Jump to content
Annons

Filmmusik på heltid.


Kr-illo

Recommended Posts

Hallå.

Känner att jag behöver lite hjälp av någon, med vägledning i livet.

Jag har efter 16 års yrke som stensättare bestämt mig för att säga upp mig, och skriva Film-musik/Tv-spels musik på heltid.

Hur kommer jag i kontakt med rätt folk?

Vart börjar man?

Måste jag ha eget företag...eller kan man bli anställd?

Hur fungerar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min omedelbara tanke är att du kanske skulle ha en inkomst från det nya jobbet innan du säger upp dig. I alla fall kanske gå ner till halvtid, eller nåt.

Sedan kan det ju bli familjeslitningar. (Du kanske ska fundera på vad din sambo/fru, om du har nån, tycker om att du börjar leva på dennes lön.)

...Men om du är helt utan bindningar, och har massor av talang, så kanske du skulle ta en enkel till nåt ställe där tex massor av film skapas: USA/Indien/Nigeria.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Erik dP.

Jag har ingen fru/sambo/familj och inte häller några utgifter (csn-lån/ hus lån m,m) så jag lever ganska billigt. (med en liten hyra på 3800/mån)

Tanken har faktiskt slagit mig... nu när du nämner USA... men någon flytt känns inte så kul 😕

Det måste ju gå att "jobba" via internet?

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta seriösa bolag kräver att du har egen firma (med f-skatt), i varje fall svenska.

Sen vad gäller att sluta jobba för att köra eget är så klart lockande, men kanske bättre att gå ner i tid till typ 60-80% till en början? Det kan ta lång tid att etablera sig och konkurrensen är ju som bekant stenhård så risken finns alltid att ens satsning till slut blir en negativ upplevelse.

Så har jag valt att göra iallafall, och fördelen med det är att jag får lite mer tid åt att skriva musik samtidigt som jag utan större problem klarar en eller flera "torra" månader = etableringen får ta den tid det tar. Det går sakta men säkert bättre hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är något som inte finns i filmbranschen i usa så är det fackförbund.

http://en.wikipedia....en_Actors_Guild

The Screen Actors Guild (SAG) was an American labor union representing over 105,000 film and television principal and background performers worldwide. On March 30, 2012, the union leadership announced that the SAG membership voted to merge with the American Federation of Television and Radio Artists (AFTRA) to create SAG-AFTRA.[1]

http://en.wikipedia.org/wiki/SAG-AFTRA

The Screen Actors Guild‐American Federation of Television and Radio Artists (SAG-AFTRA) is an American labor union representing over 160,000 film and television principal and background performers, journalists, and radio personalities worldwide. The organization was formed on March 30, 2012, following the merger of the Screen Actors Guild (created in 1933) and the American Federation of Television and Radio Artists (created in 1952).[1]

As of January 2013, Variety reported that the merger had proceeded with "few bumps", amid shows of good will on both sides. The stickiest remaining problem was reported to be the merger of the two pension funds, in part as a way of dealing with the issue of performers who paid into each plan, yet did not quite earn enough under either of the old plans to qualify for a pension.[2]

http://en.wikipedia....on_of_Musicians

The American Federation of Musicians of the United States and Canada (AFM/AFofM) is a labor union representing professional musicians in the United States and Canada. The AFM, which has its headquarters in New York City, is led by president Raymond M. Hair, Jr. Founding in 1896 as the successor to the "National League of Musicians," the AFM is the largest organization in the world representing the interests of professional musicians. They accomplish this by negotiating fair agreements, protecting ownership of recorded music, securing benefits such as health care and pension, and lobbying legislators. In deference to the differing laws and cultural attributes of each country, in the US it is referred to as the American Federation of Musicians (AFM) and in Canada as the Canadian Federation of Musicians/Fédération canadienne des musiciens (CFM/FCM).[1]

Among the most famous actions by the AFM was a ban on all commercial recording by members in 1942–44, in order to pressure record companies to make a better arrangement for paying royalties to recording artists. This was sometimes called the Petrillo Ban, because James Petrillo was the newly–elected head of the union. Petrillo also organized a second recording ban in 1948 (from January 1 to December 14), in response to the Taft–Hartley Act.

http://www.hollywood...sourcing-444761

The AFM says the studio that is producing "Captain America 2" is taking actions that are “un-American and unfair.”

...The union says that Marvel benefits from U.S. tax credits, yet hires musicians -- and only musicians -- overseas, under non-union contracts with a buyout that includes no provisions for re-use payments (residuals), pension or health benefits. ...

