvis mer stabilitet

Några saker jag stör mig på:

--------------------------------------------------

* Hängnignar - Händer i stora projekt med mycket syntar och effekter. Oftast i slutskedet. Väldigt, väldigt irriterande.

* "Smart Tool" - Är inte så smart som den låter, och orsakar en hel del frustration, men i brist på annat så...

Nu låter det säkert som om jag jobbar på Sonar, men jag tycker att varje uppgradering har varit många stora kliv i rätt riktning. Varje ny version väcker starka ha-begär. OBS: Jag brukar alltid se till att göra färdigt mina aktuella låtar MELLAN uppgraderingen. Det sista man vill är att uppgradera, och upptäcka att en låt inte fungerar som den ska...

Ang. 64-bitar: Det är _alltid_ bra med 64-bitar ifall du har mer RAM än 4GB. Även om du kör Sonar i 32-bitar kan OS allokera mer RAM till Windows och andra program ifall du har mer RAM än just 4GB. Sonar kan även köra 32-bitars plugins i 64-bitars OS och 64-bitars Sonar. OBS:Det sista har jag dock INTE testat, men det ska fungera. Men jag ska testa det hyfsat snart...

Producer Edition av Sonar X3 är faktiskt inte omöjligt dyr. Den går på lite över 4.000, vilket jag tycker är ett riktigt kap för vad man får. Skillnaden mellan "Producer", och de billigare är just Pro Channel, som jag tycker är helt otroligt bra. Men om man inte mixar så mycket, kanske det inte behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh...tusen tack Cathrine för ditt uttömande å trevliga svar.

Vi jobbar väldigt olika. Själv skriver jag klassisk musik å vill helst att mina "musiker" övar in sina stämmor, sedan genrep å en inspellning. Men det är Drömmen med stort D.

Så .....jag använder Sonar till för att få det att låta någorlunda som jag tänkt mig att musiken skall vara. Jag behöver alltså nästan ingenting av allt det fina/intressanta du nämt. Använder inte reverb å eko osv alls.

För att inte datorn skall hänga sig har jag strippat ner å stänger av nästan allt i "Services"-väg. Det ger väldigt mycket datorkraft över. Ingen internet å antivirus ller nått annat mer än det som behövs för att driva just Sonar.

Håller med om att det är viktigt att spara ner det hela färdiga stycket innan man byter, upptäckte det när jag gick över från Cakewal9 Pro till Sonar2. Problemet är att det blir inte färdigt ibland. Man kommer på efter ett år attt byta klarinetten mot en Oboe för det ger bättre musikupplevelse osv. Då sitter man där.

*Önskar att man kunde spara sina "instrumentrader"-spår- äsch, datorterminologi, olika för varje program dessutom, så att man senare skule kunna plocka upp dem i framtiden å "justera" ljudet, spelsättet osv mm. Nu är det bara noterna som lämnas kvar för framtiden, samt ljudinspelning, dvs att jag spar en sk Wav fil på CD skiva. Så länge som DE går att spela av.....

*Snyga notutskrifter skulle inte vara fel samt att kunna tex flytta över till ex.vis "Sibelius" som skriver riktigt bra noter.

* Om programmet skulle förstå ett sk tallbar > samt mf mf likn beteckningar osv som i "riktiga" noter skulle det underlätta för mig.

* Sedan saknar jag att när jag spelar av att då "on line" el vad det heter skulle kunna finlira volymerna för mina instrument som jag använder.. Det fixar jag när jag står framför orkestern å dirigerar själv, om jag nu kan komma till att göra det....

Det jag använder är stråkar, cello kontrabas, tvärflöjt, fagott, ja i stort sett en liten vanlig symfoniorkester.

Hur mycket av mina "önskemål" finns i de nyare versionerna?

4ooo:- är på tok för mycket för mig att spendera. Går ej. Det blir heller inte någon 64 bitars dator. Min pension är på tok för klen för sådana utgifter.

Så skulle du kunna berätta för mig om jag klarar mig med kanske vers 6 som högsta? Med tanke på mina behov? Tror inte faktiskt att just X3 skulle vara bättre för mig alltså.

Vers6 finns att tillgå billigt idag för den levereras inte från Cakewalk längre.

