Jump to content
Annons

Alternativ till Master Writer?


Naymari

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen tagit mig igenom en demo av Master Writer, och jag måste säga att jag är imponerad över hur bra det fungerade för mitt arbetsätt.

Men, faktumet att man behöver ha ständig tillgång till internet och att man måste betala för det igen efter 2 år känns halvt missanpassat. Så jag undrar nu om det finns alternativ som fungerar offline, fast det får gärna ha någon form av cloud-synk.

Finns det inga bra alternativ slår jag nog dock till på MW.

Tack å' haj!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Har känt till det där programmet länge och fattar inte tiktigt att det finns överhuvudtaget. Snart ska vi väl inte behöva kunna göra nåt själva utan datorn och internet fixar allt åt oss. Har man svårt för text kanske man inte har något att säga eller så kanke man ska ta kontkt med nån som skriver poesi eller liknande och samarbeta.

Det finns nog en anledning till att inspirationen tryter och då ska man nog lyda och avvakta till den återkommer. Det är väl ändå nåt slags konstnärligt skapande vi håller på med eller är det jinglar och som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har känt till det där programmet länge och fattar inte tiktigt att det finns överhuvudtaget. Snart ska vi väl inte behöva kunna göra nåt själva utan datorn och internet fixar allt åt oss. Har man svårt för text kanske man inte har något att säga eller så kanke man ska ta kontkt med nån som skriver poesi eller liknande och samarbeta.

Det finns nog en anledning till att inspirationen tryter och då ska man nog lyda och avvakta till den återkommer. Det är väl ändå nåt slags konstnärligt skapande vi håller på med eller är det jinglar och som gäller.

...öh, va?

Master Writer skriver inte texterna åt dig. Det är bara en samlingsplats för verktygen inom text-författande. Du får en ordhanterare, ordbok, synonymordbok & rimlexikon bl.a. Samt att man får sina arbeten sparade på ett och samma ställe, att det sen ligger över internet är ju en extra säkerhet ifall lägenheten skulle brinna ner.

Det är ju ingen stöttepelare utan det är ett hjälpmedel. Lite som en snickare som har en verktygslåda.

Den förskönade bilden av den svåra låtskrivaren som sitter och väntar in sin inspiration fungerar om man skriver för sig själv och sitt egna band. Men det håller inte om man ska syssla med låtskrivande på en professionell nivå, speciellt inom pop-branschen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja: Rhyme Genie & TuneSmith. Rhyme Genie ($ 25) är mer avancerad än MasterWriter, har en inbyggd tesaurus som kan hitta stavelse matchande synonymer och körs helt offline på Mac OS / IOS / Windows. TuneSmith kommer fri med Rhyme Genie och erbjuder en text editor med integrerad ljudinspelare och ackordblad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorer kan vara till stor hjälp. Jag bara läsa detta forum eftersom jag provar Google översättning. Jag vet inte hur, om mina svar är grammatiskt korrekt eftersom de är översatta från engelska till svenska av en Google datoralgoritm. Datorer kan expandera ditt sätt att kommunicera och kan hjälpa dig att uttrycka dig lättare. Teknik kan förbättra dina talanger ... det kan inte skapa talanger där ingen talang finns.

Jag har glömt att nämna Låtskrivare Pad som ett alternativ till MasterWriter. Låtskrivare Pad är mer lämpad för någon som börjar författaren sina första låtar. Den integrerade rimlexikon är mycket dålig jämfört med MasterWriter och Rhyme Genie / TuneSmith men du kan synkronisera olika plattformar:

http://www.rhymegenie.com http://www.songwriterspad.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...