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

haha

"schmaäck!"

till ts: du kanske ska börja med att söka tjänstledigt eller långsemester innan du säger upp dig

försök skapa kontakter innan du kastar dig huvudstupa ut i nånting

du bör ha klara svar på dina frågor ovan innan du gör nåt drastiskt

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är något som inte finns i filmbranschen i usa så är det fackförbund.

De har flera väldigt starka fackförbund inom alla möjliga grenar. Utom kanske statister och runners, har i vart fall aldrig hört talas om nåt för dem. Har god kännedom om flera talanger som fått vara kreativa när de tagit icke-union-jobb för att inte få massor av skit tyvärr.

Är dock inte helt säker på vad man har för nytta av dem, de verkar vara mer måna om att komma springande med hänglås (jag skämtar inte) när man tar jobb inom för många olika poster än att faktiskt vara till hjälp till sina medlemmar. Det där kan dock ha ändrat sig de senare åren (hoppas det), jag är inte medlem själv så jag är dåligt uppdaterad om vad som hänt det senaste. Inte helt lätt att bli medlem utan Amerikanskt medborgarskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har efter 16 års yrke som stensättare bestämt mig för att säga upp mig, och skriva Film-musik/Tv-spels musik på heltid.

Vad du än gör GÖR INTE SÅ. Branchen är fullständigt översvämmad av folk som vill leva på filmmusik, så att få in en fot som kompositör är inte helt lätt.

Det är dock absolut inte omöjligt på sikt heller. Det kräver dock hårt jobb, massiv dedikering och något som gör dig unik, något som rättfärdigar varför en regissör skulle välja just dig och inte någon annan.

Hur kommer jag i kontakt med rätt folk?

Vart börjar man?

Måste jag ha eget företag...eller kan man bli anställd?

Hur fungerar det?

Måste man ha eget företag? Nej, måste måste man inte, men gudarna ska veta att det underlättar. Själv fakturerar jag via Frilansfinans, har inte haft möjlighet att starta eget än. Att bli anställd på locatian (dvs under själva inspelningen av filmen på plats) går ofta att göra, har flera vänner som jobbar uteslutande så, men det innebär färre jobb då det ger mycket mer jobb för producenterna. Inom post-produktionen (där råmaterialet raffineras till den färdiga produkten) har jag dock aldrig hört talas om projectanställning alls, såvida man inte jobbar direkt under ett större feretag, men att få en sån anställning är ännu svårare. Särskilt som musiker.

Till en början med måste du deklarera att du finns. Det gör du genom att knyta kontakter, och det kan man göra på oändligt många sätt, men flera vanliga är att ansluta sig till sajten Filmcafe.nu och söka jobb där (kostar en slant, men sett till vad man får är det bortskänkt), annonsera på filmskolor, och göra egna project man sprider via exempelvis YouTube.

Av frågan att döma gissar jag att du inte har några kontakter alls inom branschen, och då finns det i princip inga som helst genvägar. Du får räkna med att under lång tid ta jobb på varenda project du kan hitta, även skitproject som till synes inte leder någonstans men inte kostar dig nåt att göra (att donera sin tid är mer eller mindre ett krav i början, att donera pengar är en väldigt dålig idé).

Jag själv är ett bra exempel där. En av de regissörer jag jobbade med i början av min karriär, här både som kompositör och sound designer, var allt annat än seriös. Vi gjorde två filmer tillsammans innan jag insåg att jag inte kunde få ut nåt mer av samarbetet - det fanns ingenting mer att lära, och ingen skulle någonsin betala för att se hans filmer=inga pengar till mig - så jag bröt upp kontakten och gick vidare. Dock, via hans project träffade jag flera skådespelare, både Svenska och Amerikanska, som jag blev god vän med, och som i sin tur både har karriärer som vandrar parallellt med min egen (mycket fantastiska samarbeten jag inte skulle byta bort för något), och även i sin tur rekommenderat mig vidare för bra stora project genom åren.

Själv jobbar jag iof inte som musiker längre, nu för tiden är jag mest sound designer, ljudtekniker, filmklippare och lite regi (i den ordningen), men vägen till ett riktigt yrke oavsett gren är ungefär densamma om man inte har osedvanligt tur eller mycket kontakter non the less.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Här vet jag att du kan komma i kontakt med massor av andra fulltids kompositörer:

http://www.vi-control.net/

Även GearSlutz.com har en forumsection som heter "Music for Picture", där är också ett bra ställe att knyta kontakter och lära.

