Jump to content
Annons

Nya monitorer ska inköpas, tips?


Recommended Posts

Hej där!

Är påväg att inskaffa mig ett par nya studio monitorer. Runt 8000-8500kr är min budget. Jag håller på med elektronisk musik och har nu ett par M-Audio BX8 D2 men känner att det är dags att uppgradera sig. Mitt rum är ungefär: 4,5x3 meter och behandlat med "Auralex Acoustics Roominators Alpha-DST". Det är helt enkelt ett sovrum.

Jag har kollat lite på Adam A7X, tycker de verkar rätt intressanta. Några av er kommer säkert tipsa om KRK, men tycker inte de är något att ha (personlig känsla). Sedan finns det ju Genelec, Dynaudio..

Vad tycker ni? Alla tips uppskattas.

Här är två bilder bifogade, ursäktar stökigheten.

http://www5.zippyshare.com/v/88793866/file.html

http://www5.zippyshare.com/v/48799025/file.html

Bästa Hälsningar

Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

A7X är alltid ett bra val, om du frågar mig, som är helt ADAM-frälst - men så kommer antagligen många andra att säga om just den monitor som de själva har, så det är inte lätt att välja baserat på andras rekommendationer. Bäst skulle vara om du har möjlighet att provlyssna någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Focal hade jag nog köpt om jag skulle skaffat nya. Förstår att många gillar Adam, men har hört lika många som inte alls tycker de låter bra (div. studiofolk i Malmö by). Vilka som skulle tipsa om KRK härinne är väl det största frågetecknet för närvarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ägt Adam A7X ett tag och de är OK i prisklassen men när man väl

börjat upptäcka deras brister vill man byta till annat.

KrK och Dynaudio är inte heller ngt jag rekommenderar.

Nya Yamaa HS8 och JBL LSR serien är bra för pengarna.

De är hårda och ganska ljusa, man blir snabbt trött i öronen (precis som med Genelec 80-serien)

men de är ändå jämnare i återgivningen än de jag tidigare nämnt.

Focal är dyrare och bättre. Viss varning dock för kvalitétsproblem, många av mina kollegor

har haft strulande exemplar.

Mina absoluta favoriter är Quested. Jag har S7R modellen och är äntligen efter

många års jakt supernöjd. De är helt outstanding.

Hälsningar Tomas H

Link to comment
Dela på andra sajter

Genelec 6010 bytte jag till, funkar utmärkt i sovrummet och i vardagsrummet intill, kolla också modellen över. Dessa monitorer är jäkligt raka och trots dess litenhet har de mycket bas att lämna. (6010 har bara 12 W per element, men räcker till i ett sovrum). Du sparar mycket pengar:-)

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar A7:orna, och A7x borde inte vara sämre val. Kanske inte så snabb i mellanregistertransienterna, men väldigt jämn återgivning och bra spridning för närfältare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Högupplöst mid?

Ns10 FTW. bästa monitorerna ever!

Haha bäst och bäst för vad? 🙂 Detaljrikedomen skulle jag nog tro är högre i mina focal men däremot är jag sugen på att själv ha ett par ns10 som complement, vad kör du för stärkare till dina? Tänkte ligga lågpris på stärkaren i så fall, har en Argon hemma den borde väl funka, annars Samson Servo 200.

Hur fan får man bort den jävla rättstavningen, jag skrev ju komplement!!!

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha bäst och bäst för vad? 🙂 Detaljrikedomen skulle jag nog tro är högre i mina focal men däremot är jag sugen på att själv ha ett par ns10 som complement, vad kör du för stärkare till dina? Tänkte ligga lågpris på stärkaren i så fall, har en Argon hemma den borde väl funka, annars Samson Servo 200.

Hur fan får man bort den jävla rättstavningen, jag skrev ju komplement!!!

Bästa som i att man inte behöver några andra! Men studiogrannen har ett par Focal Twins och jag gillar karaktären på dem. Man känner sig ändå lite hemma när man lyssnar på dem till skillnda från t.ex scoopa-doopa Genelecs etc.

Jag köpte en rätt dyr UREI stärkare 6230 (osäker om det är just 6230) för 6000:- men gjorde faktiskt STOR skillnad. Trodde det faktiskt mest var hype när det kom till bra stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa som i att man inte behöver några andra! Men studiogrannen har ett par Focal Twins och jag gillar karaktären på dem. Man känner sig ändå lite hemma när man lyssnar på dem till skillnda från t.ex scoopa-doopa Genelecs etc.

Jag köpte en rätt dyr UREI stärkare 6230 (osäker om det är just 6230) för 6000:- men gjorde faktiskt STOR skillnad. Trodde det faktiskt mest var hype när det kom till bra stärkare.

Jag får helt enkelt prova mig fram om jag får tag på ett par tior 😉

Förresten kör du sub till?

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag gillade verkligen inte Adam. KRK VXT är ganska trevliga om de har fixat till alla RFI och brus problem. Genelec är bra kvalitet men saknas någon slags trevlighets faktor. Men det är förmodligen också det som gör de bra. Dynaudio så är det väl BM5A som får plats i budgeten. Jag trycker de är riktigt bra men de har powerknappen på baksidan precis som KRK. Men KRK har autopower det har inte Dynaudio, inte MKII i alla fall. Genelec är där föredömet med både power och känslighet på framsidan. Var bor du? DLX och 4SOUND/gamla estrad brukar ha bra lyssnings möjligheter, så en rekommendation om någon så provlyssna själv. Men var påläst innan du går dit.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag är på jakt efter studiomonitorer, och läser igenom trådarna och googlar. Men jag har en undran över subwoofer. Behövs den, används den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är på jakt efter studiomonitorer, och läser igenom trådarna och googlar. Men jag har en undran över subwoofer. Behövs den, används den?

Det beror på...

Om du väljer små monitorer, så kan du behöva en sub för att få koll på vad som händer i basen. Å andra sidan så kan en sub ge dig problem med akustiken som du inte lägger märke till lika mycket om du inte kör med sub. Suben kan alltså kräva lite noggrannare akustikbehandling.

Som alternativ till sub, kan du ha ett par bra, öppna lurar som kan tillåta dig att höra hela registret utan att behöva fundera på rummets inverkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det tydliga svaret. Misstänkte det. Jag inkvarterar mig nu bit för bit i ett av husets rum för att utöka min musikaktivitet. Det går långsamt men säkert tack vare sådana här råd och detta forum. Blir söka ett par aktiva närfältsmonitorer till att börja med. Nu har jag mina slutna hörlurar, och samt diverse (iphone, min gamla 100W Yamaha från 80-talet, hustruns kompaktstereo som hon hade innan vi flyttade ihop datorhögtalare med subwoofer). Verkligheten för oss hemmapulare har sin charm.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Olika skolor, jag tyckte förr att subwoofer var trams. Jag har gjort en helomvändning, subwoofern kan jag flytta om "hoar" för mycket medan ett par monitorer är det oftast svårare att flyta för man måste flytta hela lyssningsplatsen för att avhjälpa "hoet". 🙂 Och jag kan ha mindre monitorer på arbetsplatsen för subben ger knuffen långt ned.

Jag tycker alltså det är enklare att få kontroll på ljudet med sub i ett litet rum istället för större monitorer.

Samtidigt så kräver det mer jobb att ställa in ljudet med sub och placeringen får man också jobba på men vinsten tycker jag är att man får bra drag långt ned. Och om så kräves så kan jag alltid stänga av subben om någon jag jobbar med inte gillar att jobba med sub, har inte hänt hittils. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...