Kan du svara igen få de nya frågorna? Tackar å hälsar,

Zither

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag kör Sonar X3 Producer. Det finns 3 versioner:

Sonar X3

Sonar X3 Studio = Sonar X3 + ProChannel + fler instrument plugins

Sonar X3 Producer = Sonar X3 Studio + ännu fler instrument plugins

Alla tre har samma kapacitet i vad gäller inspelning, dvs 64 bitars ljudbuss, obegränsat med antal ljudspår och midispår.

Nu köpte jag min Sonar X3 Producer via en onlinebutik som kallas "Steam" www.steampowered.com, som är mera känd som ett ställe man köper PC-spel. Tack vare det så har jag bra rabatt på de enklare versionerna, så den enklaste Sonar X3 går på 39 Euro, och Studio versionen går på 129 Euro.

Om du vill utnyttja de priserna så skicka mig ett PM med din epost-adress, så kan jag hjälpa dig med inköpet.

När det gäller instrumentljud som du är ute efter så kan jag tipsa om en produkt som heter "Miroslav Philharmonik", som är ett riktigt bra virtuellt instrument som innehåller alla instrument som finns i en symfoniorkester.

Man kan köpa det i svenska musikaffärer för ca 1000kr, men jag fick tag på ett exemplar för bara £40 GBP på engelska eBay för ett par dagar sedan. Om man kollar regelbundet så bör det komma upp fler exemplar till bra pris där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vassego! 🙂

Jag ska försöka. 😉

* Önskar att man kunde spara sina "instrumentrader"-spår- äsch, [...]

Hm, det är alltid svårt att få gamla låtar att fungera. Dock är det väldigt smidigt från Sonar X1 (?) när ett projekt ligger i separat mapp, med separat audio-mapp. Du kan även spara ner till gamla hederliga "Cakewalk Bundle", så du är säker att du får med all audiodata. Men annars är det som sagt knepigt att ändra instrument i efterhand...

* Snygga notutskrifter skulle inte vara fel [...]

Ah, det är nog svårt. Själva Staff-view verkar se likadan ut som den alltid gjort. Tror nog Sibelius borde stödja MIDI-filer, så du kan exportera från projektet, t.ex. stråkar, melodi m.m. (Eller om du gör låten först i Sibelius, och sedan exporterar till MIDI, ifall det fungerar.)

* Om programmet skulle förstå ett sk tallbar [...]

Nothantering är extremt begränsat. Även så enkla saker som g-klav/f-klav i pianorullen är inte speciellt mycket att skryta med. Därav mitt förslag att göra låten först i Sibelius.

* Sedan saknar jag att när jag spelar av att då "on line" [...]

Detta kan Sonar x1. Det är s.k. "envelopes". Du kan automatisera precis allt, och även medföljande plugins och syntar. Enda tricket är att hitta "egenskapen" man vill automatisera, och sedan pilla, pilla och pilla. 🙂 Ett hett tips är att fixa automatiseringar SIST. De är nämligen lite jobbiga att flytta runt och kopiera. Så strukturera låten först. 🙂

Hm, vet inte om du använder 3:e-parts plugins och syntar. I så fall kanske det räcker med den enklaste versionen av Sonar X3 för 800kr. (http://www.cakewalk.com/Products/SONAR) Varför jag inte skulle våga köra en lastgammal version har med Windows att göra. Det är väldigt stor risk att saker inte fungerar som de ska ifall du kör en gammal version av Sonar med nytt OS. Så bäst är att köra OS och Sonar ungefär jämngammalt. En beggad Sonar x2 skulle även den fungera väldigt bra med t.ex. Windows 7 eller Windows 8.

Bästa uppgraderingen som du kan göra för din dator är att skaffa en SSD-hårddisk. Har själv bytt ut min gamla hårddisk i min DJ-pc och den fick helt nytt liv! Helt ny dator! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Momo för tipset. 39€ skulle jag verkligen klara av :-) Återkommer.

Ang Miroslav, har fått en av en kompis med licens nr å allt men får inte Sonar3 att ta den. Har trots mycket letande inte fått fatt i var felet är, förutom den bakom tangentbordet då....

Tack Cathrine.

H-disken är inget problem. Det där med automatisering, där tror jag jag behöver lära mig mer.

Har vid ett tillfälle lyckats styra volymen på en violin medan jag lyssnade av, tryckte på "play" knappen alltså. Men fråga mig inte hur jag gjorde, har ej lyckats återskapa det. Nu sitter jag i det sk "tabellen", där man ser alla tonerna mm i text/sifferform å lägger till extra rader där jag höjer-sänker volym, ett i taget, jälans slitjobb! Kan man automatisera det så.