Lycka till, din musik är bra så med rätt arbete tror jag definitivt du kan klara det!

Tack för info.... ska genast utforska. 🙂

De flesta seriösa bolag kräver att du har egen firma (med f-skatt), i varje fall svenska.

Sen vad gäller att sluta jobba för att köra eget är så klart lockande, men kanske bättre att gå ner i tid till typ 60-80% till en början? Det kan ta lång tid att etablera sig och konkurrensen är ju som bekant stenhård så risken finns alltid att ens satsning till slut blir en negativ upplevelse.

Så har jag valt att göra iallafall, och fördelen med det är att jag får lite mer tid åt att skriva musik samtidigt som jag utan större problem klarar en eller flera "torra" månader = etableringen får ta den tid det tar. Det går sakta men säkert bättre hela tiden.

Vad jobbar du med?.....som kan arbeta 60-80% ? Vill inte alla arbetsgivare att man jobbar minst 110%

Och hur ska man då orka att göra något vettigt av sitt musik-skapande, när man efter en arbetsdag är som spaghetti?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

haha

"schmaäck!"

till ts: du kanske ska börja med att söka tjänstledigt eller långsemester innan du säger upp dig

försök skapa kontakter innan du kastar dig huvudstupa ut i nånting

du bör ha klara svar på dina frågor ovan innan du gör nåt drastiskt

Jo du har nog rätt.. man bör nog knyta kontakt med bolag/folk/företag osv... innan man "säger upp sig" (Byter jobb på riktigt)

Som MassiveWave skriver lite tidigare...så får man nog stå ut med att ha 2st jobb ett tag. 😕

Fördelen med mitt nuvarande yrke (stensättare/anläggare) är att jag faktiskt har långsemester, tjänstledigt varje vinter då det infaller minusgrader och kyla, och inte går att sätta någon sten.

Så visst...till skillnad från många andra "musiker/ låtskrivare" så har jag enormt mycket egentid.

Redigerat av Kr-illo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du än gör GÖR INTE SÅ. Branchen är fullständigt översvämmad av folk som vill leva på filmmusik, så att få in en fot som kompositör är inte helt lätt.

Det är dock absolut inte omöjligt på sikt heller. Det kräver dock hårt jobb, massiv dedikering och något som gör dig unik, något som rättfärdigar varför en regissör skulle välja just dig och inte någon annan.

Måste man ha eget företag? Nej, måste måste man inte, men gudarna ska veta att det underlättar. Själv fakturerar jag via Frilansfinans, har inte haft möjlighet att starta eget än. Att bli anställd på locatian (dvs under själva inspelningen av filmen på plats) går ofta att göra, har flera vänner som jobbar uteslutande så, men det innebär färre jobb då det ger mycket mer jobb för producenterna. Inom post-produktionen (där råmaterialet raffineras till den färdiga produkten) har jag dock aldrig hört talas om projectanställning alls, såvida man inte jobbar direkt under ett större feretag, men att få en sån anställning är ännu svårare. Särskilt som musiker.

Till en början med måste du deklarera att du finns. Det gör du genom att knyta kontakter, och det kan man göra på oändligt många sätt, men flera vanliga är att ansluta sig till sajten Filmcafe.nu och söka jobb där (kostar en slant, men sett till vad man får är det bortskänkt), annonsera på filmskolor, och göra egna project man sprider via exempelvis YouTube.

Av frågan att döma gissar jag att du inte har några kontakter alls inom branschen, och då finns det i princip inga som helst genvägar. Du får räkna med att under lång tid ta jobb på varenda project du kan hitta, även skitproject som till synes inte leder någonstans men inte kostar dig nåt att göra (att donera sin tid är mer eller mindre ett krav i början, att donera pengar är en väldigt dålig idé).

Jag själv är ett bra exempel där. En av de regissörer jag jobbade med i början av min karriär, här både som kompositör och sound designer, var allt annat än seriös. Vi gjorde två filmer tillsammans innan jag insåg att jag inte kunde få ut nåt mer av samarbetet - det fanns ingenting mer att lära, och ingen skulle någonsin betala för att se hans filmer=inga pengar till mig - så jag bröt upp kontakten och gick vidare. Dock, via hans project träffade jag flera skådespelare, både Svenska och Amerikanska, som jag blev god vän med, och som i sin tur både har karriärer som vandrar parallellt med min egen (mycket fantastiska samarbeten jag inte skulle byta bort för något), och även i sin tur rekommenderat mig vidare för bra stora project genom åren.

