Jump to content
Annons

Mixning i stil av Deadmau5 - House/electro


JamZam

Recommended Posts

Tjena!

Jag har sysslat med musikproduktion i många, många år nu och börjar få rätt bra koll på större delen av frekvensspektrumet i mixningen nuförtiden... men det finns en fråga som har gnagt ända sen jag hörde en Deadmau5-låt för första gången - huur hur hur får han till en så djup, högljudd men ändå galet clean bas? Baskaggen trycker i dom lägsta registren, samtidigt som basgången ligger och trycker i vad som låter för mig som samma register. Visst, man kan sidechaina, men det låter som att Deadmau5 (i mitt exempel här) gör något annat. Jag har själv några idéer, men är nyfiken om ni andra har något förslag att komma med? Hur får man till det här trycket i det lägre registret?

Låten som fick mig att fundera lite extra precis nu var hans uppkommande släpp "Seeya" ft. Colleen D'Agostino. Ni kan lyssna här:

Jag funderar även över hur mycket av trycker som kommer igenom mixen och vad som "läggs till" i mastering. Skulle va kul att höra era tankar runt detta 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag med har förundrats över många (duktiga) producenters förmåga att få ett otroligt "smack" i sina mixar, och samtidigt behålla klarheten och alla detaljer.

* Deadmau5 har själv sagt att han sidechainar varje kanal separat, d.v.s. inte skickar allt genom samma buss. Detta för att bättre kunna maximera side-chain för varje ljud och att allt inte låter mosat. Defenitivt någonting som jag ska testa. D.v.s. att inte bara side-chaina bussar, utan även enskilda kanaler.

* Någonting som jag själv tror är en (till) viktig komponent i en klar och punchig mix (förutom side-chain) är mid-side-kompression. Det är någonting som jag inte själv behärskar, men det verkar extremt användbart när man vill komprimera mittensegmentet i en mix, men samtidigt behålla en klar och tydlig stereobild. Det är i vilket fall någonting som jag kommer att nörda in mig på inom snar framtid. 🙂

* Sen är ju layering av basgång extremt kraftfullt. Många EDM-producenter jag tittat på, använder en sinusbas för att skapa botten, och sedan lägger på ett eller flera andra basljud för textur. På så sätt får du både topp och botten i basgången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag med har förundrats över många (duktiga) producenters förmåga att få ett otroligt "smack" i sina mixar, och samtidigt behålla klarheten och alla detaljer.

* Deadmau5 har själv sagt att han sidechainar varje kanal separat, d.v.s. inte skickar allt genom samma buss. Detta för att bättre kunna maximera side-chain för varje ljud och att allt inte låter mosat. Defenitivt någonting som jag ska testa. D.v.s. att inte bara side-chaina bussar, utan även enskilda kanaler.

* Någonting som jag själv tror är en (till) viktig komponent i en klar och punchig mix (förutom side-chain) är mid-side-kompression. Det är någonting som jag inte själv behärskar, men det verkar extremt användbart när man vill komprimera mittensegmentet i en mix, men samtidigt behålla en klar och tydlig stereobild. Det är i vilket fall någonting som jag kommer att nörda in mig på inom snar framtid. 🙂

* Sen är ju layering av basgång extremt kraftfullt. Många EDM-producenter jag tittat på, använder en sinusbas för att skapa botten, och sedan lägger på ett eller flera andra basljud för textur. På så sätt får du både topp och botten i basgången.

Bra tips där, ska undersöka allihop!

Layring har jag rätt bra koll på själv, har även börjat blanda in vocoders i den processen för att få extra mycket unik karaktär på basljud. Sidechains har jag alltid lagt på sendkanaler så jag ska nog börja experimentera mer med att som du sa lägga det på enskilda kanaler istället. Jag ser definitivt fördelar med den tekniken!

Hoppas fler personer kommer med fler förslag, jag lär mig redan mycket nytt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...