Som du läste ovan kan man få nyare vers billigt utomlands, skall kolla upp det.

Minns ej men har för mig det var något strul med att föra över mellan Sibelius samt Sonar. Eller om Sibelius inte tog min Edirol Orchestra samplade ljud. Får väl kolla lite igen.

På tidigare vers, Cake9 fanns ett "notskrivningsprogram" till, där kunde man skriva in en massa nottecken som tallbar > mm med det var en grafisk sak, inget som togs hänsyn till vid avspelning, men jag fick ut bättre noter på papper.

Efter den här lilla konversationen kanske ni undrar vem jag är. Jo, jag har skrivit musik redan som 12 åring. Uppväxt med Wienermusiken å som vuxen studerat musik på heltid ett helt år i Geijeskolan i Ransäter.Heltid-även helger och kvällar. Den kända sk Harry Lime Them som Anton Karas blev berömd med i filmen Den Tredje Mannen har min morfar Wilhelm Jerschabek komponerat. Vad folk inte vet är att de spelade ihop å morfar sålde låten till Karas för en flaska rödtjut. Så går det till ibland. Men jag har haft glädjen att ha fått höra allt det underbara morfar spelade på sin Zither, inte bara Harry låten.

Övre tonåren klinkade jag gitar, på väg åt det klassika hållet, men någon Segovia blev jag aldrig. Efter 5-10 år lade jag av.

Sedan har jag spelat tvärflöjt i många år för olika lärare, bla Bajomi i Härnösand om det säger något samt Seidel i Eskilstuna. Till yrket varit kyrkorgelbyggare å har ett antal byggen på mitt "samvete" s.a.s. Detta är min musikbakgrund. Om någon skulle vara intresserad av att lära sig Zither så ställer jag gärna upp.Söker adepter somkan ta över. Men nu kom jag från ämnet, kanske förlåtlig när man är 70 bast.

Anledningen till mina "datorproblem" är som sagt att jag vill få till det att låta så mänskligt o naturligt som möjligt med mina begränsade resurser. Just nu har jag komponerat färdigt 3:e satsen ur ett större stycke om 4 satser.. Vart 5:e år har jag komponerat en födelsedagsvals till min kära Hustru, allt i klassiskt stil. Ja tänk om en hade råd att dirigera sin egen lilla minisymfoniorkester, men sånt hade även de stora från Mozart till Händel o Hyden problem med, financiärer, mecenater.... så vad skall en liten skit som jag göra då? Drömma.....

Tackar för era svar.

Hälsningar,

Zither

Link to comment
Dela på andra sajter

En beggad Sonar x2 skulle även den fungera väldigt bra med t.ex. Windows 7 eller Windows 8.

beggat gillas inte av cakewalk som du säkert vet

egentligen är väl det vettigaste att ladda ner demon och testa - finns väl i både 32 å 64 bitars

http://www.cakewalk.com/Products/SONAR/Web-Trial

ska man köra klassiska pluggar krävs ofta mycket minne och då är nog 64 bit os det vettigaste

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för svaren.

Syftet är inte bara att få snygga utskrift. Jag vill gärna ha en CD skiva med en "wav" fil på så folk kan höra hur det låter, även om det inte blir så bra som med levande musiker å akustiska instrument.

Det går åt mycket trixande bara just till detta. Därför som jag kallar det för "demo" CD skiva. I ett svagt ögonblick har jag sagt att jag köper en "dyr" full version av något program om jag tjänat lite pengar på CD skivor. Hittills har jag bara haft stora utfifter å inte tjänat en endaste krona. Skall kolla efter semestern den andra laptoppen å fundera på om jag kan köra Sonar X3, billigaste versionen, på den. Då blir Momo´s tips välkommen. Kanske värt att ladda ner en demoversion?

Sedan har jag för mig attt Sibelius krånglade för mig med syntarna. men det var ju äldre versioner där åsså.

Ja, vi får se. Tack igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med automatisering, där tror jag jag behöver lära mig mer.

Har vid ett tillfälle lyckats styra volymen på en violin medan jag lyssnade av, tryckte på "play" knappen alltså. Men fråga mig inte hur jag gjorde, har ej lyckats återskapa det. Nu sitter jag i det sk "tabellen", där man ser alla tonerna mm i text/sifferform å lägger till extra rader där jag höjer-sänker volym, ett i taget, jälans slitjobb! Kan man automatisera det så.