Själv jobbar jag iof inte som musiker längre, nu för tiden är jag mest sound designer, ljudtekniker, filmklippare och lite regi (i den ordningen), men vägen till ett riktigt yrke oavsett gren är ungefär densamma om man inte har osedvanligt tur eller mycket kontakter non the less.

TACK för dessa underbara ord....ska ta mig en rejäl funderare. 😏 Men det är inte lätt när man är less på sitt nuvarande yrke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Van Caine, grymt inlägg som oftast (alltid?).

Och det där med fackförbund är något jag mest grundar på samtal med filmarbetare, som beskriver skillnaderna mellan att jobba i olika länder (bl a usa, tyskland och england) jämfört med sverige. Jag backar alltså inte upp detta med något egenupplevt (mina insatser i filmvärlden har varit försumliga som bäst) men inte heller något jag bara läst på internet. Det finns en dokumentär man kan se om man gillar sånt, "Who Needs Sleep", som handlar om dom hårda arbetsvillkoren i den amerikanska filmindustrin.

Det var alltså en allmän observation, inget som inriktade sig på just musiker eller skådisar inom filmvärlden. Och det är klart att det finns fackförbund, jag menade alltså inte bokstavligen...

Anyway, fortsätt med tråden, den blir mer och mer intressant!

Redigerat av Top Floor Studios
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan också rekommendera forumet vi-control.net. Såg någon poll där förut och om jag minns rätt så är majoriteten av medlemmarna hel eller deltidskompositörer för film/spel etc.

Kan dock inte säga så mycket i övrigt annat än att jag gör samma sak som dig, försöker ge mig in i den branschen. Min strategi är lite annorlunda dock, och min plan är att se till att jag har all min inkomst från någonting annat, men tid över till komposition, så att jag på så sätt kan välja vilka jag vill arbeta med utan att ha inkomst-guillotinen hängande över mig. Framför allt så har jag en långsiktig plan och misstänker att det kan ta ett tag innan man kommer någon vart.

Intrycket jag har fått är att det finns fler kompositörer än det finns kompositörsjobb, och att man därför måste öva ganska mycket och jobba hårt för att bli så bra som möjligt. Kan man matcha Hans Zimmer, Thomas Newman, James Newton-Howard eller John Powell, eller åtminstone där i närheten, så finns det nog en hel del jobb att få. Men övar man inte särskilt mycket så kommer man att tävla med en herrans massa andra kompositörer som ligger på samma nivå, och vad jag förstått är det en hel del särskilt unga kompositörer som gladeligen jobbar gratis i förhoppningen att få sin stora chans.

Men sen vet man ju aldrig. Det finns många bittra gamla rävar som sprider en oerhört negativ bild av branschen, men samtidigt så ser jag nya kompositörer som bryter sig in i branschen och tycks klara sig bra.

Ta mina ord med en näve salt dock. Jag vet inte mer än vad jag hört. Det jag lever efter är iaf: Lita inte på tur, lyssna varken för mycket eller för lite på andra. Öva som fan, jobba hårt som fan, lägg ribban högt, och om du tror att du kan tillföra något, kör hårt. Men lägg inte alla ägg i samma korg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan också rekommendera forumet vi-control.net. Såg någon poll där förut och om jag minns rätt så är majoriteten av medlemmarna hel eller deltidskompositörer för film/spel etc.

Kan dock inte säga så mycket i övrigt annat än att jag gör samma sak som dig, försöker ge mig in i den branschen. Min strategi är lite annorlunda dock, och min plan är att se till att jag har all min inkomst från någonting annat, men tid över till komposition, så att jag på så sätt kan välja vilka jag vill arbeta med utan att ha inkomst-guillotinen hängande över mig. Framför allt så har jag en långsiktig plan och misstänker att det kan ta ett tag innan man kommer någon vart.

Intrycket jag har fått är att det finns fler kompositörer än det finns kompositörsjobb, och att man därför måste öva ganska mycket och jobba hårt för att bli så bra som möjligt. Kan man matcha Hans Zimmer, Thomas Newman, James Newton-Howard eller John Powell, eller åtminstone där i närheten, så finns det nog en hel del jobb att få. Men övar man inte särskilt mycket så kommer man att tävla med en herrans massa andra kompositörer som ligger på samma nivå, och vad jag förstått är det en hel del särskilt unga kompositörer som gladeligen jobbar gratis i förhoppningen att få sin stora chans.

Men sen vet man ju aldrig. Det finns många bittra gamla rävar som sprider en oerhört negativ bild av branschen, men samtidigt så ser jag nya kompositörer som bryter sig in i branschen och tycks klara sig bra.

Ta mina ord med en näve salt dock. Jag vet inte mer än vad jag hört. Det jag lever efter är iaf: Lita inte på tur, lyssna varken för mycket eller för lite på andra. Öva som fan, jobba hårt som fan, lägg ribban högt, och om du tror att du kan tillföra något, kör hårt. Men lägg inte alla ägg i samma korg!

Tack ErikW, jag ska ta mig en närmare titt på vi-control.net så fort mitt användarnamn /mail har aktiverats på deras sida.

Mitt problem är väl egentligen att jag har tröttnat på mitt yrke (efter 16 år) och finner livet lite skönare att leva, om jag får skapa musik. 😑

Har idag skickat mail till en god vän som äger musik-studio... hoppas att han har några sköna råd att dela ut.

(inte för att jag tror på jultomten...men man får ju börja någonstans.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hur mycket har du skrivit för film tidigare? Det är ju en helt annan sorts hantverk än att bara skriva musik för sig själv (att ta hänsyn till klipp, dramaturgiska förändringar etc utan att det låter konstigt musikaliskt).

Mitt tips är att kontakta nya / lovande filmskapare (gärna som pluggar) och erbjuda dina tjänster gratis så du får några bra case att visa. På köpet får du kontakter och är dom du jobbat med nöjda kommer du få göra nästa film (som kanske har en budget).

Musik för datorspel skiljer sig ganska mycket från film för musik; film är linjärt, interaktiva applikationer är det inte. Din musik måste kunna anpassas i realtid i vad som händer i spelet, och det innebär att vissa saker helt enkelt inte funkar att göra musikaliskt. Det finns en del verktyg för detta, dom ledande på marknaden är WWISE och F-MOD. Båda dessa har en hög inlärningströskel, men ska man jobba med speltitlar är det mer eller mindre ett krav att kunna minst ett av dom väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack VacUm för bra info/tips.

Det ligger faktisk ett gymnasium bara 4 km från min bostad... och dom inriktar sig delvis på film inspelning.

Kanske inte är så dumt att knyta lite kontakter där.

Jag har aldrig tidigare skrivit någon musik till film eller spel....men känner att jag är redo att ta steget.

* Gå ner till halvtidsjobb.....få mera tid över till musikskapande.

* Ta olika kurser....eller vad som nu krävs. (knyta kontakter)

* Flytta.....om det nu är ett måste.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag tror ärligt talat det är omöjligt att börja i "rätt ände" när det gäller filmmusik, primärt för att många håller varandra om ryggen. Ta den moderna vägen in och licensiera själv ut dina låtar hos t.ex. The Music Bed eller Audio Jungle.

Då kan du snabbt skapa ett namn för dig själv samt få en stabil inkomst. Du väljer själv vad licensiering ska kosta för indie, feature, reklam och icke-kommersiellt bruk.

Lyssna t.ex. På Tony Anderson, Rhian Sheehan samt Adam Taylor - de har lyckats på ett modern sätt, eller vad man ska säg.

Redigerat av nurfen
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du har mycket fritid stundtals på ditt nuvarande jobb så är det perfekt. Du kan komma behöva stålar för resor, mingel, lite nya prylar som du kanske inte tänkt på för att komma igång. Så gå inte ned i tid förrän du börjar få första knäcken.

Mest troliga är att du kommer att vara tvungen att göra tex reklamjobb, informationsfilmsjobb för att få in kulor. En av anledningarna till att jag slutade i musikbranschen var att det jag fick hålla på med grejer jag själv inte tyckte om. Det är bra om man brinner för musiken på ett sätt där genres eller typ av jobb inte spelar någon roll. På slutet var jag lika less på musik som du är på stenar. Jag hade då inte gjort egen musik på 4 år, bara andras prylar. Musiken tog död på musiken sorgligt nog.

Det gäller att få med sin musik i många sammanhang, för mig var det ett stort plus att känna frilansfilmare och konstnärer. Rätt var det är behövevs det musik. Så ett stort kontaktnät med skapande människor är viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Börja med hela paketet dvs. gör filmen också och gör mycket av varan samt lägg upp den på youtube så kan eventuella framtida kunder kolla där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...