Som du läste ovan kan man få nyare vers billigt utomlands, skall kolla upp det.

Minns ej men har för mig det var något strul med att föra över mellan Sibelius samt Sonar. Eller om Sibelius inte tog min Edirol Orchestra samplade ljud. Får väl kolla lite igen.

På tidigare vers, Cake9 fanns ett "notskrivningsprogram" till, där kunde man skriva in en massa nottecken som tallbar > mm med det var en grafisk sak, inget som togs hänsyn till vid avspelning, men jag fick ut bättre noter på papper.

Anledningen till mina "datorproblem" är som sagt att jag vill få till det att låta så mänskligt o naturligt som möjligt med mina begränsade resurser.

Kul med info om din bakgrund!

Ang. automatisering: I äldre versioner av Cakewalk (när det hette Cakewalk), var man tvungen att dra linjer i control-surface under pianorullen. På så sätt får man in värden i kanalen, som, (beroende på hur brant det är), skickar kontroller till vad-det-nu-är-man-ska-styra med jämna mellanrum. Detta var dock rätt tidsödande. Vet inte hur det är i gamla versioner av Sonar, jag satt med CW9 bra länge innan jag uppgraderade.

Det är därför du vill ha en nyare version, så envelopes faktiskt finns, och kan användas. 🙂 Här är en video som går igenom automation och automation-lanes i Sonar x2 (likadant i x3). (Säkert mycket enklare att se en video, än att jag raljerar. 😉

Det ÄR svårt att få allt att låta naturligt, speciellt om du vill ha med alla nyanser, klanger och kanske även rumsklang, beroende på instrument. Det är där producenter kommer in. 😉

Sedan har jag för mig attt Sibelius krånglade för mig med syntarna. men det var ju äldre versioner där åsså.

Om jag varit kompositör, hade jag nog komponerat i Sibelius (med nötter och allt), för att sedan exportera endast MIDI-spår till Sonar. Å andra sidan verkar moderna versioner av Sibelius (föga förvånande) stödja VST-pluggar. Kanske lättast att köra ett enda program?

beggat gillas inte av cakewalk som du säkert vet

egentligen är väl det vettigaste att ladda ner demon och testa - finns väl i både 32 å 64 bitars

http://www.cakewalk....SONAR/Web-Trial

ska man köra klassiska pluggar krävs ofta mycket minne och då är nog 64 bit os det vettigaste

Visste jag inte, men det stämmer säkert. Har aldrig köpt Sonar begagnat.

Helt sant. Finns ingen anledning att köra 32-bitars idag (om man inte råkar har 32-bitars OS d.v.s.) Bra idé med demo-version! Det är bara att ladda ner och testa! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen alla.

Vet du Cathrine el ev andra svaret på min nästa fråga å kan hjälpa mig? Jag har nämligen igår fått ett mystisk fel i Sonar3.

Näjr jag flyttar den sk Tidslinjalen med musen så får jag allt till höger om den markerad men tidslinjalen flyttar sig inte!

Vill jag flytta den måste jag ut till något annat fönster, exvis i Event..nånting å där klicka på siffrorna för exvis takt 171 så hoppar tidslinjalen dit då kan ja spela upp musiken från den takten.

Mycket störande.

Jag har gått genom absolut allt som går att klicka på å hittar inget om detta å inget i hjälpen heller.Så där sitter jag. Varifrån-varför uppstod felet? Hur får jag bort det? Inget virus i datorn eller så. Kollat 2 ggr.

Så...jag blev nu extra fundersam med att försöka köpa en nyare version samt vill inte göra det förrän jag kan kolla upp mina datorer hemma, kör på XP nu på semestern. Men jag tankar nog hem först en demo vers av X3 innan å testar.

Momo som hade ett bra erbjudande hade visst åsså fått problem med att ladda in Miroslav synten... så...jag är tveksam

Men...äre nån som har ett tips så jag slipper ta till det drastiska å avinstallera å installer om Sonar3 i datorn? Kommer inte på något annat att göra längre.

Tackar för ev hjälp å hälsar,

Zither.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej Neosus!

Konstigt nog så är min XP burk stabilare än W7 datorn. Hm...

Vad äre som inte funkar bra med XP samt vers 8,6?

Har du kört Sibelius? Vilka versioner? Vilka "syntar" till den?

Nyfiken.

Redigerat av Zither
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...